about
Toon menu

EU Commissie medeplichtig aan Dieselgate

De ontdekking dat meerdere automerken hun cijfers over dieselvervuiling vervalsten leidde tot grote verontwaardiging. Corporate Europe Observatory en Friends of the Earth deden een eigen onderzoek. De Europese Commissie blijkt integraal deel geweest te zijn van het systeem achter het schandaal.
vrijdag 24 februari 2017

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

'Dieselgate'1 was het gevolg van een jarenlange praktijk van de auto-industrie om regulering door de Europese instellingen op vlak van luchtvervuiling en veiligheid zolang mogelijk tegen te houden en te omzeilen. Om opgelegde normen voor maximale uitlaatvervuiling te overtreden, gebruikten de automerken eigen testmethodes die de boel bedotten.

Zelfcontrole blijkt boerenbedrog

Uitlaatgassen werden getest tijdens proefritten op rollen met stationair draaiende en reeds opgewarmde motor. Met de introductie van software in auto's konden de merken bovendien de uitlaat zwaar verminderen bij stationair draaiende motor (dwz. zonder 'gas' te geven).

Bovendien kon de autolobby gedaan krijgen dat milieunormen werden gekoppeld aan de grootte van de wagens en niet aan de vervuiling per gereden kilometer. Zo kan het dat een nieuwe zware wagen nog steeds meer vervuilt dan een oudere lichtere wagen en toch in een 'betere' milieucategorie valt, omdat de zware wagens per gewicht relatief minder vervuilen. 

(corporateeuropeobservatory.com)

Volgens de watchdog-organisatie Corporate Europe Observatory (CEO) en de milieuorganisatie Friends of the Earth Europe (FoE) gebeurden al deze praktijken echter niet heimelijk maar met vol medeweten van de Europese Commissie en de regeringen van de EU-lidstaten. Die werkten zelfs mee aan de opstelling van de regels die de autosector toelieten zo te werk te gaan.

Na de onthulling – eerst in de VS – dat Europese automerken als Volkswagen in werkelijkheid dieselwagens produceren die veel meer vervuilen dan wordt aangegeven in hun officiële technische fiches, heeft het Europees Parlement een eigen onderzoek uitgevoerd. Over zijn onderzoeksrapport zal het Parlement een debat en stemming houden in de eerste week van maart 2017.

Met volle medewerking van de Europese Commissie

In hun eigen onderzoeksrapport Driving into Disaster over deze zaak bewijzen CEO en FoE dat de Europese Commissie zich met zijn beleidsplan 'Better Regulation' medeplichtig maakte aan dit schandaal, waar nu zowat alle grote Europese automerken bij betrokken blijken te zijn.

CEO-woordvoerder Pascoe Sabido: “Autoproducenten hebben de opstelling van de regels voor emissies tien jaar zelf in handen gehad. Het is de agenda Better Regulation van de Europese Commissie die de sector achter het stuur heeft gezet. Als het de enige beleidsprioriteit is om de kosten voor de sector laag te houden, hoeft men niet verbaasd te zijn dat elk jaar tienduizenden mensen te vroeg sterven door toxische dieseluitlaatgassen.” 

“Het beleid van de Europese Commissie heeft de belangen van bedrijven boven die van de Europese burgers geplaatst. Zij gaven de bedrijven alle macht. De Europese Commissie kan niet langer laten gebeuren dat de industrie zijn eigen regels maakt.”

Bewust niet kijken

De studie van CEO en FoE toont aan dat de Europese Commissie en de regeringen van de EU-lidstaten jarenlang wegkeken van het misbruik door de sector van het regulatiesysteem. In de praktijk stimuleerde de Europese Commissie de sector zowel om de opstelling van de regels als de controle op de naleving in eigen handen te houden.

FoE-woordvoerder Myriam Douo: “Het schandaal van Volkswagen heeft de realiteit aangetoond van de cultuur van zelfregulering door de sector. Drukken van de kosten ten koste van gezondheid en leefmilieu, vooringenomen controlesystemen, vrijwilligheid van toepassing waren allemaal in overeenstemming met het officiële beleid van de Europese Commissie.”

De Europese Commissie werd nooit misleid door de autosector, maar was actief betrokken bij de uitwerking van een methodiek die de regels zo formuleerde dat de sector de officieel beweerde doelstellingen van het Europees milieubeleid kon omzeilen en negeren.

Rapport: Driving into Disaster 

1  In 1972 liet Amerikaans Republikeins president Nixon afluisterapparaten plaatsen in het hoofdkwartier van de Democratische Partij. De plaatsers werden betrapt en het schandaal leidde tot Nixons ontslag, het eerste van een Amerikaanse president ooit. Het Democratische hoofdkwartier was gevestigd in een gebouw in Washington DC dat 'Watergate' heet ('waterpoort'). Sindsdien worden grote schandalen steevast met -gate aangeduid.

reageer

Eén reactie

  • door Ronald Van Beneden op vrijdag 24 februari 2017

    Vooral de Duitse en op de tweede plaats de Franse regering zijn de grote schuldigen. Verder zijn alle testen onrealistisch en zou de test moeten gebeuren twee jaar na ingebruikname door eender welk voertuig van een bepaald model. Wedden dat geen enkele diesel slaagt in de toegestane uitstoot!

Lees alle reacties