"Mensen betalen nu gemiddeld een pak meer dan voor de oude Beneluxtrein, maar daar staat geen betere dienstverlening tegenover. De prijs-kwaliteitsverhouding is er dus drastisch op achteruitgegaan", zegt Vanseveren.
Opinie, Nieuws, Europa, Economie, België, Spoorwegen, Mobiliteit, NMBS, Reizigersverenigingen, TreinTramBus, Openbaar vervoer, Beneluxtrein, Fyra, Reizigersvereniging Rover, Ns hispeed - Jan Vanseveren

Fyra nog steeds onbetrouwbaar en duur

De Fyratrein rijdt nu al een maand tussen Brussel en Amsterdam, maar de betrouwbaarheid blijft zwak en de prijs hoog. Reizigersvereniging TreinTramBus eist bij de Belgische en Nederlandse spoorwegen een betrouwbare en betaalbare trein.

woensdag 9 januari 2013 14:55

De Fyra werd met veel bombarie aangekondigd als de oplossing voor spoorvervoer tussen Brussel en Amsterdam. In de praktijk blijkt de trein, ook een maand na de lancering, nog steeds te kampen met veel uitval en vertragingen. 

Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “Dat een trein de eerste dagen met kinderziekten kampt, kunnen we nog  begrijpen, maar dat dit na een maand nog steeds het geval is, is onaanvaardbaar”.

Bovendien is de trein flink duurder geworden. Vooral een ticket Antwerpen-Rotterdam is duur in verhouding tot de afstand. Het goedkoopste kaartje Antwerpen-Rotterdam kost heen en terug 40 euro, een verdubbeling in vergelijking met een weekendretour op de oude Beneluxtrein.

“Mensen betalen nu gemiddeld een pak meer dan voor de oude Beneluxtrein, maar daar staat geen betere dienstverlening tegenover. De prijs-kwaliteitsverhouding is er dus drastisch op achteruitgegaan”, zegt Vanseveren.

Wel zijn de NMBS en de Nederlandse tegenhanger NS Hispeed de reizigers een stuk tegemoet gekomen door een trein Antwerpen-Breda in het vooruitzicht te stellen. TreinTramBus en de Nederlandse tegenhanger Rover zijn vragende partij voor een dergelijke trein zonder verplichte reservering.

“Die trein is een eerste stap, maar dit volstaat niet. De trein zou maar om de twee uur rijden, dat is veel te weinig. De vroegere Beneluxtrein reed toch ook elk uur? Rond Antwerpen liggen drie grote steden: Brussel, Gent en Rotterdam. Naar Brussel en Gent rijden drie tot vier treinen per uur tegen een normaal tarief en zonder verplichte reservering. Naar Rotterdam heb je binnenkort de keuze tussen een dure en onflexibele trein enerzijds en één trein om de twee uur via Breda anderzijds. Alsof er tussen België en Nederland een ijzeren gordijn hangt”, schetst Vanseveren.

Voor TreinTramBus kunnen de Fyra en een klassieke trein zonder probleem naast elkaar bestaan. De markt voor verplaatsingen tussen België en Nederland is daarvoor groot genoeg. Laat dus opnieuw een gewone intercitytrein over de grens rijden zoals de Beneluxtrein vroeger deed.

Jan Vanseveren

Jan Vanseveren is woordvoerder van TreinTramBus.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!