In het licht van dat rapport kan het niemand verbazen dat wij zwaar aanstoot hebben genomen aan de uitspraken waarmee u recent de pers haalde.
Sensationele ideeën
We weten het wel, de verleiding is bijzonder groot om met sensationele ideeën uit te pakken. Het is de beste, vaak de enige weg om aandacht te krijgen in de media. En waarom zou u het niet ook doen, als zo vele anderen het doen? De heer Smagghe bijvoorbeeld, die namens Touring Club de hele bevolking oproept om uit Brussel weg te blijven omdat hij een probleem heeft met het verkeersplan in de hoofdstad.
“Ik word betaald om mijn organisatie in de pers te krijgen en als daar een boude uitspraak voor nodig is schuw ik die niet”, zo verschoonde hij zich. Wat zou een mens al niet doen om zijn brood te verdienen, nietwaar? Of de heer Van Eetvelt, die na een zoveelste bevraging in zijn middenstandskringen zonder veel wetenschappelijke scrupules concludeert dat vakbonden overbodig zijn. Een vette kop in de krant is gegarandeerd, hoe minder nuance, hoe groter de slaagkans.
Oorlogstaal
Maar het is wel oorlogstaal. Zo begrijpen de werknemers die zich door uw uitspraken aangesproken voelen het in ieder geval. Gaan ze ons nu echt onze dertiende maand afpakken? En ons vakantiegeld ook? Zijn wij niet goed genoeg meer? Gaan ze echt naar het buitenland verhuizen? De bedoeling om de pers te halen slaat plots om in een nijdige uitval naar de werknemers die u nodig hebt. Want u bent uiteraard helemaal niet van zin om te vertrekken. Alleen, die uitzendkrachten weten dat niet, die krijgen er een vrees bij in het onzekere interimland.
U wordt vast geruggensteund door communicatieadviseurs. En toch geeft u de scoop in de media voorrang op het bekendmaken van uw standpunten. Wij vinden dat een bijzonder ongelukkige keuze.
Nuchtere discussie tussen werkgevers en vakbonden
We kennen elkaars standpunten en ook al lopen die ver uiteen, toch is een nuchtere discussie tussen werkgevers en vakbonden mogelijk en lukt het tot akkoorden te komen over compromissen. Daar dient ons sociaal overleg voor, een model waar wij blijven achter staan. Maar als de publieke opinie wordt bestookt met buitenissige uitspraken rijst er natuurlijk een torenhoog probleem. Dan maakt u het sociaal overleg onmogelijk en stuurt u aan op het conflict. Mediatieke sensatie is een strategie die uw gesprekspartner langs werknemerszijde alleen kan beantwoorden met syndicale actie.
Maar dat was niet uw bedoeling, zover wil u het niet drijven. Dat maken we op uit uw brief van 15 mei die we met grote aandacht hebben gelezen en waarvoor we u bedanken.
Met de meeste hoogachting
Paul Lootens
Paul Lootens is woordvoerder van ABVV-Interim.