about
Toon menu

"Na de klimaattop besparen bij de NMBS is schandalig"

In het Zuidstation in Brussel werd de staking ingezet met een concert georganiseerd door de beweging Tout Autre Chose. “België is nu al wereldkampioen filerijden en vlak na de klimaattop beslist onze minister van Immobiliteit Galant om diep te snijden in de spoorwegen. Onbegrijpelijk”, zegt Martin Guérard van Tout Autre Chose.
dinsdag 5 januari 2016

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Terwijl het station langzaam leegliep en de eerste geannuleerde treinen op het bord verschenen, werd in het midden van de grote hal een polonaise ingezet. Een bandje speelde zich de longen uit het lijf. “We zijn hier om de wereld te veranderen en dat mag een beetje aangenaam zijn”, zegt Martin Guérard van de beweging Tout Autre Chose, zeg maar de Franstalige tegenhanger van Hart boven Hard.

“Het is belangrijk om alle groepen samen te brengen – reizigers, burgers en vakbondsmensen – want wat er bij de NMBS gebeurt, gaat iedereen aan”, zegt Guérard.

Tussen de liedjes door neemt Arne Robbe van Greenpeace de microfoon vast. “De 14.000 klimaatactivisten in Oostende hebben niet betoogd voor een desinvestering in de NMBS. Twintig procent van de CO2 is afkomstig van het vervoer. Na de klimaattop in Parijs zou er net massaal geïnvesteerd moeten worden in openbaar vervoer. Wat de regering doet is schandalig. Natuurlijk moet de staking ondersteund worden. Staken tegen dit beleid is heel normaal.”

Even later trok de groep met de muzikanten op kop naar het seinhuis van Brussel-Zuid. Daar stond de politie hen op te wachten om werkwilligen door te laten. De agenten moesten al snel afdruipen want er dook geen enkele werknemer op.

'Regering wil NMBS om zeep helpen'

In Antwerpen vergaderden ondertussen militanten van de vakbonden over de situatie bij het spoor. De meesten van hen beslisten om gewoon mee te staken. “De stakingsbereidheid is nog nooit zo groot geweest bij ons”, zegt Raf die al twintig jaar treinbestuurder is. “Deze regering wil blijkbaar af van openbare bedrijven en het ziet er naar uit dat ze ook de NMBS om zeep willen helpen.”

Els, al enkele jaren treinbegeleidster, legt ook het werk neer. “Zeker in deze tijden van klimaatverandering is openbaar vervoer enorm belangrijk. We hebben een enorm flexibele job die de combinatie gezin en werk heel moeilijk maakt. De werkdruk stijgt alsmaar terwijl veel mensen hun verlof niet eens kunnen oppakken. De maatregelen die ze nu willen invoeren zorgen voor nog meer flexibiliteit en nog een grotere werkdruk. Dat creëert veel frustraties.”

Treinbestuurder Steven heeft begrip voor het ongenoegen van de treinreizigers. “Maar als we de boel laten begaan zullen er binnenkort geen treinen meer rijden. In de media wordt voorgesteld alsof het maar om een verlofdagje minder gaat.  Maar het gaat onder andere om meer uren werken voor hetzelfde loon, er worden meerdere dagen verlof afgeschaft en er zullen minder begeleiders op de treinen zijn. Het is duidelijk dat ze die drie miljard euro besparingen niet zullen halen bij de goedbetaalde hoge kaders en de directie.”

reageer

7 reacties

  • door johnnyreggea op woensdag 6 januari 2016

    Dit is een zuiver politieke staking. Als we de NMBS even vergelijken met de buurlanden kost deze 9 procent gemiddeld meer. Moest de dienstverlening, de stiptheid, de reinheid en comfort van de voertuigen en vooral de bedrijfszekerheid evenwaardig zijn als in de buurlanden zou je dit nog met de mantel der liefde kunnen bedekken. Ik pendel dagelijks naar Antwerpen en kan U verzekeren dat de prijs/kwaliteit-verhouding beneden alle peil is. Moesten de cheminods zo begaan zijn met het klimaat dan zouden ze zoals in Nederland op een constructieve manier een oplossing voor de toekomst uitwerken.

  • door Ronald Van Beneden op woensdag 6 januari 2016

    Eén doel heeft deze regering en C02 past enkel in het plaatje als de gewone burger bereidt is in zijn geldbeugel te tasten.

    Eerst de mensen in de auto jagen en de spoorwegen beladen met alle zonden van Israël zodat men kan privatiseren en tarieven verhogen. Daarna voert men rekeningrijden in en wordt het openbaar vervoer terug rendabel als privémaatschappij doordat rijden met de wagen voor geprivilegieerden zal zijn.

    Als dan de infrastructuur van de spoorwegen volledig zal verloederd en uitgeleefd zijn, draagt men deze terug over aan de staat (kijk naar de Britse spoorwegen). Dat is het plan van rechts: openbaar vervoer inkrimpen en enkel de rendabele lijnen exploiteren.

    Eerst koopt men nieuw materieel en infrastructuur op kosten van de belastingbetaler (en dit voor de privatisering ) dat men zo lang mogelijk zal laten rijden zonder onderhoud (werkplaatsen en onderhoudsposten worden afgeschaft vanwege niet nodig in de eerste decennia). En dan mag de belastingbetaler weer betalen voor de verloedering.

    Kapitalisme (rechts gedachtengoed) is als een gier. Het karkas tot op het bot leegeten en dan achterlaten. En links verknoeit het gewoonlijk door slecht beheer, zelfverrijking en uitspattingen.

    Wat we nodig hebben is een bestuur (regering ,ceo) die het personeel steunt en achter het openbaar vervoer staat, ook al kost het iets aan de burger. Als hij dan beroofd wordt van zijn wagen is hij toch nog altijd mobiel met de bus, tram of trein.

  • door chris debruyne op woensdag 6 januari 2016

    het is echt niet 'deze regering' waarvan al deze maatregelen komen. Dit werd vooraf op Europees niveau beslist, allicht op aansturen van TTIP.

  • door Piet De Pauw op donderdag 7 januari 2016

    Het pleidooi in het artikel komt neer op een pleidooi voor het stelen van nog meer geld bij mensen die de trein niet gebruiken. Zoals ik het begrijp is stelen volkomen immoreel.

    • door Lode Vanoost op donderdag 7 januari 2016

      Het idee dat belastingen worden gebruikt voor het algemeen goed en dat daarmee diensten worden betaald die niet door iedere burger in dezelfde mate worden gebruikt, is een algemeen aanvaard basisprincipe van de democratische welvaartsstaat.

      Zo is het normaal dat iedereen belastingen betaalt voor de openbare wegen, of je daar veel of weinig op rijdt, dat iedereen meebetaalt voor scholen, hospitalen, spoeddiensten, brandweer, politie, leger, gezondheidszorg, ouderenzorg, wetenschappelijk onderzoek, universiteiten, treinabonnementen... Zoals ik dat begrijp is dat niet immoreel maar gewoon democratisch.

      Wat de trein betreft gaat het nog verder. Het is bovendien onweerlegbaar beter voor het klimaat, voor iedereen dus.

    • door Chris Crombez op vrijdag 8 januari 2016

      Niemand minder dan Pieter Timmermans, topman van het VBO, heeft in het journaal van 6 januari toegegeven dat de NMBS 40 miljoen euro per dag kost aan de nationale economie, indien het staakt. Dit betekent dat de diezelfde NMBS dus 40 miljoen euro per dag OPBRENGT aan de economie als het NIET staakt, en DUS 10 MILJARD EURO per jaar opbrengt. En wie ben ik om aan de woorden van Pieter Timmermans te twijfelen ?

    • door speedmaster op vrijdag 8 januari 2016

      De Pauw, ik rijd met de fiets en met het openbaar vervoer. Volgens jouw simplistisch wereldbeeld steelt men dus mijn geld voor het in stand houden van snelwegen, autostrades en noem maar op. Nou...

Lees alle reacties