De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Wat is er aan de hand met het Leuvense stadsbestuur?

Wat is er aan de hand met het Leuvense stadsbestuur?

vrijdag 20 juni 2025 15:36
Spread the love

Een aantal beslissingen die het Leuvense stadsbestuur in de loop van het eerste half jaar van 2025 nam wijzen op een koerswijziging – ondanks het feit dat de Vooruit-CD&V-Groen coalitie aan het roer bleef – die niet kon voorspeld worden op basis van de lokale kiescampagne eind vorig jaar. Wat wel veranderde en nogal drastisch was de machtsverhouding tussen de drie coalitiepartijen. Vooruit haalde met 23 op 47 zetels (14 in 2018) ei zo na een volstrekte meerderheid. CD&V bleef met 7 zetels (8 in 2018) plusminus overeind, maar Groen met 5 zetels (10 in 2018) kreeg zware klappen.

1.De ambtenaren krijgen zwijgplicht
Het stadsbestuur legt met de gedragscode ‘Kompas van Leuven’ haar ambtenaren sinds dit jaar strenge regels op voor het publiek uiten van eigen meningen. Inname van standpunten die strijdig zijn met de beleidsvisie kunnen niet door de beugel, zelfs niet tijdens informele contacten in de privésfeer zoals op buurtfeesten. In De Juristenkrant uiten enkele juristen er scherpe kritiek op. Er loopt ook een klacht bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.

2.Halvering van de gemeenteraadscommissies
Bij het begin van de legislatuur werd het aantal raadscommissies gehalveerd van 10 tot 5 en de mogelijkheid om onderwerpen ter sprake te brengen beperkt. Informatieve vragen kunnen nog enkel over het gevoerde beleid en niet langer over ‘particuliere anekdotiek of individuele vraagstukken’. Van de ambtenaren komt enkel de afdelingsdirecteur aan het woord en niet langer wie met het dossier bezig is. De livestream uitzending der commissies werd gestopt.

3.Geen mobiliteitsplan voor Heverlee
Het vorige college wou na het algemeen mobiliteitsplan voor Kessel-Lo, het resultaat van een grondige studie en bevraging, ook iets dergelijks uitrollen voor Heverlee. Na de commotie over het plan van Kessel-Lo werd dezelfde aanpak voor Heverlee echter afgevoerd en wil men de verkeersstromen in Heverlee wijk per wijk aanpakken. Alhoewel hij ervoor bevoegd is wil Vansina overigens geen mobiliteitsschepen genoemd worden.

4.De Burchtstraat
Het college besliste in mei om de verkeersknip in de Burchtstraat aan het kruispunt met de Mechelsestraat en Ridderstraat, 300 meter te verplaatsen naar het kruispunt met de Havenkant. Leuven schroeft hiermee haar beleid terug om het sluipverkeer uit de Leuvense binnenstad te weren en krijgt hiervoor veel kritiek van de Fietsersbond en experten. Niet enkel de Burchtstraat maar ook de hele omgeving krijgt hierdoor veel meer verkeer te verwerken.

5.Het overslagplatform
Het Agentschap Innoveren & Ondernemen stelt 500.000 euro ter beschikking voor de uitbouw van een overslaglocatie aan de rand van de stad. Bedrijven verzamelen er hun leveringen die vervolgens op een duurzame manier naar handelaars in de stad gebracht worden en omgekeerd. Ondanks het feit dat diverse duurzame Leuvense spelers hieraan willen meewerken weigert Leuven dit aanbod en wil men dit geld besteden aan de uitbouw van de materialenbank.

6.Alarmerende stadsfinanciën
Uit de jaarrekening 2024 bleek in april dat het tekort op de jaarrekening vorig jaar opliep van 35 tot 72,5 miljoen, de schuld verhoogde van 189 tot 255 miljoen. Ondanks de oplopende schuld wil het schepencollege het investeringsritme aanhouden. Tijdens de persvoorstelling zei burgemeester Ridouani dat er nog niet beslist over een eventuele belastingverhoging. Tijdens de kiescampagne kantten alle partijen zich tegen een belastingverhoging.
7.Podiumkunstensite
Hoe Leuven in het licht van haar oplopende schuld de bouw van de podiumkunstensite gaat financieren is nog totaal niet duidelijk. Men ging er oorspronkelijk van uit dat Vlaanderen 60 procent van de kost van 100 miljoen voor zijn rekening ging nemen maar daarover staat niets in het Vlaams regeerakkoord en Vlaanderen heeft hierover ook nog niets publiek toegezegd. Naast de bouwkost is er ook de kost voor de exploitatie waarover evenmin duidelijkheid is.

8.Pieter Janssens
Kunstenaar Pieter Janssens moet midden mei gedwongen zijn atelier in de Molens van Orshoven verlaten. Janssens is hier al sinds 1999 actief, maar raakte in onmin met de vzw die enkele jaren terug van de stad toelating kreeg om de Molens te beheren. Het is onbegrijpelijk dat de stad geen poging ondernam om te bemiddelen op het ogenblik dat zij het complex nog zelf beheerde. Ook buurtwerk Vaartkater is hiermee haar locatie voor activiteiten kwijt.

9.Schimmel in sociale woningen
Ondanks herhaalde acties onder meer van de PVDA, klachten hierover bij de Wooninspectie, alarmerende berichten in de lokale media blijft een oplossing uit voor de immense schimmel- en andere problemen (zoals gevaarlijke stopcontacten) in tientallen woningen van sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal aan de Prins Regentlaan en Bijendreef in Kessel-Lo. Deze geven volgens de bewoners aanleiding tot gezondheidsproblemen.

De koerswijziging in enkele dossiers en de aanpak in andere is verontrustend omdat de betrokken partijen tijdens de kiescampagne vaak een ander gelaat toonden. Door de immense meerderheid van 35 zetels op 47 waarover deze coalitie in de gemeenteraad beschikt is er buiten de N-VA (10 zetels) geen oppositie van enige gewicht. PVDA en Vlaams Belang hebben elk 1 zetel. Vraag is hoelang Groen zich in deze coalitie nog zal thuisvoelen? Op vlak van mobiliteit bijvoorbeeld heeft deze partij, die met David Dessers de vorige Mobiliteitsschepen leverde, toch al enkele zware klappen gekregen.

Luc Vanheerentals
Zelfstandig journalist en auteur van het boek ‘Leuven zoals het is. Doorlichting aan de vooravond verkiezingen 2024’ (292 blz.). De resterende exemplaren van dit boek zijn gratis te verkrijgen. Interesse? Stuur een mail naar luc.vanheerentals@telenet.be.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!