Waarom Deliveroo-koeriers zaterdagavond hebben gestaakt
Opinie -

Waarom Deliveroo-koeriers zaterdagavond hebben gestaakt

zaterdag 15 juni 2019 20:41
Zaterdag 15 juni, van 19u tot 20u, hebben de Gentse fietskoeriers van Deliveroo het werk neergelegd. Een staking ondersteund door ABVV en ACV.
Reden is de verlaging van de vergoedingen die we als koerier ontvangen. Deze zijn op minder dan een jaar gedaald van een minimumbedrag van 4,60 euro naar 3,75 euro per levering. We vragen als koeriers om terug betaald te worden aan het niveau van vorig jaar, dus een minimum van 4,60 euro per levering en daarbovenop een minimum gegarandeerd bedrag van 12 euro per uur om de soms lange wachttijden in de restaurants de compenseren.

Deliveroo, Uber Eats, Take Away

Even duiden. Je hebt Deliveroo en Uber Eats die per levering betalen. Take Away betaald een uurloon uit en hier ben je een (interim)werknemer. Bij Deliveroo heb je een Europese werkvergunning nodig, bij Uber Eats niet. Bij Deliveroo moet je een week op voorhand inplannen wanneer je gaat rijden en heb je meer zekerheid van aantal orders, bij Uber Eats kan je altijd rijden, maar krijg je minder orders, omdat er op veel momenten een overaanbod van koeriers is. Zowat elke fietskoerier die de mogelijkheid heeft (lees: een werkvergunning heeft) verkiest hierdoor Deliveroo boven Uber Eats. Zo blijven bij Uber Eats bijna uitsluitend rijders zonder werkvergunning over.
De meeste rijders werken onder het p2p-statuut. Waarmee je onbelast 6.250 euro per jaar kan bijverdienen. Eens dat bedrag bereikt, stoppen vele rijders tot het nieuwe jaar. Een minderheid werkt als zelfstandige.

Overaanbod aan koeriers

Ik staak mee zaterdag maar wil toch graag even duiden naar het waarom van de verlaging van het loon.
Hier speelt de wet van vraag en aanbod. Er zijn in Gent meer kandidaat rijders dan er vraag is naar rijders. Er zijn veel studenten in Gent, het is een fietsvriendelijke stad en het is lente. De app aanzetten wanneer je tijd en zin hebt en betaald worden om rond te rijden met je fiets of brommer. Een vorm van inkomen waarvan ik enkele jaren geleden alleen maar kon dromen. De job is erg populair.
Maar het is niet al rozengeur en maneschijn. Ik ben begonnen bij Uber Eats vorige zomer. Ideale bijverdienste. Ik werkte veel uren maar kon mijn inkomen aandikken van een matig loon naar een aardig loon.
Om één of andere reden zijn er begin dit jaar heel wat nieuwe rijders bijgekomen bij Uber Eats, het aantal orders daalde en ik ben overgeschakeld naar Deliveroo. Dat functioneert beter. De momenten dat je bent ingepland heb je quasi zekerheid van orders. Zeker rond de middag en ‘s avonds wanneer de meeste mensen eten.
Koeriers zonder werkvergunning hebben min of meer al de rijders met werkvergunning dit jaar doen overschakelen van Uber Eats naar Deliveroo. Beide zijn communicerende vaten. Het overaanbod van rijders heeft dus naast bovengenoemde nog een andere reden, namelijk dat het voor mensen zonder werkvergunning een (enige) manier is om een inkomen te vergaren.
Dat klopt niet. Hoe zou jij zijn als je wordt weggeconcurreerd door mensen die enkel jouw job mogen beoefenen? Geef die mensen een werkvergunning voor heel de arbeidsmarkt. Enkel mogen werken als fietskoerier, dat is niet juist. Dat zorgt voor een overaanbod aan koeriers waardoor de platformen het loon volgens vraag en aanbod kunnen doen zakken.

p2p-statuut

Het p2p-statuut op zich is niet slecht, maar ik zou toch liever hebben dat het werk als fietskoerier erkend wordt als arbeid. Haal er een klein percentage af aan belasting en laat dat inkomen meetellen als opbouw naar pensioenrechten e.d. Ik heb geen probleem om iets af te staan, de wegen waarover we als koerier rijden moeten aangelegd en onderhouden worden. Ik betaal liever vandaag iets van belasting met in het vooruitzicht een pensioen waarvan ik kan leven, dan dat ik nu iets extra in de zak heb zonder vooruitzicht op een pensioen.
In plaats van een maximumbedrag dat je onbelast kan bijverdienen, waarna je ofwel moet stoppen voor de rest van het jaar ofwel zelfstandige moet worden, zou ik de inkomsten als koerier progressief belasten. De koerier betaalt dan net als zijn buur belasting, het werk wordt erkend als volwaardige arbeid, de koerier bouwt pensioenrechten op en de staatskas haalt een extraatje binnen.
Het p2p is een recent statuut en er is de voorbije jaren telkens aan gesleuteld. Dat zorgt voor onzekerheid en onduidelijkheid. Het lijkt wel of de overheid het zelf niet weet wat ermee aan te vangen. Graag duidelijkheid op lange termijn. Maar het is een federale bevoegdheid … dus nog even geduld zeker.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!