De Vlaamse minister-president, voormalig voorzitter van UNIZO, begon meteen over de loonkosten. Hij werd hierin snel bijgetreden door voorzitter Libeer van VOKA, achterover leunend in zijn fauteuil. Volgens professor J. Van Biesebroeck van de K.U.L. draagt de overheid een verpletterende verantwoordelijkheid: de loonindexering, de verschillende arbeidswetgeving voor arbeiders en bedienden, de begrotingscontrole en de Belgische competitiviteit. Professor Hendrik Van Landehem uit Gent zegt dat “het moederhuis van Ford al jaren financieel in nauwe schoentjes zit”. Waar haalt hij het? En hun miljarden winsten dan? Paul De Grauwe begrijpt het wèl : “Vinden ze dat de winsten te laag zijn?”.
Wat zeggen de cijfers? Ford verkocht in de eerste jaarhelft 2,8 miljoen auto’s, 117.000 minder dan vorig jaar. De omzet daalde 4,3 procent tot 65,7 miljard dollar. De nettowinst halveerde tot 2,4 miljard dollar (De Tijd). De Europese divisie van de groep, met onder andere de fabriek in Genk, draaide vorig jaar nog break-even.
De nettowinst in 2011 voor de hele Ford Motor Company bedroeg 20,21 miljard dollar (cijfers van BinkBank). In 2011 bedroeg de Q3 (nvdr: derde kwartaal) nettowinst 1,65 miljard dollar (1,15 miljard euro), tegenover 1,69 miljard in diezelfde periode in 2010. De inkomsten bedroegen 33,1 miljard tegenover 29 in 2010.
In 2010 bedroeg de Q3 nettowinst 1,69 miljard dollar of 1,2 miljard euro, de hoogste winst van Ford sedert zijn bestaan. De jaarwinst van 2010 bedroeg 6,6 miljard. Het bedrijf loste ook 5,6 miljard dollar schulden af. In Genk krijgt het personeel werkzekerheid tot 2020 door een akkoord voor 12% kostenbesparing, waar ook de Vlaamse regering en de stad toe bijdragen. Ford zal in 2012-14 investeren voor 700 miljoen eur (vergelijk met de netto winstcijfers).
“De loonkosten zijn geen bepalende factor bij het toewijzen van assemblageopdrachten. Iets meer dan 70 procent van de assemblagekosten komt op rekening van hoofdzakelijk uit Duitsland ingevoerde onderdelen en componenten. In die zin wegen de Duitse loonkosten zwaarder op de totale assemblagekostprijs dan de Belgische loonkosten. Op dit ogenblik liggen volgens de sectorfederatie Agoria de Belgische loonkosten 5 procent lager dan de Duitse” (Vic Heylen, analist bij het Flanders’ Centre for Automotive Research, op 24 oktober in De Tijd).
Newspeak
Nu de ontslagen onafwendbaar lijken, is het brugpensioen kop van jut (“werkloosheidsuitkering met bedrijfstoeslag”, heet het nu). Newspeak is alomtegenwoordig: “vijftigers buitenspel zetten”, “de groeiende pensioenlasten” (brugpensioen heeft niets te maken met de pensioenlasten!), “ons arbeidsmarktbeleid eindelijk de 21e eeuw binnenloodsen” (An Goovaerts, chef Binnenland De Morgen). “Brugpensioen is beledigend voor de mensen van Ford”, het is “een discriminerende maatregel” (Yves Desmet), “een soort duistere koehandel”, deze malafide kortetermijnoplossing”, “de ‘quick & dirty’ gemakkelijkheidsoplossing van een brugpensioenregeling” (Frank Vander Sijpe, director Human Resources Research Securex in De Tijd).
Gepensioneerd professor Arbeidsrecht van de K.U.L. R. Blanpain, in maatpak, stelde in Terzake dat brugpensioen niet verantwoord is en dat de vakbonden de mensen aan werk moeten helpen. Gelukkig kreeg hij rustige antwoorden van de ABVV-voorzitter Limburg. Paul Huybrechts van de Belgische Beleggingsclubs: “Dit bedrieglijk gedrag van onze beleidslui is wel Belgiës grootste kwaal. Men cultiveert hier de waan”…“eigenlijk komt het neer op respect voor het risico”…”hoe overleef je in de wereld? Door te winnen”…”de overheid moet dus achteruit”…”Brugpensioenen bijvoorbeeld vergroten het overheidsbeslag” (het zijn de bedrijven die de toeslag moeten betalen – FR)…”Onze politici…de meesten hebben nog nooit een bedrijf van dichtbij gezien” (De Morgen, 27/10).
We kunnen “beleggers” het vrije woord niet ontnemen, hoe onnozel ook, maar het zijn wel de commerciële media van wie ze regelmatig zoveel ruimte krijgen.
De Tijd
Hoofdredacteur Isabel Albers van het financiële dagblad De Tijd maakt een lijst van 10 aanbevelingen aan de regering (aan wie anders dacht u). Lezing aanbevolen, zo weten we wat er op komst is. “Verlaag de loonkost, herzie de indexkoppeling, geen nieuwe regels voor investeerders, differentieer inschrijvingsgeld want er zijn te weinig technisch gediplomeerden, maak bedienden- en arbeidersstatuut gelijk maar zonder hogere loonlast, beperkt de werkloosheidsuitkering want ze ligt niet zoveel lager dan het loon, schaf de taksen op energie af. Bedrijven moeten soms herstructureren en vaak leidt dat tot een vijandige houding; dat is contraproductief”. Wat een juweeltjes, hang het in een kader boven uw bed.
Nooit was het zo duidelijk: de VRT en commerciële media staan ten dienste van de bedrijfswinsten. Ze misbruiken het drama in Genk en in andere bedrijven, om de gewone mensen te doen betalen. Eerst waren het de ontwikkelingslanden die opgezadeld werden met onbetaalbare schulden en gesubsidieerde export uit Europa. Vervolgens moesten Griekenland, Spanje, Portugal…dokken. Nu zijn wij aan de beurt.
Dat de verkoop van auto’s gedaald is, en er een massale overproductie bestaat, danken we ten eerste aan de continue stijging van de productiviteit per werknemer, en ten tweede aan de soberheidspolitiek in Zuid-Europa, opgelegd door de aanhangers van de vrije markt, door de Europese Commissie, het IMF en de Europese Centrale Bank, ondersteund door hun lakeien in de media. Die landen vormden een sterk afzetgebied voor gewone gezinswagens.
De vrijhandelsakkoorden die de Europese Commissie (EC) afsluit, vergemakkelijken bovendien de toegang tot de Europese markt van auto’s uit Korea en Japan. De EC had ook geen bezwaar tegen nieuwe fabrieken met staatssteun in Oost-Europa: goed voor ongeveer 1,5 miljoen wagens nieuwe capaciteit, de voorbije 7 jaar alleen (zegt Vic Heylen).
Apotheose
En wat vindt u van de heer Delbaere, nieuwe VOKA voorzitter: “de regering heeft een probleem, want de socialisten zijn te dominant. Links is niet efficiënt”. Het lijkt wel reclame voor PS en Sp-a…Ja, we hebben een marxistische regering, dat zeiden een aantal bedrijfsleiders eerder al. Tijd dat we verhuizen, maar waar naartoe? Vluchten kan niet meer. Tot waar moeten we gaan? http://www.youtube.com/watch?v=ZNaoCFqCzMk&feature=related