Waarom de Speedy Pass een slecht idee is

Waarom de Speedy Pass een slecht idee is

maandag 10 juni 2013 23:16

Het Belgische pretpark Walibi lanceert de Speedy Pass. Dat is een pasje dat je vrijblijvend bovenop je inkomticket kan betalen om minder lange wachtrijen te moeten uitzweten voor een attractie. Verontwaardiging alom bij velen: In dit systeem kunnen de rijken voordelen afkopen tegenover de rest.”Zo creëer je een samenleving van twee snelheden”, zegt Staatssecretaris voor gezinnen Philippe Courard (PS). 

Eerst even de feiten op een rij zetten: een toegangsticket voor volwassenen kost 33 euro, voor kinderen 29 euro. Walibi wil nu de zogenaamde Speedy Pass, die al bestond tijdens de halloweenperiode twee jaar geleden, uitbreiden naar het hele seizoen. Met zo een Speedy Pass kan je voor 35 euro extra sneller op een attractie raken.

De twee kanten van het verhaal

Verschillende politici en andere autoritaire stemmen luidden hun verontwaardiging in de media. Ze noemen het een systeem dat ongelijkheid benadrukt. “Hoe leg je in godsnaam aan je kind uit dat het in een ellenlange rij moet staan, terwijl andere kinderen vrolijk voorsteken? En dat alleen omdat hun ouders meer geld hebben?”, zegt pedagoge Marijke Bisschop in ‘De ochtend’ op Radio 1. Vele pedagogen vinden dan ook dat het streven naar winst indruist tegen elke vorm van pedagogiek. Een hoop ethische bezwaren dus, waar andere pretparken handig op inspelen. Plopsaland bijvoorbeeld stuurde meteen een persbericht uit, om te laten weten dat zij zoiets nooit zouden doen.

Een heel andere toon horen we bij Walibi zelf. Ze zijn verwonderd over de plotse heisa. Zeker nadat ze dit al in het verleden eens ingevoerd hebben en dat er toen geen haan naar kraaide. Bovendien bestaan er in andere pretparken gelijkaardige systemen waarbij je voor een meerprijs enkele extra voordelen krijgt. Daarnaast beweren ze dat ze het aantal passen bewust inperkt tot twee procent van de bezoekers, die dit volgens hen overigens zelf gevraagd hebben.

Mijn kant van het verhaal

Ik vind het geen goed idee. Even toelichten door enkele argumenten te weerleggen. De vergelijking met andere pretparken gaat niet volledig op. In sommige andere parken zoals Disneyland, kan je attracties ‘reserveren’. Een beperkte dienst, maar gratis. Het systeem van de ‘Fast Pass’ komt wel op hetzelfde neer als de Speedy Pass. Maar Disneyland is qua populariteit en dus bezoekersaantal van een totaal andere orde dan Walibi. In België heeft Walibi de primeur voor zulk systeem. Dat alle bezoekers hierom gevraagd hebben, lijkt me sterk. Of weten ze precies hoe welvarend iedereen is?

Hoewel ik het fenomeen van de Speedy Pass betreur, geef ik Walibi deels gelijk. Dat dit nu voor commotie zorgt en twee jaar geleden niet, is een volstrekt opgaand argument. Dit is vooral een gevolg van opportuun selectiegedrag van media en politieke propaganda. Ga er de nieuwsartikels maar eens op na. Vooral de socialisten laten van zich horen. Daarnaast focussen de media enkel op het onrecht dat kinderen wordt aangedaan. Alsof er geen volwassenen meer zijn. Een lichte geur van sensatie, lijkt me.

Hebben ze dan niks geleerd?

Mijn grootste bedenking is eigenlijk de praktische kant van de zaak. Walibi heeft geen aparte rijen om twee groepen bezoekers naar de attractie te leiden. Dat betekent dus dat de Speedy Passers langs de uitgang zullen wachten, net zoals de andersvaliden.

Toen ik er destijds werkte, hebben ze al eens speciale vippasjes verkocht, waarmee je op de big 7 (zeven grote populaire attracties in Walibi) langs de uitgang naar binnen kon. Dit zorgde voor een chaos van jewelste. In de attractie Challenge of Tutankhamon liep iedereen voor elkaars voeten. Er was gewoon te weinig plaats voor. Degenen die de attractie juist gedaan hadden, geraakten amper door de mensenzee. Doordat we (van Walibi) begrijpelijk een beurtrol tussen beide rijen inlasten, kwam het op hetzelfde neer: wachten. De ene groep had er alleen wat meer voor betaald.

Dat is nu net wat ik vrees met de Speedy Pass. Door de instroom langs twee kanten, zal je moeilijker de wachttijd kunnen inschatten en er alleen maar gefrustreerder uitkomen. De enige die volgens mij gebaat is bij dit initiatief is de spaarkangoeroe.

Tekst: Matthias Verstappen

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!