Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Mediastrategie Europese Commisie voor 'onbegrepen' vrijhandelsakkoord

De organisatie Corporate Europe Observatory (CEO) heeft een geheime nota gepubliceerd waarin de Europese Commissie een communicatiestrategie uitwerkt om de publieke opinie te winnen voor het komende vrijhandelsakkoord met de VS.
dinsdag 26 november 2013

Een 'explosie van twijfels' vermijden in verband met het TTIP

Deze nota werd opgesteld en goedgekeurd op een vergadering in Brussel met vertegenwoordigers van de EU-lidstaten op vrijdag 22 november 2013. Blijkbaar is de Europese Commissie ervan overtuigd dat er ‘angst’ bestaat onder de bevolking en dat een ‘explosie van twijfels’ moet vermeden worden. Die angst en twijfels slaan op de aan de gang zijnde onderhandelingen met de VS over een vrijhandelsakkoord, het Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP).

De Europese Commissie meent dat er een "publieke en mediabelangstelling is zonder voorgaande … geen enkele andere onderhandeling werd aan een gelijkaardig gedetailleerd openbaar onderzoek onderworpen". Men is er op de hoogste niveaus van de EU eveneens van overtuigd dat de ideeën die de publieke opinie heeft over dit akkoord de verkeerde zijn. Zo blijkt uit de nota, waaruit hier een aantal citaten volgen:

Wat is het TTIP wel, wat is het niet

‘Verzekeren dat het brede publiek in elk van de EU-lidstaten een algemeen begrip heeft van wat het TTIP is (een initiatief dat groei en jobs zal opleveren) en wat het niet is (een poging om regels en bestaande niveaus van bescherming te ondermijnen op gebied van gezondheid, veiligheid en leefmilieu).'

"Tot nu heeft dat ons toegelaten om … greep te houden op het discours over de onderhandelingen in de mainstream media, waar er ruime steun is voor de logica en de bedoelde inhoud van het akkoord."

‘De doelstelling is om, in dit vroege stadium van de onderhandelingen, de termen van het debat vast te leggen door positief te communiceren over wat het TTIP is (bijvoorbeeld economische winsten en globaal leiderschap over handelszaken), eerder dan te worden meegesleurd in defensieve communicatie over waar het TTIP niet over gaat (het gaat bijvoorbeeld niet over de onderhandelingen over privacy data, niet over het verlagen van de criteria waaraan EU-regelgeving moet voldoen, etcetera).’

‘Tot nu heeft (onze communicatiestrategie) ons toegelaten om … greep te houden op het discours over de onderhandelingen in de mainstreammedia, waar er ruime steun is voor de logica en de bedoelde inhoud van het akkoord.’ 

'Angst over de mogelijke impact op het Europese sociale model en de Europese aanpak van regulering … Enerzijds moeten we de vertrouwelijkheid respecteren die nodig is om deze onderhandelingen te doen slagen, anderzijds moet het proces transparant genoeg zijn om die angsten te verminderen en een explosie van twijfels te vermijden voor het akkoord is afgesloten  … het is vitaal dat de EU zoveel mogelijk met één stem spreekt. De verkiezingscampagne voor het Europees Parlement zal een belangrijke factor zijn in deze context …'

De publieke opinie als tegenstrever

De Europese Commissie ziet het blijkbaar niet als haar taak om de publieke opinie te vertegenwoordigen of de verzuchtingen van de bevolking te verwezenlijken. De publieke opinie is eerder een strategische tegenstrever die moet overwonnen worden. Daarvoor rekent de Europese Commissie ondermeer op de mainstreammedia, 'om het juiste positieve discours te verspreiden'.

De voorbereidende nota voor deze onderhandelingen was al een geheim document. Ook deze communicatiestrategie is vertrouwelijk. In werkelijkheid wekt het TTIP nauwelijks enige belangstelling in de media en als het al aandacht krijgt, is het in positieve zin, precies zoals de Europese Commissie verlangt. 

Het is de Europese Commisie echter niet ontgaan dat in de VS het verzet tegen dat andere vrijhandelsakkoord groeit (het Trans Pacific Partnership - TPP - tussen de kustlanden van de Stille Oceaan).  Tot nog toe is de Europese Commissie er goed in geslaagd om een dergelijk verzet tegen het TTIP te voorkomen. Het weinige dat ervan naar buiten komt, zijn de goednieuwsshow-uitspraken door Europees Commissaris voor Handel Karel De Gucht.

Maar de mediastrategie die in de nota van het Corporate Europe Observatory wordt verduidelijkt, wijst erop dat de Europese Commissie er niet gerust in is.

(Het volledige dossier over dit en andere vrijhandelsakkoorden vind je hier)

Susan George over de rol van de grote bedrijven in het opzetten van vrijhandelsakkoorden:

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

6 reacties

  • door Francine Mestrum op woensdag 27 november 2013

    Begrijp ik het goed? De nota werd wel besproken met de lidstaten, vandaar ook dat de poster uit het VK komt?

    • door Lode Vanoost op woensdag 27 november 2013

      Het is nog onduidelijk wie precies op die vergadering waren, het waren waarschijnlijk ambtenaren van de lidstaten, geen politieke vertegenwoordigers.

      De poster van het Britse ministerie van buitenlandse zaken is een voorbeeld van de goednieuwsshow zoals die nu al wordt georganiseerd. Het zal je niet verrassen dat Groot-Brittannië een groot voorstander en voortrekker is van dit verdrag. De poster staat hier enkel als voorbeeld. Het is dus niet de poster van de EC, gewoon een voorbeeld.

      In feite hoopt de EC er vooral op dat dit verdrag onder de radar blijft tot de deal is afgerond. Voorlopig lukt dat wel.

      Het maatschappelijke middenveld schijnt niet te snappen dat met dit verdrag lobbying door de bedrijven gewoon overbodig zal worden, dit is een grootschalige privatisering van de Europese wetgeving, de voorbereiding van een politieke constructie waarbij verkiezingen irrelevant worden, de economische keuzes liggen toch vast.

      • door Francine Mestrum op woensdag 27 november 2013

        Bedankt Lode,

        Ik denk dat het Europese middenveld zeer goed weet wat er op het spel staat en inderdaad probeert te mobiliseren. Waar het nu op aan komt is dat ook het nationale middenveld in actie schiet en er bij de regering op aandringt dit niet zo maar te aanvaarden. Dit kan een nuttige eis zijn in de komende verkiezingscampagne. Hopelijk wacht men niet opnieuw tot na de ondertekening, want een campagne tegen de ratificatie is zinloos. Kortom: nu mobiliseren en actie plannen.

  • door froels op dinsdag 10 december 2013
    • door Lode Vanoost op dinsdag 10 december 2013

      Ik heb het filmpje aan het artikel toegevoegd.

  • door hompel op zondag 22 december 2013

    Dta is toch allemaal geweldig, nietwaar? Wij krijgen (?? Deze EU krijgt..)20 miljard per jaar cadeau Van de VS. Ongelofelijk toch? En dat is het ook precies!

    Deze EU kent niets andersa dan dubbele bodems..Weten we het nog? We zouden er allemaal baat bij hebben..en wat gebeurde er..Juist..Niente, Rijkman wel, multinationals ook..subsidies toe.. en de bevolking de narigheid. Waarom zou het dan nu beter gaan?

    Om het UK binnen boord te houden??( of straks Schotland en Engeland..) Dat de elite van het UK voorstanders is, is natuurlijk helder. Geld en de verplichting als 51ste staat van de VS om een brugfuncties te vervullen tussen de VS en het vasteland van deze EU.

    Als regel mag er gesteld worden dat daar waar media en politiek corrumperend werken en de zaken sluiks moet plaatsgrijpen, dat dit geen zuivere koffie is en dat de bevolkingen van de lidstaten voor de zoveelste keer worden misleid. De aanpak van de VS is er eentje van de slechtst functionerende samenleving op deze aardbol (Wilkinson/Pickett) en sluit nauw aan bij de neoliberale ideologie van deze EU. Tweedeling wordt evident, een klein percentage heeft evenveel rijkdom als alle anderen samen, de armoede groeit, het IK-tijdperk wordt gecultiveerd, geld eerst en dan principes, het doel (geld,macht, status) gaat de middelen heiligen.. Leuk hè..Dat wordt dolle pret!!. Deze moraal moet dan sociaal gedragsbepalend worden..mensen als middel voor de inkomsten van staat en rijkman.. Dank u voor bering, Big Brother..het gevolg laat zich raden..neofascisme

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties