Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Varoufakis vraagt 55.000 euro per spreekbeurt. Feit of fictie?

De media die Yanis Varoufakis als Grieks minister van financiën zes maand lang aanvielen laten hem ook na zijn ontslag als minister niet met rust. Een roddel over beweerde erelonen voor toespraken, verspreid door de Britse krant The Telegraph, wordt gretig overgenomen door Belgische en Europese media zonder de feiten te checken. Die vertellen immers een ander verhaal.
donderdag 29 oktober 2015

In het artikel Yanis Varoufakis accused of profiting from Greek crisis by charging £40,000 speaker fees van The Telegraph op 26 oktober 2015 wordt 'radicaal marxist' Yanis Varoufakis beschuldigd van 'profiteren van de economische crisis in zijn land' door tot 40.000 Britse pond (= 55.711 euro) te vragen voor zijn lezingen. De gegevens waar de krant zich op baseert komen uit een e-mail van een werknemer van de London Speaker Bureau (LSB), een van de grootste Europese agentschappen voor het promoten van sprekers in Europa en Afrika. Het LSB beheert onder meer Richard Branson, Mikhail Gorbatsjov en Bob Geldof.

De betrokken werknemer heeft deze informatie overgenomen van het Griekse weekblad Proto Thema. Dit tijdschrift meldt dat Varoufakis 40.000 Britse pond ereloon zou hebben gevraagd voor één toespraak 'buiten Europa'. Varoufakis zou volgens dezelfde informatie echter ook bereid zijn om 'binnen Europa' te komen spreken voor 1000 Britse pond (1392 euro). Volgens Proto Thema eist Varoufakis altijd 'business class travel, accommodation, airport and ground transfers, meals and incidentals'.

The Telegraph duidt in zijn artikel Varoufakis aan als 'hoofdschuldige voor de huidige economische crisis in Griekenland' en stelt zijn lezers vervolgens een vraag met de mogelijkheid van twee antwoorden:

“Mag Yanis Varoufakis zijn erelonen houden die hij voor openbare toespraken krijgt?

  • Hij zou dat geld mogen houden.
  • Dat geld zou direct naar de Griekse economie moeten gaan.

Het agentschap LSB zelf weigert te bevestigen of te ontkennen of dit inderdaad de erelonen zijn die Varoufakis bij hen zou aanvragen. Een woordvoerder wenste enkel te stellen dat hij inderdaad een veel gevraagd spreker is.

Proto Thema is een zondagsblad opgericht in 2005 door drie journalisten. Er worden wekelijks ongeveer 200.000 exemplaren van verkocht, wat in de Griekse markt een zeer hoog aantal is. Het weekblad brengt populistische sensatie en verkoopt soft-pornografische dvd's samen met het weekblad. Ook de Italiaanse Corriere Della Sera en La Stampa nemen deze berichten over.

Varoufakis is sinds januari 2015 wel een en ander gewoon wat betreft verdraaiingen, verkeerde of uit context gerukte citaten of ronduit leugens. Hij reageerde daar telkens op met persmededeling en met rechtzettingen op zijn eigen blog. Ook ditmaal verbaast het hem niet dat de kranten zijn weerwoord niet of verdraaid weergeven.

In zijn blog van 28 oktober 2015 Transparency Everywhere! My fees and the troika’s latest vilification drive somt hij alle lezingen en toespraken op die hij sinds zijn aftreden op 6 juli 2015 als minister van financiën heeft gegeven. Hij doet dat in twee afzonderlijke lijsten.

Lijst A omvat alle 24 politieke lezingen die hij tot nu heeft gegeven of in de komende weken gaat geven: “Mijn ereloon voor deze toespraken was het radicale cijfer 'zero'. In drie gevallen heb ik een kleine som ontvangen, omdat de organisatoren daar op aandrongen." Voor al deze toespraken werden zijn reis- en verblijfskosten verzorgd door de organisatoren en reisde hij steeds in economy class. Het ging in die drie vermelde gevallen om 1000, 500 en 1700 euro respectievelijk.

Lijst B omvat 2 lezingen waarvoor hij inderdaad een ereloon eiste. Het gaat om zijn deelname aan het programma Che Tempo Che Fa van de Italiaanse commerciële tv-station RAI3 op 27 september 2015. Daar kreeg hij 24.000 euro netto voor (na aftrek van Italiaanse belastingen en sociale zekerheid) en een eersteklasticket. Op 21 oktober 2015 sprak hij op de jaarlijkse Abraaj-conferentie in Singapore, waarvoor hij 28.800 euro (na aftrek Griekse belastingen) kreeg en een businessticket. Abraaj is een Turks investeringsfonds actief in Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten dat een portefeuille van ongeveer 900 miljoen euro beheert.

“Ik heb deze twee betaalde lezingen aanvaard om mijn economische onafhankelijkheid te garanderen tegenover de gevestigde belangen en om mijn andere activiteiten te ondersteunen.” Hij vermeldt er bij dat deze verhouding van 12 onbetaalde activiteiten tegenover 1 betaalde ook al zijn manier van werken was toen hij tot begin januari 2015 (voor hij minister werd) nog gewoon academicus was.

Hoewel deze gegevens reeds bekend zijn op 28 oktober 2015 en kunnen gecontroleerd worden op hun authenticiteit (Varoufakis geeft data en plaats van elke lezing) publiceert De Standaard op 29 oktober toch de kwakkel dat Varoufakis het bedrag van 55.000 euro zou vragen voor zijn toespraken in het bericht Spreekbeurt Varoufakis kost 55.000 euro. (enkel volledig zichtbaar voor abonnees)

UPDATE: 29.10.15 om 14.38 uur. Het artikel op de website van De Standaard werd aangepast, echter op zo een manier dat het lijkt alsof enkel het Griekse weekblad Proto Thema in de fout is gegaan (en niet De Standaard zelf die de berichten overnam zonder ze zelf te  checken). Door een selectieve citering wordt bovendien de indruk gegeven dat Varoufakis zou 'toegeven' in plaats van wat hij werkelijk doet: ontkennen.

De krant voegt er nog deze 'informatie' aan toe: “Het bureau dat de zaken van de ex-minister behartigt, wijst er daarbij ook nog eens op dat Varoufakis alleen businessclass vliegt en dat hij verwacht in de allerbeste hotels ondergebracht te worden.” (Dit werd nu uit het artikel verwijderd)

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

19 reacties

  • door Piet De bisschop op donderdag 29 oktober 2015

    Werk aan de winkel dus voor Ombudsman Tom Naegels (die man slaat ze ook niet altijd op de kop, nietwaar).

    • door Jan Willems op donderdag 29 oktober 2015

      Inderdaad, werk aan de winkel voor Tom Naegels. “Tijdens zijn korte periode als minister van Financiën in de vorige Syriza-regering in Griekenland heeft Yanis Varoufakis zijn land heel wat schade berokkend. Maar tegelijk heeft hij daarmee internationale bekendheid verworven, en daar slaat hij nu munt uit. Volgens de Griekse krant Avgi – ‘De Morgen’ – die aanleunt bij de linkse Syriza-partij, vraagt Varoufakis nu 55.000 euro voor een buitenlandse lezing.” Aldus De Tijd van 17 oktober. Vergelijk deze datum met degene die hierboven zijn afgedrukt. Idem de bronnen. Waar zijn we – deze webstek inbegrepen - in godsnaam toch mee bezig? De gewone Griek zal het in elk geval wordt wezen.

      • door Guido Peeters op donderdag 29 oktober 2015

        Geachte heer Willems, wellicht hebt u het bovenstaande artikel niet goed gelezen. Ikzelf ben een megafan van de heer Varoufakis die, wat mij betreft, de Nobelprijs economie zou mogen krijgen. Ik lees omzeggens dagelijks zijn blog en ik ben ervan overtuigd dat hij in Europa een gedachte heeft gelanceerd die in de mediterane landen en ook in Groot-Britanië opgang maakt. Jouw statement als zou Varoufakis veel schade hebben berokkend aan Griekenland lees ik ook in De Tijd en in De Standaard. Blijkbaar moet je geen super-IQ hebben om in hogergenoemde kranten te schrijven. Wat de honoraria betreft die Varoufakis zou hebben aangerekend (Lode Van Oost heeft dit nochthans duidelijk uitgelegd) stel ik voor dat je zelf de brief van Varoufakis naleest. http://yanisvaroufakis.eu/2015/10/28/transparency-everywhere-my-fees-and-thre-troikas-latest-vilification-drive/ Ik lees elke morgen een tiental internationale kranten in een drietal talen, kwestie van niet gebrainwasht te worden door onze bekrompen Vlaamse pers. Ik raad jou aan hetzelfde te doen alvorens een lichtzinnig comentaar te geven bij gebrek aan dossierkennis. Vergeef mij, ik wil niet vervallen in platvloers schimpen maar ik zou het fijn vinden dat jij, en vele anderen met u, zich eerst informeren alvorens onzin te declameren. Lees eens het Nederlandstalig boekje (overigens geen denderende vertaling !) "De economie volgens Yanis Varoufakis" (Uitg. De Geus, Juni 2015 - 18 €) dat Yanis schreef (oorspronkelijk in het Grieks) om zijn dochter op een simpele wijze uit te leggen wat "economie" is. Ik ken jonge mensen die het boekje in één trek hebben uitgelezen. Misschien iets voor jou ? Na lectuur kunnen we mekaar misschien eens ontmoeten. Kwestie van mekaars mening verder te ventileren. Ik wens jou veel leesgenot !

        • door Jan Willems op vrijdag 30 oktober 2015

          Geachte heer Guido Peeters. Het ging mij om de informatieve meerwaarde van het artikel en dit naar aanleiding van de verwijzing op 29 oktober door Piet De Bisschop naar Tom Naegels, de ombudsman van de redactie van De Standaard. Die krant had de ‘info’ over de vergoeding van Varoufakis overgenomen. Maar al op 17 oktober maakte De Tijd al melding van zo'n vergoeding, zoals ik die krant in mijn reactie van 29 oktober letterlijk citeerde - zie de aanhalingstekens! Ik zelf heb nergens geschreven dat Varoufakis een poenpakker is. Ook niet in mijn reactie van deze ochtend 30 oktober. Eigenlijk maakt u zich druk om niks. Of heeft uw waardering voor Varoufakis door deze berichten over zijn vergoeding een fikse deuk gekregen? Het siert u wel als u schrijft: “Ik lees elke morgen een tiental internationale kranten in een drietal talen, kwestie van niet gebrainwasht te worden door onze bekrompen Vlaamse pers. Ik raad jou aan hetzelfde te doen.” Doe ik ook, beste. Misschien één of twee titels minder. En Varoufakis heeft een leuk boekje geschreven. Maar wat heeft de gewone Griek daaraan? Die wordt nergens in Europa uitgenodigd als spreker met vergoeding van zijn onkosten.

        • door Jo Hermans op vrijdag 30 oktober 2015

          Precies heer Willems David tegen Goliath ,de winnaar is op lange termijn wie?

        • door Alweer op zaterdag 31 oktober 2015

          Van iemand "megafan" zijn is m.i. nooit verstandig. Of het nu Varoufakis, Sven Nys of K3 is. Iemand adoreren vertroebelt onvermijdelijk vroeg of laat de blik. Voor een megafan zou het toch duidelijk moeten zijn dat de persoonlijke rijkdom (luxueuze , elitaire woning en buitenverblijf) , het uitpakken ermee (fotoreportage in Paris Match) en de manier van het te verwerven (zich het dubbele jaarloon van een arbeider laten betalen voor een interview door een ... openbare omroep : betaald door de belastingbetaler ) het imago van dhr. Varoufakis schaadt. Zoals zijn dubbele nationaliteit (hij heeft indertijd de Australische nationaliteit aangevraagd) ook niet imago-verstevigend werkt. Zonder enige uitspraak te doen over het gedachtegoed : dit zal zijn geloofwaardigheid als "rechtlijnig linkse economist" aantasten, en hem blijven achtervolgen.

          • door Lode Vanoost op zaterdag 31 oktober 2015

            De tweede en huidige vrouw van Varoufakis komt uit een zeer rijke familie. De eigendommen waarvan sprake zijn allemaal van haar.

            De foto's in Paris Match zijn genomen op het dakterras van een appartement van vrienden en werden genomen na een interview binnen dat over inhoud ging. Daar blijft in Paris Match niets van over. Varoufakis en zijn vrouw kenden het magazine en zijn reputatie voor flashy oppervlakkigheid van de jetset niet. Varoufakis noemt dit regelmatig de enige fout die hij als minister begaan heeft.

            De gage die van RAI3 kreeg is wat de zender hem aanbood, niet wat hij heeft geëist. Waarom dit één van de twee keren is (op 26) dat hij werd betaald legt hij degelijk uit in zijn blog (die u zonder twijfel niet hebt gelezen).

            Varoufakis heeft de dubbele Australische nationaliteit van toen hij met zijn eerste vrouw en dochter daar woonde, wanneer van een mogelijke carrière als minister geen sprake was, Syriza niet eens bestond en hij het moest doen met een baan als professor aan de universiteit daar. Australië is een zeer schijnheilig land op dat vlak. Vluchtelingen krijgen de nationaliteit niet, maar voor mensen met een hoge opleiding rollen ze de tapijten uit. Varoufakis heeft deze nationaliteit behouden na zijn scheiding om ongehinderd naar daar te kunnen reizen om zijn dochter te kunnen bezoeken en omdat hij daar uiteraard ook veel vrienden heeft.

            De enige reden waarom dit hem 'blijft achtervolgen' ondanks de duidelijke weerleggingen is omdat media en mensen als u zijn ideeën willen aanvallen, door zijn geloofwaardigheid aan te vallen. Dat doe je nu eenmaal als je het met inhoudelijke argumenten niet kan halen.

            Tevergeefs, want zoals blijkt uit de toestroom van belangstellenden op zijn talloze gratis lezingen neemt zijn populariteit nog toe.

            • door Alweer op zaterdag 31 oktober 2015

              Mij stoort het niet dat iemand rijk getrouwd is, zich gigantisch goed laat betalen door de belastingbetaler voor een interview, of zelfs uitpakt met al die rijkdom (het was wel degelijk zijn woning waarin hij poseerde voor het boulevardblad Paris Match, niet die van vrienden). Zolang er maar correcte belastingen betaald werden. Maar hang dan de les spellende linkse rakker uit . Misschien zou hij het goede voorbeeld kunnen geven, en eens wat uitdelen ?

              • door Lode Vanoost op zaterdag 31 oktober 2015

                Dit is geen correcte commentaar meer. U wordt weerlegd op alle punten en haalt er dan maar een ander argument bij. "Als er maar correct belastingen worden betaald..." (wat suggereert dat dat hier niet het geval zou zijn).

                In de compleet foutieve beweringen die de voorbije dagen over Varoufakis werden verspreid, stonden veel leugens. Maar nergens, nergens werd gesuggereerd dat voor de twee keer op 26 dat hij zich wel liet betalen dat hij daar geen belastingen op zou hebben betaald. In de blog (die u dus nog steeds niet hebt gelezen) staat duidelijk dat het de netto-bedragen zijn NA aftrek van de geldende belastingen.

      • door Alias Dacht op donderdag 29 oktober 2015

        eu neen, hij heeft zijn land niet heel wat schade berokkent. Hij is het niet die Griekenland met de schuldenberg heeft opgezadeld en hij is nog minder verantwoordelijk voor de wurgvoorwaarden die de modale Griek in de armoede duwt.

      • door Piet De bisschop op vrijdag 30 oktober 2015

        'The Telegraph' : is dat niet het Britse krantje van de Barclays Brothers (zie mijn blog 'Betonrot' van 25 februari 2015 over hun gesnoemel met nieuws over de HSBC bank) ? En is het niet wat kort door de bocht om te beweren dat Yanis Varoufakis 'zijn land heel wat schade heeft berokkend'.Je zou voor hetzelfde geld kunnen schrijven dat de Duitse Minister van Financiën Wolfgang Schäuble (een grote vriend van Yanis) de Euro heeft gered. Het is maar hoe je een en ander bekijkt en je kranten mee vult, nietwaar ?

        • door Lode Vanoost op zaterdag 31 oktober 2015

          The Telegraph is ook de krant die de 'bewijzen' publiceerde dat vakbonbdsleider van de mijnwerkers Arthur Scargill geld had gekregen van Lybische dictator Khaddafi en van Russische mijnwerkers en dat zou hebben gebruikt om de hypotheek van zijn eigen woning af te betalen. De krant heeft daar later een miljoenenboete moeten voor betalen en excuses publiceren in de eigen pagina's. Dit vod is voor bepaalde kwaliteitskranten in België een betrouwbare bron van informatie.

      • door Jan Willems op vrijdag 30 oktober 2015

        M’n reactie ging erover dat ik gigantisch grote twijfels heb over de meerwaarde van deze berichtgeving over Varoufakis op de site. Ik heb hier vroeger al eens geschreven dat die berichtgeving over Varoufakis Noord-Koreaanse trekjes heeft. Wil je een wat genuanceerden profiel van Varoufakis hebben, lees dan bv. www.lemonde.fr/international/article/2O15/08/21/la-star-varoufakis-se-cherche-un-destin_4732508_3210.html Tenzij je de Franse dagblad Le Monde een roddelkrant noemt.

  • door Alweer op donderdag 29 oktober 2015

    Het is een "klassiek" voorbeeld hoe in deze internet-tijden nieuwsjes meteen klakkeloos overgenomen worden en binnen de kortste keren wereldwijd verspreid zijn. Zet dan maar eens een fout / vergissing recht. Je kan de reactie van De Standaard raden : voor twee lezingen kreeg Varoufakis allicht inderdaad 55.000 euro BRUTO, wat neerkomt op de geciteerde nettobedragen, na belastingen ( + hotel, vliegtickets). De gratis spreekbeurten worden niet vermeld, want allicht "niet relevant" volgens DS. Terzijde : mij interesseert het meer wat Varoufakis daar is gaan vertellen, op die goedbetalende rijkeluisclubs. Daar geeft hij geen informatie over.

  • door speedmaster op vrijdag 30 oktober 2015

    lode zou als vergelijkingsmateriaal ook eens kunnen publiceren wat gwij verafstoot en consoorten zoal vangen voor een spreekbeurtje.

    • door ria aerts op vrijdag 30 oktober 2015

      Ik denk dat deze hetze iets te maken heeft met de vuige plannen van onze EU-meesters, die door mensen zoals Varoufakis wereldkundig worden gemaakt, zoals recent een idee van Schäuble om een soort fiscaal mini-paradijsje met Frankrijk en Italië te creëren waar banken kunnen failliet gaan en de cliënteel voor de schulden kan opdraaien. Als zulke dingen worden bekendgemaakt, dan is het altijd goed om de boodschapper te besmeuren, voor zover dat nog niet voldoende gebeurd is.

  • door Hans Cools op vrijdag 30 oktober 2015

    Kleine correctie op de tekst in het artikel: RAI 3 is geen commercieel TV-station, maar het derde net van de Italiaanse openbare omroep. Voor zijn optreden in dat televisieprogramma streek Varouvakis dus een vorstelijke beloning op die werd gefourneerd door de Italiaanse belastingbetalers. Dat vind ik alvast teleurstellend.

  • door Carlos Pauwels op vrijdag 30 oktober 2015

    Daarnet gelezen in Trends: Varoufakis kreeg voor een interview van 22 minuten voor de Italiaanse RAI 24.000 euro. Dat heeft hij zelf bekend gemaakt en zijn boodschap staat ook te lezen (Engels) in het artikel. Omgaan met de waarheid is niet altijd gemakkelijk. En wat ik er van denk doet niet terzake, maar het is niet fraai, niet het feit en niet de logenstraffing van zijn buitensporige gages.

    • door Lode Vanoost op zaterdag 31 oktober 2015

      De media volharden in de boosheid. Voor alle duidelijkheid, Varoufakis heeft niet ontkend dat hij 2 keer op 26 werd betaald. Zijn uitleg waarom hij dat deed staat in zijn blog. Lezen kan helpen.

    Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties