Winterpret?
Brussel, Sinterklaas, Winterpret, Kerstmis -

Winterpret?

zaterdag 27 november 2010 17:34

Sinds vrijdag kan je naar de jaarlijkse kerstmarkt in hartje Brussel, Winterpret.  Jenevertjes drinken, schaatsen, cadeautjes zoeken,…. Samengevat: consumeren. Kerstmis lijkt elk jaar vroeger te vallen. Of ben ik de enige die zo’n gevoel heeft?

Door Tomas Bachot, Zonder Graten

De kerstmiscommerce is opgestart voor Sinterklaas nog maar een testwandeling maakte op de daken.

Een maand voor Kerstmis is alles in gereedheid gebracht voor een gezellig feest. Deze impressie overheerst wanneer ik met de roltrap de metrohalte Sint-Katelijne uitkom. Winterpret streeft een Efteling-gevoel na. Toch blijf ik met een dubbel gevoel achter. De kerstmiscommerce is opgestart voor Sinterklaas nog maar een testwandeling maakte op de daken. Feestdagen en de daaraan verbonden gewoontes vervagen. Ze lijken allemaal hoe langer hoe meer een pot nat. ‘Kopen’ blijkt daarbij een sleutelwoord. Grootwarenhuizen kijken al kwijlend naar de rij wachtenden aan hun kassa’s.

Toch gaat niet iedereen mee in de cadeautjeswedloop. Brussel Deze Week, een wekelijkse krant van Brussel, besteedde er zijn voorpagina aan: “Een dakloze ligt in de telefooncel op de Oude Graanmarkt op een steenworp van Winterpret.” Niet voor elke persoon zal deze winter prettig zijn. Een pluim voor Brussel Deze Week, weinig nieuwsbladen kunnen tegenwoordig zulke thema’s aankaarten op de cover. Zo zouden lezers wel eens geschokt kunnen worden. Of erger, ze zouden bewust gemaakt worden en geld besteden aan nuttigere zaken. Of toch niet?

Waar komt die grote drang voor consumeren vandaan? Zijn we echt zo kortzichtig? Sluitende antwoorden kan ik daarover niet geven. Toch zijn dit één van de grote vraagstukken van de huidige tijdsgeest. Of iedereen dat beseft is een andere zaak.

“Berekend en strak, een businessmodel waarmee je het gepeupel in een ijzeren greep houdt.”

Verder in Brussel Deze Week schrijft Anne Brumagne in haar opiniestuk dat de Stad Brussel niet bijzonder veel moeite doet om de formule van Winterpret te herdenken. “De kindjes zullen weer op dezelfde paardenmolen zitten en de ouders langs ongeveer dezelfde kraampjes slenteren. Als je Winterpret op onze redactie ter sprake brengt stijgt een vervelend gezucht op.”

Een beproefd voorbeeld van de commercie. Schotel mensen hetzelfde voor, verandering van menu zou risicovol zijn. “Berekend en strak, een businessmodel waarmee je het gepeupel in een ijzeren greep houdt”, zie ik een zaakvoerder al hardop denken. Misschien denk je hieraan terug wanneer je langs Winterpret loopt.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!