De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Waarom de waardering van Facebook kant noch wal raakt..
Facebook, SEC, Wereld, Sociale netwerk, Mark Zuckerberg -

Waarom de waardering van Facebook kant noch wal raakt..

woensdag 5 januari 2011 12:36
Spread the love

Een aantal analisten stelt zich vragen bij de waardering van Facebook. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg zou vandaag – na een investering van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en het Russische investeringsbedrijf DST eerder deze week – 50 miljard dollar waard zijn. Maar er is ruimte voor een flinke dosis sceptiscisme, schrijft de Financial Times. Outsiders hebben geen idee waarom de waardering van Facebook in een maand tijd met 25% is gestegen. Het bedrijf van zijn kant heeft geen enkele verplichting om uitspraken te doen.

Al kan daar snel verandering in komen, nu de Amerikaanse beurswaakhond SEC bekijkt of de talrijke financiële transacties van Zuckerberg & co het bedrijf tot een beursgang kunnen verplichten.

Ondertussen blijft de speculatie voortduren. En indien Facebook het magische recept voor woekerwinsten heeft, dan wordt dat geheim binnen de techwereld beter bewaard dan normaal. De 2 miljard dollar aan inkomsten die in 2010 worden verwacht komen bijna volledig op rekening van het soort banale advertenties die conventionele mediasites amper vooruit hebben geholpen. Verder is Facebook er nog niet in geslaagd om – in tegenstelling tot Google – een verbeterde gebruikerservaring om te zetten in hoge winstmarges. Google deed dat wel om de eenvoudige reden dat een groot gedeelte van de verwerkte zoekopdrachten in feite verkapte pre-commerciële interacties waren.

Uit een grafiek van Business Insider blijkt ondertussen dat Facebookgebruikers minder snel hun portemonnee bovenhalen dan dat ze dat op andere sites doen. Zo genereert Google 6 x meer inkomsten per unieke bezoeker dan Facebook; Yahoo! nog altijd dubbel zoveel. Een reden die ook wordt aangehaald door Facebookinvesteerder Thomas Heilmann van het Duitse marketingbureau Scholz & Friends AG. Die verkocht vorige week zijn aandelen (minder dan 1%) omdat hij vindt dat de huidige waardering van 25 keer de omzet gewoon belachelijk is. (Die video staat hier)

http://www.youtube.com/watch?v=vY594A462MA

Adverteerders zijn altijd bereid om goed geld te betalen voor een groot en aandachtig publiek. Facebook heeft zo’n publiek en kan zelfs de interesses van zijn gebruikers identificeren. Maar zolang het niet meer dan een moderne versie van massa-entertainment biedt, zal het moeilijk zijn om die 50 miljard dollar te verantwoorden, besluit de Financial Times.
 

http://www.express.be/pictures/lowres/technology/unique-visitor-google-facebookchart.jpg

Bron : Express.be / Financial Times

take down
the paywall
steun ons nu!