De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Wereld verlekkerd op incidenten in Formule 1

Wereld verlekkerd op incidenten in Formule 1

woensdag 8 december 2021 12:02
Spread the love

Het is beschamend hoe de wereld, en de media op kop, lijken te smeulen van de nieuwe incidentrijke race in de Formule 1 tussen Hamilton en Verstappen. “Knotsgekke race”, “droomscenario”, “gevecht van de eeuw”, “thriller”… het zijn maar enkele van de smeuïge krantenkoppen na de race van zondag tussen beiden in Abu Dhabi. Verslaggevers noch racepiloten lijken echter te beseffen dat ze op die manier het risicovol autorijden als iets zeer aantrekkelijk voorstellen. Hamilton ramde zondag Verstappen toen die plots afremde. De Engelsman deed op 26 juni 2017 tijdens de GP van Bakoe hetzelfde toen hij na een scherpe linkse bocht plots op de rem ging staan waardoor Vettel, die vlak achter hem reed, diens auto ramde. Ook toen vielen er geen gewonden, werden de wagens licht beschadigd en liepen de sensationele commentaren hoog op.

Dit F1-gebeuren doet denken aan de filmserie “Fast and Furious” waar je voortdurend zeer snelle wagens tegen mekaar ziet racen en crashen zonder een woord over de menselijke ellende die ermee gepaard gaat. De focus ligt immers steeds op de lachende winnaar. In het werkelijke leven overleefde acteur Paul Walker, die in de F&F-films de rol van Brian O’Connor vertolkte, op 30 november 2013 in Santa Clarita (Californië) het niet toen hij met een snelheid van 160 km/uur tegen een boom knalde.

Wat ook te denken van de Grand Theft Auto-games waarin je als speler moordt, vernielt en steelt, vaak met gierende, gestolen auto’s? Er zijn trouwens nog andere bedenkelijke videospelletjes zoals Carmageddon, waarbij je wellustig dieren en mensen kan aanrijden. Het risicovol rijden dat door dit alles gepromoot wordt is een van de voornaamste oorzaken van het feit dat er wereldwijd in het verkeer jaarlijks 1,3 miljoen mensen sterven en er 50 miljoen gewonden vallen.

Bij 30.232 verkeersongevallen vielen er in ons land in het coronajaar 2020 37.112 slachtoffers waarvan er 499 overleden en 2.968 anderen zwaar gewond raakten. Moeten in het licht van deze cijfers overheden stilaan niet regulerend gaan optreden ten aanzien van de hoger genoemde wanpraktijken? En kunnen om te beginnen media niet voor een meer kritische covering zorgen van dergelijke grootschalige propaganda voor bijzonder snel en zeer riskant rijden?

LUC VANHEERENTALS
Zelfstandig journalist en auteur van ‘Fifty Ways to Leave Your Car’ (2018).

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!