Hicham El Mzairh vindt dat we allemaal moeten bijdragen in het voorkomen van voedselverspilling.
Opinie, Nieuws, Samenleving, België, Voedsel, Antwerpen, Voedselbanken, Recht op voedsel, Voedselverspilling, Hicham El Mzairh, Warenhuis, Brood - Hicham El Mzairh

Eten is om op te eten

ANTWERPEN - Donderdag begon een warenhuis in Wilrijk vers brood te bakken, maar de verkoop ervan was blijkbaar geen succes. Tegen sluitingsuur zat het met een massa overschot. Ik zei aan de kassière: "Ik ken een voedselbank die misschien gebruik kan maken van het overschot". Haar antwoord: "Sorry meneer, dat mogen we niet doen, de directie vraagt om alles in de afvalcontainer te gooien".

vrijdag 9 december 2011 17:25

Voedselverspilling is een maatschappelijke misstand. Elk jaar verdwijnt een massa aan voedsel in de vuilnisbak. De warenhuizen, de leveranciers, de samenleving en de overheid moeten daar iets aan doen. Dat lukt alleen door samenwerking. Maar hier zit een dilemma. Aan de ene kant verspilling tegengaan, maar aan de andere kant willen supermarkten wél zoveel mogelijk verkopen.

Ik ben er van bewust dat de oplossing niet alleen bij de supermarkten ligt. Voedselverspilling moet je breder aanpakken, bijvoorbeeld door verpakkingen met verschillende compartimenten te ontwikkelen zodat consumenten een product geleidelijker kunnen gebruiken. Ook leveranciers en de overheid moeten meedoen. We moeten samen optreden tegen verspilling.

Ook wij moeten een tandje bijsteken. Uit recente studies blijkt dat de grootste verspilling gebeurt bij de consument thuis. 34 procent van de consumenten gooit vrijwel nooit voedsel weg. 47 procent gooit incidenteel eten weg, 16 procent wekelijks en 3 procent vrijwel dagelijks.

De twee belangrijkste oorzaken zijn het verstrijken van de houdbaarheidsdatum en een te grote hoeveelheid voedsel die op tafel wordt gezet. Een manier om hier tegen in te gaan, is voedsel verpakken in kleinere verpakkingseenheden. Een verbetering van de logistiek levert een langere houdbaarheidsdatum op.

Met de houdbaarheidsdatum als logistieke leidraad vindt de gewenste versnelling van de productstroom plaats, die veel meer verse producten in de rekken oplevert. Supermarkten onderscheiden zich steeds meer op versheid en dit stelt ze in staat om zoveel mogelijk vers aan te bieden.

Bovendien beïnvloedt dit het consumentengedrag door korting aan te bieden naarmate de houdbaarheidsdatum nadert. Interessante kortingen op goede, verse producten zorgen ervoor dat deze worden verkocht en geconsumeerd voordat de houdbaarheidsdatum verstrijkt. Hiermee wordt veel verspilling voorkomen.

Maar als men toch geconfronteerd wordt met een “weg te gooien overschot” op het einde van de dag, dan is zo’n samenwerking met een plaatselijke voedselbank wenselijk, en zeker op het moment dat de economische crisis het hardst toeslaat. Want niet alleen belanden meer mensen in de armoede, ook voedselbanken zien hun bevoorrading inkrimpen.

Het is onze verdomde plicht als een solidaire samenleving en als bewoners van een planeet met beperkte bronnen om verspilling tegen te gaan. Als ex-bewoner van een derdewereldland is het voor mij onbegrijpelijk om te zien hoe veel winkels hun weggegooide ‘afval’ erna overgieten met bleekwater, voor het geval iemand het zou willen ‘stelen’. Een puur schande.

Hicham El Mzairh

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!