Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

gblauwens

Schrijft over:
Spoorwegen, syndicalisme, (on)rechtvaardige wereld, agressie, samenleving. http://www.guntherblauwens.be

Bio

http://www.guntherblauwens.be

Werkgebied

Gewestelijk bestendig secretaris ACOD Spoor Gewest Leuven

In zijn streven naar een sterkere positie van Frankrijk binnen de EU heeft president Macron gezworen om het Franse sociaal contract grondig door elkaar te schudden. De afbouw van werknemersrechten is in het liberale Europa van vandaag immers een voorwaarde om mee de lijnen van de Europese politie...

Not on my shift!

Dat men de spoorbonden door het slijk haalt, daar kan ik mee leven. Het hoort tegenwoordig bij de job. Maar dat het spoorpersoneel wordt beschreven als een bende luieriken, is onaanvaardbaar. Not on my shift! De onwaarheden in een bepaalde media zijn schokkend. Ik som slechts enkele voorbeelden ...

NEEN aan treinen zonder treinbegeleider

De Europese Transportarbeidersbond (European Transport Workers’ Federation – ETF) houdt op  donderdag 29 oktober 2015 een Europese campagne rond het behoud van de treinbegeleiders in de trein. “Waarom is de aanwezigheid van de treinbegeleider een must?’, vraagt u zich misschien af. De treinbege...

Achterpoortjes

Minister Galant bewijst met haar communicatie over 80% poortjes in de stations opnieuw dat spoorwegkunde niet haar sterkste vak is. Haar moderniseringsplan was reeds een zwakke indicatie ervan. Het zou misschien geen slecht idee zijn om dagelijks de trein te nemen. Ervaring is immers de beste lee...

No ticket, no train!?

Het boordtarief van 7 euro extra bij aankoop van een vervoerbewijs in de trein moet een antwoord zijn op de aanhoudende commerciële conflicten, die vaak uitmonden in verbale en fysieke agressie. De hamvraag luidt: zal het lukken? Zwart- en grijsrijders: een introductie Wat zijn de re...

Het verschil tussen een commerciële en een sociale vakbond, vraagt u?

De advertentie van de commerciële vakbond Voka in HBVL met het kinderhand geschreven dankwoord aan de mama’s en papa’s die niet gestaakt hebben, is niet alleen platvloers maar ook kwetsend. Stakende (groot)ouders zijn dus niet bezig met de toekomst van hun (klein)kinderen!? Zijn zi...

Minimale dienstverlening vs. spontane stakingen. Het politieke bewijs van spoorwegonkunde

Politici die pleiten voor een minimale dienstverlening om spontane stakingen te counteren, bewijzen daarmee drie dingen: Ze nemen zelf nooit de trein tijdens de spits en beseffen de draagwijdte van hun voorstel niet op vlak van elementaire dienstverlening én veiligheid. Als je n...

Front tegen liberalisering reizigersvervoer

In de vorige edities van Tribune (Maandblad ACOD) las je dat het ‘vierde spoorwegpakket’ een feit is geworden. Het is weliswaar afgezwakt, maar daarom niet minder aantrekkelijk voor de lobbyisten die nog steeds een doorgedreven liberalisering willen doorvoeren. De recente verkiezings...

EU-liberalisering spoor: toekomst treinbegeleiders onzeker

Sinds enige tijd bestaat binnen de Europese Transportfederatie ETF een adviesgroep van het boordpersoneel, in de volksmond: de treinbegeleiders. Deze adviesgroep wil argumenten verzamelen in aanloop naar het vierde Europees spoorwegpakket. Dat behandelt de verdere liberalisering van ...

Ergens in een land stierf een mens. Het was niet de paus.

Op 27 februari stierf een mens. Een mens die in ons collectief geheugen dient herinnerd te worden als hét geweten van een dolende samenleving in een pretpark van oerinstincten: egoïsme, neoliberale driften, navelconsumentisme, hebzucht en kortzichtigheid.Hij maakte ons wakker en trac...

Load More