Vrachtwagenongevallenonderzoek t.a.v het BIVV

Vrachtwagenongevallenonderzoek t.a.v het BIVV

maandag 24 augustus 2015 11:30

Breeduit in de pers aangekondigd : het BIVV
gaat de recente stijging van de ongevallen met vrachtwagens onderzoeken.
En dan nog zgz op verzoek van de transportsector zelf….

Laat
me niet lachen … de transportsector is zelf  de oorzaak van de
onveiligheid. Voorstellen op Ondernemingsraden of CPBW worden steevast
afgewimpeld : te duur, niet belangrijk, geen tijd, …alle redenen zijn
goed om NIET te moeten ageren. Opleidingen zijn er voor de vorm ( en
vooral voor de subsidies). Probeer maar eens een ‘instructeur’ die een
soort Engels broebelt, zijn uitleg te laten geven aan een
(oost-europese) chauffeur (?) die doet alsof hij het begrijpt… En de
opleidingen in het kader van de Code95 zijn ronduit ridicuul, niet
terzake doende, tijdverlies.

Het probleem kort samengevat
:  99 van de 10 planners, denkers, managers en
‘denkers-dat-ze-het-kennen’, zijn absoluut onbekwaam. De makkelijkste
manier om te bepalen wie er antwoordelijk is voor de onveilige situaties
op de weg : binnenvallen bij een gemiddeld transportbedrijf en de
communicatie(?) tussen accountmanagment-planning en de chauffeurs te
checken. Kijk vooral dat uw ogen niet uit de kassen rollen. De kennis
van de Rijtijdenwetgeving bij de ‘denkers’ is onbestaande. Ze liegen
allerlei smoezen bij elkaar om de chauffeur toch voor het blok te kunnen
zetten. En dan gaat het niet om werkdruk, dan gaat het om chaos
gecreerd door de onbekwaamheid van de gemiddelde planner/accountmanager.
Al bij al, transport is geen vak, dat is een mentaliteit. Ge hebt
‘het’, of ge hebt ‘het’ niet. En jammer voor de transportsector, de
domheid van de zgz leidinggevenden jaagt degenen die ‘het’ hebben weg.
En dus blijven ze zitten met een hoop ‘mannen-met-een-rijbewijs’ en
zonder chauffeurs.

Een tweede oorzaak van de problemen : de
invasie uit Oost-Europa. Ook deze is op gang gebracht door de
transportsector zelf. Ik nodig u uit om de gemiddelde oost-europese
chauffeur een parcour op afgesloten terrein te laten afleggen. Vooral de
hoofdstukken manouvreren en achteruitrijden (tegen laadkades etc)
zullen op de lachspieren werken. Dit is zo op het bedrijf waar ik werk,
dat is zichtbaar op elk bedrijf waar de heren zich aanmelden, dat is
duidelijk op de wegen waar ze regelmatig tegen elkaar rijden… cfr
hoger mijn opmerking over chauffeurs/mannen-met-rijbewijs

En
de derde oorzaak is nog sneller vast te stellen : de gewone
automobilist. Geen enkel idee over verhoudingen, snelheid, kennis van de
eigen wagen, plaats in het verkeer, …. Zet op elke brug over de Ring
van Antwerpen ( of Brussel) een camera om de gedragingen van de
automobilisten te registreren, en ulieden gaan een paar slapeloze
nachten tegemoet. Gemiddeld 1 op 3 mag voor mijn part zijn rijbewijs
levenslang inleveren.

Dan is er ook nog de stelling : Belgie is een slecht stuk baan tussen Rotterdam en Parijs… Ook dit is een oorzaak. Veel rijbewijsbezitters zijn niet in staat om hun gedrag aan te passen aan de weg. En probeer maar eens een stuiterende automobiel tot stilstand te brengen indien nodig.

Conclusie : de transporteurs
gaan u heel schijnheilig voor hun kar spannen. De transporteurs zullen
eventuele resultaten van uw onderzoek misbruiken om de chauffeurs nog
meer onder druk te zetten, zonder u uiteraard in hun kaarten te laten
kijken. En op het einde : Jef-met-de-klak piste ne plas, en alle bleef
lijk het was… Ulieden doet aan symptoom-verdoezeling zonder de
oorzaken aan te pakken.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!