Voetbal en de markt.

Voetbal en de markt.

zaterdag 22 augustus 2015 22:39

Voetbal heb
ik altijd een leuke sport gevonden. In teamverband probeert men te winnen van
een tegenstander. Een tegenstander die net dezelfde doelstelling heeft,
namelijk dit onschuldige balspel beter beheersen dan de tegenstander.

Deze
populaire balsport bracht mensen korter bij elkaar , vooral in lagere
afdelingen ging men kijken naar de prestaties van zoonlief of buurjongen bij de
plaatselijke club. Op die manier waren 400 toeschouwers een vanzelfsprekendheid
binnen het lokale voetbalgebeuren.

Vandaag is
dat helemaal anders, ook bij kleine ploegen wordt gekocht en verkocht. De link
met de plaatselijke gemeenschap gaat totaal verloren , de toeschouwers zijn de
echtgenote , een nonkel en misschien een broer , in het totaal 40 toeschouwers
voor een plaatselijk duel.

Vandaag
volgde ik de wedstrijd KV Mechelen –OH Leuven via de radio. Die tweede club is
deze uit mijn regio , ik hoopte op minstens een gelijkspel. Het werd helaas
2-1.

Even ging
ik terugkijken naar de beschikbare budgetten van de eersteklasseclubs met in
mijn achterhoofd de bedenking:  we moeten
vandaag spreken van de Jupilerproleage de benamingen eerste klasse of
eredivisie zijn uit de tijd.  Wanneer
morgen INBEV sponsort wordt dat gewoon de INBEV-proleage.

Inderdaad de
budgetten bepalen de rangschikking binnen onze eerste klasse . Moeskroen en
Leuven spelen in een onderlinge competitie voor de 15e plaats. Tot
op vandaag valt het mee :Leuven 3 punten en Moeskroen 2.

De
budgetten bepalen de plaats in de eindrangschikking , waarom nog spelen?

Het lokaal
voetbalgebeuren bracht mensen dichter bij elkaar en  het hogere voetbalevenement  bracht mensen in verroering  want “hun” spelers zoals Raoul Lambert (Club
Brugge) , Jef Jurion (Anderlecht) en Leon Semmeling ( Standard) zouden het niet
aangedurfd hebben om een vreemde shirt aan te trekken .

Vandaag is
deze pationaliteit zoek. De Markt regeert ook hier. Dat de markt  bij de ontspanning van de gewone man regeert
is spijtig, maar dat ze het ook voor het zeggen heeft  in de zorg is onaanvaardbaar.

Spreek
voetballiefhebbers aan, om hen duidelijk te maken dat “de commerce” niet alleen
het voetbal maar ook de samenleving kapot maakt. Misschien gaat er dan een
lichtje branden dat zegt : De markt is nefast voor onze samenleving.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!