Nieuws, Wereld, Economie, Milieu, Politiek -

Grote kledingmerken weigeren te vertellen waar hun kleren gemaakt worden

Vier jaar na de instorting van het Rana Plaza gebouw in Bangladesh, waarbij 1.138 werknemers stierven, weigeren internationale kledingmerken en distributeurs als Carrefour, Desigual, Foot Locker, Hugo Boss, MANGO, Primark, Sainsbury’s, The Children’s Place, en Walmart om info over leveranciers te publiceren. Zeventien andere bedrijven onderschreven wél de ‘Transparantiegarantie’ van een coalitie van vakbonden en mensen- en arbeidsrechtenorganisaties.

dinsdag 25 april 2017 18:08
Spread the love

De coalitie vraagt in een gemeenschappelijk rapport Follow the Thread: The Need for Supply Chain Transparency in the Garment and Footwear Industry dat meer kleding- en schoenbedrijven de Transparantiegarantie zouden onderschrijven. Die garantie verbindt de bedrijven tot het publiceren van informatie waardoor steunorganisaties, arbeiders en consumenten te weten kunnen komen waar hun produc­ten gemaakt worden.

Het rapport komt niet toevallig uit op 24 april, de vierde verjaardag van de instorting van het Rana Plaza gebouw in Bangladesh, waarbij in 2013 meer dan 1.100 kledingarbei­ders de dood vonden en 2.000 gewonden vielen. Een jaar eerder waren er ook twee grote fabrieksbranden – een in de Ali En­terprises in Pakistan en een in de Tazreen Fashions fabriek in Bangladesh – waarin meer dan 350 arbeiders stierven. Nadien konden arbeidsorganisaties niet nagaan welke bedrijven hun kleding lieten maken in de fabrieken. Labels zoeken in het puin en overlevenden interviewen was de enige manier om de verant­woordelijken te bepalen.

De coalitie contacteerde 72 bedrijven – inclusief 23 pioniers die al informatie over hun leveringsketen publiceerden – en vroeg hun om de Transparantiegarantie te onderschrijven en uit te voeren. Bedrijven die zich engageren, gaan ermee akkoord informatie te publiceren over de fabrieken die hun goederen produceren. Het rapport beschrijft hun antwoorden in detail en vergelijkt hun praktijken met de Transparantiegarantie.

De Transparantiegarantie is gebaseerd op bestaande goede praktijken en bepaalt een bodem, geen plafond voor ketentransparantie. Deze vraagt kledingbedrijven om belangrijke info over hun leveranciersfabrieken en hun erkende onderaannemers te publiceren. Volgens de coalitie is transparantie een krachtig middel om de bedrijfsverantwoordelijkheid voor de rechten van kledingarbeiders in de mondiale bevoorradingsketens te bevorderen. De transparantiegarantie maakt het mogelijk dat werknemers en arbeids- en mensenrechtenngo’s een bedrijf kunnen waarschuwen voor overtredingen van rechten in fabrieken van hun leveranciers. Info omtrent de leveranciersfabrieken van merkbedrijven maakt het mogelijk om bij misbruik van mensenrechten sneller toegang te krijgen tot mechanismen voor klachtenbehandeling en schadeloosstelling. 

De coalitie bestaat uit de Clean Clothes Campaign, Human Rights Watch, IndustriALL Global Union, de International Corporate Accountability Roundtable, het International Labor Rights Forum, de International Trade Union Confederation, het Maquila Solidarity Network, UNI Global Union en het Worker Rights Consortium.

Welke bedrijven hebben toegezegd?

Van de 72 bedrijven die de coalitie contacteerden, zullen er 17 voor december 2017 de normen van de Transparantiegarantie volledig volgen. Veel andere bedrijven schieten te kort inzake transparantie: vijf voldoen net niet, 18 tonen vooruitgang in de juiste richting door ten minste de namen en adressen van de confectiefabrieken bekend te maken en zeven zullen tegen eind december 2017 kleinere stappen zetten naar het publiceren van info over hun leveranciersfabrieken – bijv. over een deel daarvan, of ten minste de namen van hun leveranciersfabrieken per productieland.

Vijfentwintig andere kledingbedrijven publiceren geen info over de fabrieken die hun producten maken. Die bedrijven gaven geen antwoord of wilden zich niet engageren. De coalitie verzoekt de bedrijven om dit alsnog te doen tegen eind december. 

Enkele bedrijven beweerden dat openbaarmaking hen commercieel nadeel zou berokkenen. Maar dat argument wordt duidelijk tegengesproken door andere bedrijven. Esprit, een van de ondernemingen die zich ertoe verbond de Transparantiegarantie na te leven, verklaarde: “Deze info bekendmaken is niet makkelijk voor veel bedrijven, maar de tijd is gekomen om het te doen.” Zie bijlage voor een volledig overzicht van 72 internationale merken en ketens!

“Follow the Thread: The Need for Supply Chain Transparency in the Garment and Footwear Industry” is beschikbaar op: http://www.schonekleren.be/images/Transparantie/Report_EN_FOR_WEB_2.pdf

Om aan te sluiten bij de Follow the Thread Campagne en de Change.org petitie te ondertekenen die eist dat Forever 21, Urban Outfitters, Walmart, Primark, en Armani de Transparantiegarantie voor 31 mei onderschrijven en ze voor 31 december 2017 uitvoeren, ga naar: https://www.change.org/p/gotransparent-ik-wil-weten-wie-mijn-kleren-heeft-gemaakt

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!