De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Waarom krijgen we nog zoveel reclamerommel toegestuurd in tijden van digitaal printen?

Waarom krijgen we nog zoveel reclamerommel toegestuurd in tijden van digitaal printen?

donderdag 17 november 2016 20:05
Spread the love

Begrijp deze stelling niet verkeerd. Niks tegen reclame. In tegendeel, het kan best nuttig zijn om reclame te ontvangen…op voorwaarde dat ze relevant en interessant is. Waarom krijgen we een brochure over grasmaaiers toegestuurd als we op een appartement wonen? Op mijn balkon ligt geen mooie grasmat…

Je zou denken dat met de huidige mogelijkheden van digitaal printen en talloze andere tools die door marketing boys en girls gebruikt worden, ze er heden ten dage toch wel in zouden moeten slagen om gericht te communiceren naar mensen (en bedrijven, want dit geldt ook voor zakelijk gerichte reclame). Niets lijkt minder waar. Waarom moet ik – een vrouw voor alle duidelijkheid – reclame ontvangen over scheermachines, auto’s, herenondergoed, … Dat is toch helemaal weggegooid geld. Ik koop deze zaken ook niet voor mijn wederhelft, die doet helemaal als nieuwe man volledig zelf… Dus, lieve marketeers, zouden jullie dan niet beter hem proberen bereiken met jullie boodschappen over gladde huid, technische snufjes en heerlijk draagcomfort? Dan zouden al die dure en glossy brochures misschien niet ongelezen tussen het oud papier verdwijnen én frustraties worden vermeden.

Kennis is macht

Het gebruik van klantenkaarten, het achterlaten van een emailadres “voor handige tips en weetjes”, een gratis product in ruil voor adresgegevens… Op alle mogelijke manieren worden data verzameld en in duistere databanken weggeschreven. Opnieuw, niks mis mee… je bent niet verplicht klantenkaarten te gebruiken, email en/of postadressen achter te laten. Je doet dit allemaal vrijwillig. Maar hoe meer je weet over klant, hoe beter je kan communiceren…doe dat dan ook, please.

Niks fancy, maar een folder van de lokale supermarkt aan mij persoonlijk gericht met de producten die ik zoek en beantwoorden aan mijn noden en behoeften…daar word ik blij van. Meer moet dat niet zijn. Ik val misschien in herhaling, maar… digitaal printen…hoe simpel kan het zijn?

Om af te sluiten een laatste oproep aan alle grote en kleine merken, die grote en minder grote budgets investeren in het verzamelen van al die gegevens: hou ze alsjeblief ook up to date. Hoe pijnlijk is het niet om tot drie jaar na de dood van geliefde, nog steeds reclame op zijn of haar naam te ontvangen? #fail

take down
the paywall
steun ons nu!