DSV: deel 3 : Organisatorische Puinhoop

vrijdag 2 december 2011 20:39

De Brief

De Teldienst

De teldienst bestaat op vraag van de klant. Volvo heeft hun eigen teldienst die DSV iedere week een lijst geeft van stuknummers (de standaard lijst) waarop een controle moet gebeuren. Daarnaast voert de teldienst tellingen uit voor afdelingen binnen DSV. Meestal zijn dit mails van teamleiders, vlinders (assistenten v/d teamleaders) of Admin (administratie die zich voornamelijk bezighoud met alles dat binnenkomt of buitengaat) die stukken niet kunnen vinden of problemen hebben met foutieve stock. Foutieve of misplaatste stock leidt tot missing parts en pickstilstand dus een belangrijke functie van de teldienst voor DSV is (was) het tijdig corrigeren van deze fouten, de oorzaak achterhalen en stappen te ondernemen om de fouten te vermijden.

Een telling bestaat uit het invullen van een telfiche. Dat is een lijst van de volledige stock van een bepaald stuknummer. Door de dynamische aard van de stock is een telfiche slechts geldig op het moment dat ze afgedrukt wordt. Dit wordt bijgehouden door de mixnummers. Elk gepicked stuk heeft een mixnummer dat correspondeert met de wagen waarin het stuk zal worden gemonteert. De stukken worden per sequentiekist verstuurd en de telfiche toont de stock op het moment dat de laatste pickbon (sequentiekist) werd gepicked. Wij tellen dus vanaf het eerste mixnummer van de pickbon die op het moment van afdrukken wordt (of zal worden) gepicked. Het is de bedoeling dat een telling gebeurd voor de volgende bon is gepicked zodat we geen stukken overslaan die gepicked werden nadat de telfiche werd afgedrukt. Je kan beginnen tellen vanaf een later mixnummer dan die van de telfiche maar dan weet je niet of je stockverschil daaraan ligt of het een werkelijk stockverschil is dat je nog moet uitzoeken en het is niet zeker dat alle administratie

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!