about
Toon menu
Opinie

'Belgische files worden erkend werelderfgoed'

Er loopt een actie op het internet om de Belgische files als werelderfgoed te laten erkennen. Een aangenaam ironische boodschap aan de Belg blijkt een warm pleidooi voor de trein. Kijk en beoordeel zelf.
woensdag 2 september 2015

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

'I love the smell of exhaust fumes in the evening'

In de filmklassieker 'Apocalypse Now' (1979) van Stanley Kubrick – nog altijd een aanrader – is er een legendarische scène waar een hoger officier (acteur Robert Duvall kreeg een Oscar-nominatie voor deze rol) in ontbloot bovenlijf nonchalant staat rond te turen, terwijl hij toekijkt op het platbombarderen van Vietnamese dorpen met napalmbommen.

Napalm kan je samenvatten als een soort gloeiend hete lijm die uiteenspat en nog uren na de bominslag blijft doorbranden in het lichaam. Het veroorzaakt ongeneeslijke, misvormende brandwonden. De gelukkigen zijn zij die snel sterven aan hun verwondingen. Voor de anderen volgt jarenlang van ongeneeslijk lijden.

In de film kijkt de officier toe en snuift de lucht van de bombardementen op. Zijn commentaar: “I love the smell of napalm in the morning'. Dat cynische zinnetje was afgekeken van een toenmalige tv-reclame in de VS voor een bepaald koffiemerk: “I love the smell of good coffee in the morning”. Het citaat wordt nog steeds geparodieerd. Minder bekend is dat dit niet het volledig citaat is. Het wordt in de film immers gevolgd door de uitspraak: “It smells like victory.” 

The smell of napalm

Wat is in feite de geur van napalm? Heel eenvoudig. Napalm is een afgeleid product van petroleum, net als onze benzine of smeerolie. Met andere woorden, napalm ruikt gewoon als benzine, de typische geur die iedereen wel kent wanneer zij/hij gaat tanken (of wanneer je naast een drukke autoweg staat).

De NMBS heeft zonet een reclamecampagne gelanceerd – lees even door, u snapt de overgang zo dadelijk – met een eigen website Help de Belgische files werelderfgoed worden. Daarin een bijzonder ironisch filmpje over het Belgische fileprobleem (dat overigens aanvat met een opsomming van zeer terechte troeven en redenen van trots voor België).

 

 Het filmpje eindigt met de zin 'I love the smell of exhaust fumes in the evening' (Ik hou van de geur van uitlaatgassen 's avonds). De referentie naar de geur van napalm is meer dan ironisch. Het gaat letterlijk om dezelfde geur.

Wereldrecordhouder files

Het is nog steeds onvoldoende bekend dat België in verhouding tot zijn bevolkingsaantal wereldrecordhouder is op vlak van dagelijkse verkeersfiles, met als absolute topper het verkeer in en rond Antwerpen en Brussel (zie YouTube hierbij).

Telkens ik vanuit Brussel heen en terug naar Antwerpen spoor, rijdt de trein net voor het station van Antwerpen-Berchem over de Antwerpse ring. Ik leg dan even mijn boek, krant of laptop opzij (of stop met keuvelen met medereizigers) en geniet van de rust, terwijl de trein over de dagelijkse files rolt, en dat tweemaal per dag, 's morgens en 's avonds.

Zonder twijfel zullen de hatelijke reacties van autofanatici op deze reclamecampagne van de NMBS volgen, al dan niet gesponsord door zij die baat hebben bij de huidige toestand (zoals de autofabrikanten en de petroleumsector). Niemand die beweert dat de trein perfect is, ook ik niet, zie mijn artikels in ons dossier over de NMBS. Kritiek op de NMBS is meer dan terecht, het gaat ten slotte nog altijd over de besteding van ons aller belastinggeld.

De trein scoort altijd beter

Het blijft echter onweerlegbaar: wat je ook van de trein mag beweren, hij scoort op alle vlakken beter dan de auto. De trein is minder vervuilend, goedkoper, aangenamer, veiliger... Bovendien, de trein is stipter, jawel, zelfs tijdens de voorbije jaren was de trein met zijn slechte stiptheidscijfers nog altijd stipter dan de auto.

Wie kan garanderen dat hij/zij elke dag exact op de minuut na weet wanneer thuis de auto start en exact op de minuut na wanneer zij/hij op zijn werkplaats aankomt? Op vijf minuten na? Tien minuten? Een kwartier...

Dat je dat kwaliteitsverschil nooit merkt aan de dagelijkse berichtgeving is symptomatisch voor de manier waarop de media functioneren. Dagelijks worden de files vermeld in het nieuws, zomaar, lukraak, zoals het weer, iets dat je vaststelt. Problemen met de trein daarentegen worden altijd becommentarieerd, men vraagt uitleg aan de woordvoerders, gedupeerde reizigers worden geïnterviewd.

Nogmaals, er schort heel wat aan de NMBS, om maar te beginnen met zijn gepolitiseerd incompetent overbezet waterhoofd aan de top – net dat waar deze regering niets aan wil veranderen, maar ondertussen blijft de trein het beste, meest efficiënte en veiligste vervoermiddel (met dank aan het gewone spoorpersoneel).

Laat het debat over de NMBS niet over aan de klagers en de zagers. Laat weten dat u wél tevreden bent over de trein (en het nog beter wil, waarom niet). Ik heb de petitie om de Belgische files als werelderfgoed te erkennen alvast getekend.

Help de Belgische files werelderfgoed worden

reacties

Eén reactie

  • door Hugo Casteels op woensdag 2 september 2015

    en als de Oostedrweelverbinding nog wat meer op de lange baan wordt geschoven door allerlei tegenkantingen, dan worden de files in Antwerpen niet alleen werelderfgoed, maar binnen 25 jaar ook nog een antiquiteit.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties