Van de 3,3 miljard euro begroot voor mobiliteit, gaat amper 100 miljoen euro naar investeringen in de fiets. Dan is minister Crevits verbaasd dat mensen zelfs voor korte afstanden voor de auto blijven kiezen, maar wat verwacht je als de overheid het autoverkeer zo blijft faciliteren?
Om meer mensen op de fiets te krijgen, moet er volgens de Fietsersbond meer en gerichter geïnvesteerd worden.
In de Vlaamse economische ruit (het gebied tussen Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven, nvdr) zijn er de meeste functionele verplaatsingen en de meeste files. Zeker in deze regio zijn investeringen in meer en betere fietsvoorzieningen noodzakelijk.
Ook voor langere afstanden kan de fiets een geduchte concurrent voor het autoverkeer worden. Daartoe moet er werk gemaakt worden van fietspaden langs alle gewestwegen en een coherent netwerk van fietssnelwegen. In combinatie met de elektrische fiets kunnen we zo van de fiets een logische keuze maken voor afstanden tot vijftien kilometer.
Met een doordachter mobiliteitsbeleid moet het fietsgebruik in Vlaanderen tegen 2018 van 12 naar 20 procent kunnen stijgen.
Enkel met de juiste investeringen kan de Vlaamse overheid van fietsen een logische keuze maken. Niet alleen voor de kortste afstanden, maar ook voor langere verplaatsingen.
Roel De Cleen
Roel De Cleen is medewerker bij de Fietsersbond vzw.