Brusselse reclameborden klagen TTIP en CETA aan

In Brussel werden meer dan 80 reclameaffiches vervangen door kunstwerken die – aldus het collectief Brandwashing – ‘de wurggreep van de multinationals op de democratie aanklagen’. De actievoerders halen daarmee uit naar de vrijhandelsakkoorden CETA en TTIP.

woensdag 2 november 2016 09:51
Spread the love

Deze week begint de tweede ronde van de onderhandelingen over het TTIP, het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS. Het CETA werd vorige week ondertekend maar is nog niet in werking getreden.

Het collectief Brandwashing liet zich voor deze actie inspireren door het project Brandalism, dat een gelijkaardige actie organiseerden in Parijs tijdens de klimaattop van vorig jaar. De kunstwerken werden gerealiseerd door meer dan twintig Belgische en internationale artiesten.

Eén van hen, Camille, legt uit waarom: “Voor ons, artiesten, is deelnemen aan dit soort project een gelegenheid om onze plaats in de publieke ruimte te heroveren door gebruik te maken van een plaats die normaal voorbehouden wordt aan grote bedrijven. In tijden waarin onze rechten op sociaal en ecologisch vlak meer en meer met de voeten getreden worden is het belangrijk om te informeren en stelling te nemen tegen de vrijhandelsakkoorden die ons allen aanbelangen”.

De affichecampagne is onderdeel van de acties van het platform TTIP Game Over.

take down
the paywall
steun ons nu!