De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Free Use/Public Domain
Opinie -

Wanneer procureur-generaal uitspraak rechter miskent is er geen rechtsstaat

Wanneer een procureur-generaal de kracht van een rechterlijke uitspraak miskent is er geen rechtsstaat meer. Dat is de stelling van Walter De Smedt in deze Opinie.

zondag 19 januari 2025 12:35
Spread the love

 

Op 15 september 2022 sprak procureur-generaal Johan Delmulle namens het college van procureurs-generaal op het overleg tussen de federale regering en de burgemeesters over de georganiseerde criminaliteit. Hij deed er opmerkelijke uitspraken.

Het gebrek aan voldoende politionele onderzoekscapaciteit, waarvan een zeer groot deel in het SKY ECC-dossier1 of dossiers die daaruit voortvloeien wordt ingezet, zal het Openbaar Ministerie2 dwingen om meer en meer prioriteiten te stellen.”

In Brussel werd bijvoorbeeld nu al een jaar geleden een recherchemanagement ECO-FIN-FISC-dossiers opgestart. Enkel onderzoeken die beantwoorden aan bepaalde criteria worden voortaan nog door de Federale Gerechtelijke Politie (FGP) Brussel gevoerd.”

Het gaat om strafonderzoeken onder de leiding van de procureur des Konings, de arbeidsauditeur, de federale procureur, het parket-generaal of de onderzoeksrechter, en weldra ook onder de leiding van de Europese procureur.”

Elk onderzoek passeert voortaan verplicht een wegingscommissie die beslist of het onderzoek überhaupt zal worden opgestart of zal worden verdergezet door de FGP-Brussel. Sinds oktober vorig jaar (2021) vonden 8 vergaderingen van de wegingscommissie plaats.”

Morgen is er opnieuw een vergadering. In totaal werden 305 dossiers van het parket-Brussel, van het federaal parket, van het arbeidsauditoraat-Brussel en van het parket-generaal-Brussel besproken.”

Het betreft dossiers inzake corruptie, witwassen, fiscale fraude, BTW-fraude, frauduleuze faillissementen, oplichting en misbruik van vertrouwen, misbruik van vennootschapsgoederen, sociale fraude, betaalkaartenfraude en strafuitvoeringsonderzoeken. Alle vragen tot internationale rechtshulp in strafzaken in deze materies vallen eveneens onder het recherchemanagement.”

Niemand kan betwisten dat de parketmagistraten de bevoegdheid hebben om te seponeren, d.w.z. Om dossiers die zij in behandeling hebben, zonder gevolg te laten. Dat ECO-FIN-FISC-dossiers verplicht aan een wegingscommissie moeten worden voorgelegd en het die commissie is die over het verder gevolg beslist roept al een vraag op.

Seponeren is hierdoor niet langer een beslissing die een individuele parketmagistraat in eer en geweten neemt. Dat het nu door een wegingscommissie gebeurt stelt de vraag naar de wettelijke grondslag van die commissie. Die is er niet.

Anders is het wanneer dossiers reeds sub judice3 zijn, zij aan een rechter zijn overgemaakt. Dan is het de vraag of de procureur daarin beslissingen kan nemen. Het antwoord is neen. De wet-Franchimont heeft er zelfs een verduidelijking aan toegevoegd.

De opsporingsplicht en het opsporingsrecht van de procureur des Konings blijven bestaan nadat de strafvordering is ingesteld. Deze plicht en dit recht houden evenwel op te bestaan voor de feiten die bij de onderzoeksrechter zijn aangebracht voor zover het opsporingsonderzoek zijn prerogatieven bewust zou aantasten.”

De afwegingscommissie gaat nu nog verder. Tot driemaal toe verbiedt het Openbaar Ministerie nu de federale politie de rechterlijke opdrachten uit te voeren tot onderzoek naar phishing4 bij de Euroclear-bank5 uit te voeren zoals die door de raadkamer en de kamer van inbeschuldigingstelling werden bevestigd.

Hier gaat het niet alleen over de door een onderzoeksrechter gegeven opdrachten maar ook over de beoordeling ervan door de onderzoeksgerechten en dus over rechterlijke uitspraken tot verder onderzoek.

In deze drie voorgaande dossiers stelt het Openbaar Ministerie zich niet enkel in de plaats van de rechter maar stelt zich er zelfs boven en tegelijk ook boven de wet. Dat roept de vraag op waarom er in het overleg waar de federale regering aanwezig was geen reactie kwam tegen deze onwettelijkheid.

Een antwoord kan gevonden worden in een andere betwisting. De Arbeidsrechtbank te Brussel veroordeelde Fedasil6 meer dan 6.000 keer, omdat ze asielzoekers de straat op stuurde! De voorzitter van de rechtbank wees zelf op de overduidelijke schending van de rechten van deze mensen en dus op de absurditeit van de procedures.

Een magistraat ging zover dat hij het Openbaar Ministerie op de hoogte bracht van deze feiten, die hij beschouwde als een coalitie van ambtenaren.

Uit voorgaande feiten moeten enkele opmerkelijke vaststellingen worden gehaald. Hoewel het de specifieke opdracht van het Openbaar Ministerie is om toezicht te houden op de regelmatigheid van de procedure wanneer onregelmatigheden worden vastgesteld, kan de procureur-generaal cassatieberoep instellen om deze te doen vernietigen, heeft het college van procureurs-generaal nu een onwettige procedure gecreëerd die de onregelmatigheid institutionaliseert.

Dezelfde miskenning van de kracht van een rechterlijk gewijsde7 wordt door de regering begaan. Dat is overigens door de niet uitvoering van strafrechtelijke veroordelingen beneden de vijf jaar eveneens het geval.

Je kan voorgaande vaststellingen als voer voor juristen beschouwen. Omdat het hierin over de pijlers van de rechtsstaat gaat is een kennisgeving aan de gehele bevolking op zijn plaats.

Omdat alle machten uitgaan van de Natie mag en moet de burger weten hoe justitie werkt en wat er de ‘disfuncties’ van zijn. Als een rechterlijke uitspraak door een beslissing van een procespartij die het Openbaar Ministerie is geen kracht meer heeft is één van de belangrijkste voorzieningen van de rechtstaat verdwenen.

Toch de moeite om dit te melden.

 

Notes (nvdr):

1   Het SKY ECC-dossier draait om een grootschalig politieonderzoek naar criminele netwerken die gebruikmaakten van versleutelde communicatie via het platform SKY ECC. In 2021 kraakten opsporingsdiensten de dienst, waardoor miljoenen berichten inzicht gaven in drugshandel, witwassen en geweldsdelicten, wat leidde tot talrijke arrestaties en inbeslagnames. Dit dossier heeft een zware klap toegebracht aan de georganiseerde misdaad en benadrukt het belang van internationale samenwerking in de strijd tegen cybercriminaliteit.

2   Het Openbaar Ministerie (het Parket) is verantwoordelijk voor opsporing en vervolging van strafbare feiten en vertegenwoordigt de samenleving in juridische zaken. Het werkt samen met politie en onderzoeksrechters, beslist over vervolging en treedt op als openbare aanklager. Het werkt onafhankelijk onder het gezag van de minister van Justitie.

3   Letterlijk: ‘onder de rechter’, d.w.z. zaken in behandeling bij een rechtbank waar nog geen definitief vonnis is over geveld.

4   Internetfraude door oplichters die zich voordoen als betrouwbare instanties om persoonlijke gegevens, zoals inloggegevens of creditcardnummers, te bemachtigen, vaak via valse e-mails, sms-berichten of nagemaakte websites die sterk lijken op legitieme sites.

5   Dit is een internationale effectenbewaarinstelling die diensten verleent op het gebied van afwikkeling en gerelateerde effecten voor grensoverschrijdende transacties met binnenlandse en internationale obligaties, aandelen, derivaten en beleggingsfondsen.

6   Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers in België, verantwoordelijk voor de opvang van asielzoekers en de kwaliteit en conformiteit van de opvang. Daarnaast coördineert Fedasil de vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden.

7   Een rechterlijk gewijsde is een uitspraak die definitief is geworden en waarvan de inhoud bindend is voor de betrokken partijen in toekomstige rechtszaken.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!