Sinds vrijdag 18 januari rijdt de Fyra helemaal niet meer na een week van oplopende problemen door het winterweer (foto: TreinTramBus).
Opinie, Nieuws, Europa, Economie, Spoorwegen, Mobiliteit, NMBS, TreinTramBus, Openbaar vervoer, Beneluxtrein, Fyra, Reizigersvereniging Rover, Hogesnelheidstrein, Ns hispeed, Grensoverschrijdend openbaar vervoer, Antwerpen-Roosendaal, AnsaldoBreda, Treinreiziger, Treinexploitant, Intercitytrein - Kees Smilde

Fyra is door het ijs gezakt: vervangende verbinding nog niet voldoende

De Vlaamse en Nederlandse reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover hebben het nu wel gehad met de fiascotrein Fyra. In een gemeenschappelijk standpunt verwoorden ze de verzuchting van heel veel reizigers en pleiten ze voor de herinvoering van de klassieke Beneluxtrein tussen beide hoofdsteden.

dinsdag 22 januari 2013 11:45

De Belgische spoorwegexploitant NMBS heeft maandagmiddag bekend gemaakt vanaf komend weekend een intercitytrein Roosendaal-Antwerpen te laten rijden als tijdelijke vervanging van de Fyra. Net als de Fyra gaat deze pendeltrein slechts één keer om de twee uur rijden.

Daarnaast stelt de vervoerder AnsaldoBreda, de Italiaanse producent van de Fyra, als ultimatum binnen drie maanden de problemen met de Fyra op te lossen op straffe van verbreking van het contract met de Nederlandse en Belgische spoorwegen. Dit laatste nieuws biedt nu echter geen hulp aan de grensoverschrijdende treinreiziger.

Het is goed dat NS en NMBS de problemen inzien en naar een oplossing zoeken. Anderzijds zijn Rover en TreinTramBus ontgoocheld dat het alternatief slechts bestaat uit een trein Antwerpen-Roosendaal, zodat reizigers op het traject tussen Brussel en Amsterdam twee keer moeten overstappen. De frequentie van eens per twee uur is bovendien zo laag dat de trein geen aantrekkelijk vervoersmiddel wordt voor grensoverschrijdende reizigers.

De reizigersorganisaties zien de terugkeer van de Beneluxtrein als enige goede oplossing. Daarbij zouden de afgeschafte treintickets ‘weekendretour’ en ‘superdagretour’ moeten terugkomen.

Fyra is door het ijs gezakt

Nadat er vorige week ten gevolge van het winterweer enkele dagen maar de helft van alle Fyra’s reden, rijden er sinds vrijdag 18 januari helemaal geen Fyratreinen meer tussen Brussel en Amsterdam.

De reizigers hebben het inmiddels helemaal gehad met de fiascotrein. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover verwoorden de verzuchting van veel reizigers en pleiten voor een herinvoering van de klassieke Beneluxtrein tussen de beide landen. Ook de Thalys kan helpen, door deze trein voorlopig open te stellen tegen normaal tarief tussen Brussel en Amsterdam.

De spoorwegondernemingen NS Hispeed en NMBS Europe moeten hun prioriteit verleggen naar de reizigers en een betrouwbare, zo goed mogelijke treinverbinding tussen Nederland en België bieden. En dit graag ieder uur, zoals de afgelopen jaren en zoals beloofd was op de nieuwe verbinding.

Nu de Fyra dit niet kan waarmaken, moeten de vroegere locomotieven en rijtuigen (die momenteel ongebruikt aan de kant staan) weer van stal worden gehaald. Kees Smilde, woordvoerder TreinTramBus: “Die vroegere Beneluxtrein was weliswaar niet perfect, die liet de reizigers ook wel eens in de steek, maar hij was veel betrouwbaarder dan de Fyra”.

De reizigersorganisaties pleiten ook voor het openstellen van de Thalys tegen een normaal tarief tussen Brussel en Amsterdam, zolang de Fyra-problemen aanhouden.

Ook ruimte voor gewone treinen tussen Nederland en België

Voor Rover en TreinTramBus kan een oplossing met de Fyra alleen niet volstaan. Er dient naast een hogesnelheidstrein een gewone trein te rijden tussen Nederland en België, die ook toegankelijk is met diverse treinabonnementen. We menen ook dat de Nederlandse en Belgische politiek hier aan zet zijn om instructies te geven aan de openbaarvervoerbedrijven NMBS en NS.

De reizigersverenigingen maken zich ernstig zorgen over het dalende aantal reizigers dat per trein de grens oversteekt. Door de onbetrouwbaarheid, de prijs- en reserveringsdrempel en de lage frequentie van de Fyra zoeken mensen andere middelen van vervoer of ze zien af van een bezoek aan een stad in hun buurland.

Het is aan de spoorwegondernemingen om niet alleen de Fyra-onbetrouwbaarheid op te lossen, maar ook per direct voor een fatsoenlijk alternatief te zorgen.

Rover en TreinTramBus zijn graag bereid om constructief naar een oplossing te zoeken, samen met NMBS, NS en de betrokken politici.

Gemeenschappelijk standpunt van reizigersverenigingen Rover (NL) en TreinTramBus (B)
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!