Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

100.000 betogers tegen Orban die ongestoord verder doet

Honderdduizend – voornamelijk jonge – Hongaren betoogden zaterdag in Boedapest tegen Orban. Ondertussen ziet het er niet naar uit dat de extreemrechtse premier van Hongarije zal inbinden de komende vier jaar.
maandag 16 april 2018

Het was één van de grootste betogingen ooit in Hongarije. De organisatoren eisten onder meer de verdediging van vrije media en een hervorming van de kieswet. Door een eerdere aanpassing van de kieswet halen Orban en zijn partij Fidesz nu een tweedederdemeerderheid met net niet de helft van de stemmen.

Maar de betoging legt meteen ook enkele zwakheden bloot van het verzet tegen de extreemrechtse premier met dictatoriale trekjes. De meeste betogers waren afkomstig uit de hoofdstad. De verkiezingen legden een kloof bloot tussen stad en platteland. In Boedapest haalde de oppositie de grote meerderheid van de zetels binnen. De betogers waren ook jong, de kiezers van Orban eerder ouder. De betoging was ook een bizarre coalitie van progressieve jongeren en de militanten van Jobbik, de nog veel extremere partij dan Fidesz. Terwijl de meeste betogers tegen het angstdiscours protesteerden, vindt Jobbik dat Orban nog veel te mild is tegenover vluchtelingen.

Eén week na zijn derde verkiezingsoverwinning op rij is al duidelijk dat het alleen maar erger zal worden in het Hongarije van Orban. Eén van de weinige kranten waar je nog een kritisch geluid kon horen over de regering sloot deze week de deuren. De eigenaar van de krant gaf er de brui aan. Ooit was hij een goede vriend van Orban en dat leverde hem heel wat contracten op voor zijn bouwbedrijf. Maar na een ruzie met de Hongaarse premier bouwde hij de krant Magyar Nemzet om tot een oppositieblad. De lucratieve contracten met de overheid stopten en ook de adverteerders haakten af uit angst op een slecht blaadje te komen bij de regering.

Origo.hu, één van de populairste nieuwssites, was ooit in handen van Deutsche Telekom, maar werd gekocht door de zoon van de gouverneur van de nationale bank van Hongarije, een vertrouweling van Orban. Tijdens de kiescampagne was één op twee berichten een negatief verhaal over migratie.

Er blijft nu nog één landelijke kritische krant over. De voorbije jaren hebben zakenvrienden van Orban zowat alle media opgekocht. Eén van die media, de zender TV2, toonde deze week een lijst van 24 zogenaamde agenten van de miljardair Soros. Op de lijst stond onder meer de acteur en activist Marton Gulyas en medewerkers van ngo’s. Het weekblad Figyelo publiceerde een gelijkaardige lijst met nog veel meer namen.

'Vijandig en xenofoob'

Ook de openbare omroep kwam onder controle van Orban-aanhangers. Zelfs de altijd voorzichtige observators van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) konden er niet naast kijken: “De openbare omroep bevoordeelde duidelijk de heersende coalitie.” Zij deden gewoon mee aan een campagne die ‘vijandig en xenofoob’ was, aldus nog de OVSE.

The Guardian sprak met enkele journalisten van de openbare omroep. Zij getuigen dat ze aangespoord worden om negatieve verhalen te brengen over vluchtelingen waarin dan liefst een link gelegd wordt met criminaliteit of terrorisme. Toen op de vooravond van de verkiezingen in het Duitse Münster een auto inreed op een terras, werd op de Hongaarse openbare omroep gelogen dat het om een islamistische terreuraanslag ging.

“Anti-migratie gevoelens worden voorgesteld als de enige correcte opinie”, zegt een journalist. De redacteurs die een stuk voorbereiden over Orban krijgen een lijst met kernwoorden. “Soms komt een redactiechef ons kantoor binnen met de telefoon aan zijn oor en dicteert hij ons het hele verhaal dat we moeten brengen. We weten niet wie er aan de andere kant van de lijn is”, zei een journalisten van de openbare omroep.

The Guardian kreeg ook de directieven te zien die op het kabinet van Orban worden klaargestoomd voor journalisten over hoe ze een karaktermoord kunnen plegen op Hongaarse burgers die kritisch zijn voor de regering.

De betoging en de journalisten die met hun verhaal naar The Guardian stapten, tonen dat het interne verzet tegen Orban groeit. Alleen heeft de Hongaarse premier nu opnieuw een tweederdemeerderheid om vier jaar lang zijn gang te gaan en kan hij nog altijd rekenen op de steun van de Europese Volkspartij (waartoe ook CD&V behoort).

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.