about
Toon menu

Vier arbeiders beginnen proces tegen Volvo: "Onterecht ontslagen na een korte stakingsactie"

Nadat 150 werknemers van Volvo in Gent eind januari het werk neerlegden uit onvrede over de hoge werkdruk, pikte de directie er 9 mensen uit. Zij werden prompt ontslagen. Vier van hen trekken naar de Arbeidsrechtbank. "Mensen ontslaan omwille van een staking is echt wel de klok terugdraaien", klinkt het bij de verdediging.
donderdag 14 juni 2018

Op 31 januari verlieten 150 arbeiders bij Volvo hun werkpost. Ze wilden staken tegen de veel te hoge werkdruk. Twee uur later was iedereen weer aan de slag. Maar de korte actie kreeg voor negen werknemers een staartje. Zij werden prompt ontslagen.

In september 2017 had de band al eens vier dagen stilgelegen. Een akkoord tussen vakbonden en directie maakte toen een einde aan de staking. Met 57,71 procent had wel een grote meerderheid tegen het akkoord gestemd, maar er was een tweederdemeerderheid nodig om de staking verder te zetten. Vier maanden later was er van die beloofde veranderingen weinig of niets in huis gekomen, waardoor de spanningen op de werkvloer opnieuw opliepen.

“In de dagen voor 31 januari waren er al de hele tijd geruchten onder het personeel over een nieuwe staking. Op die ochtend, rond 7u werd het plots te veel. Zo’n 150 mensen deden mee met de actie. Twee uur later kwamen de chefs naar ons: "Ofwel gaan jullie meteen weer aan de slag ofwel kunnen jullie het afbollen." Na de pauze van 9u is iedereen terug begonnen met werken. Om half één werden zes werknemers één voor één bij de chef geroepen. We kregen te horen dat we ontslagen waren, zonder veel uitleg en zonder dat we de kans kregen om veel te zeggen”, zegt Ekrem die 28 is en net geen 8 jaar bij Volvo werkte.

Opvallend detail: de eerste zes werknemers die hun ontslag kregen wegens die korte staking waren allemaal van Turkse origine. “We werden er echt willekeurig uitgepikt. Er werd ons ook niet duidelijk gemaakt waarom wij precies werden geviseerd. Omdat daar kritiek op kwam vanop de werkvloer werden er de twee dagen daarna nog eens 2 autochtonen en nog iemand van Turkse origine ontslagen”, zegt Ekrem.

Op hun werk had de directie niets aan te merken. “Ik heb zelfs nog een brevet gekregen omdat ik een heel jaar geen enkele dag ziek was geweest. Ik had ook een leasingwagen via het bedrijf en dat krijg je enkel na het akkoord van de gebiedscoach (zoals de ploegbaas tegenwoordig heet bij Volvo, nvdr). Bij de andere ontslagen werknemers zitten er zelfs die reserve teamleider zijn. We werden dus echt enkel en alleen omwille van die ene stakingsactie ontslagen”, zegt Ekrem.

In de 8 jaar dat Ekrem bij Volvo werkte, zag hij de werkdruk stijgen. “In al die tijd heb ik ook maar twee stakingen meegemaakt: die van september en die van januari. Er wordt zelden gestaakt bij Volvo. Als dan toch het werk wordt neergelegd, weet je dat het serieus is”, zegt hij.

Pijn

Door de werkdruk en de monotone bewegingen heeft Ekrem op zijn jonge leeftijd al last van zijn schouder. “Ik word ‘s nachts soms wakker van de pijn. Andere collega’s kampen met een tenniselleboog of moesten al een rugoperatie ondergaan.” Na de vorige staking beloofde de directie beterschap, maar volgens Ekrem kwam daar weinig van in huis. “Wij hebben ook zelf voorstellen gedaan aan onze chef om kleine dingen te veranderen die Volvo weinig geld zouden kosten, maar we kregen enkel als antwoord: ‘we zullen zien’ en vervolgens veranderde er niets.”

Binnen enkele afdelingen is er ook onvrede over het gebruik van het zogenaamde andon-koord. Ekrem: “Dat is een touw waaraan een arbeider kan trekken bij een foutmelding. De teamleider krijgt dan 30 seconden om het probleem op te lossen. Als dat niet lukt, kan er een tweede keer worden getrokken waarna de band stilvalt. Maar leidinggevenden verboden ons om een tweede keer te trekken, hoewel het tot de procedure behoort die Volvo ons zelf aanleerde. Zo’n fout komt later wel op jouw naam te staan als het verder in de productie wordt opgemerkt.”

Vier van de ontslagen arbeiders stappen nu naar de Arbeidsrechtbank om het ontslag ongedaan te maken of, als dat niet lukt, om een schadevergoeding te krijgen. “Door ons te ontslaan willen ze angst kweken bij de anderen. Ze hebben onze rechten afgenomen. Staken is een mensenrecht. Het tast ook zwaar je eergevoel aan. Je werkt keihard voor dat bedrijf en plots word je als anciens gewoon de straat opgeschopt.”

De vier hopen op steun. “Van de vakbond bij Volvo hebben we helaas weinig steun gekregen, maar we krijgen wel nog regelmatig telefoons van collega’s. Zij hebben ons altijd gesteund. We lagen ook allemaal goed in onze teams. Wij kunnen niet aanvaarden dat wij op die manier worden buitengegooid. Op de zitting van maandag wordt de zaak nog niet gepleit, maar door onze aanwezigheid willen we alvast een sterk signaal uitsturen”, aldus Ekrem.

"Ontslagen worden omwille van een staking is echt wel de klok terugdraaien. Een staking kan hoogstens leiden tot de schorsing van je arbeidsovereenkomst, nooit tot het einde ervan", zegt Jan Buelens, advocaat van de vier arbeiders.

Een hart onder de riem kan via procesvolvo@gmail.com
De zaak vindt plaats op maandag 18 juni om 14u30 op de Arbeidsrechtbank van Gent (Opgeëistenlaan 401 C)

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.