Veiligheid nog steeds niet gegarandeerd in de dienstenchequesector
Opinie - ABVV Dienstencheques

Veiligheid nog steeds niet gegarandeerd in de dienstenchequesector

Midden april voerde de Algemene Centrale – ABVV een eerste coronaenquête uit bij meer dan 4000 huishoudhulpen. Wat bleek? Toen al werd er in deze sector volop gewerkt en dat terwijl de veiligheid vaak niet gegarandeerd kon worden. De druk om terug aan het werk te gaan was groot en de werkgever had onvoldoende respect voor de veiligheid van zijn werknemers. Een tweede enquête - enkele weken later - toonde jammer genoeg gelijkaardige resultaten.

donderdag 14 mei 2020 11:41
Spread the love

 

Terug aan het werk

Bron: ABVV Dienstencheques

Uit onze enquête blijkt dat meer dan 3/4 van de huishoudhulpen (terug) actief is in de sector. Hiervoor zijn vier belangrijke criteria doorslaggevend geweest: (1) financieel niet rondkomen (56%), (2) schrik om job te verliezen (44%), (3) de werkgever eiste dit (34%), (4) de klant vroeg het (33%).

Er is met andere woorden een enorme druk om terug aan het werk te gaan, zo bevestigt ook Lucia: We kregen vorige week een e-mail van de werkgever waarin stond dat we vrijwillig het werk mochten hervatten. Niet veel later kreeg ik sms’en van klanten die dezelfde e-mail ontvingen en mij dus de week erop verwachtten. Als je het mij vraagt, ongepast. Doordat zij die mail ontvingen en mij sms’ten of ze mij de week erop mochten verwachten, voelde ik me meteen verplicht om ondanks alles te starten.

Social distancing

De afstand werd niet gerespecteerd door mijn klant. Wanneer deze ook nog bezoek ontving, was het al helemaal onmogelijk. Samengevat: vijf mensen rondom mij, waarvan ik de enige was met een masker”, getuigt Sarah in de enquête.

Bron: ABVV Dienstencheques

Zoals Sarah stelt, is het moeilijk om de social distancing richtlijn van 1,5 meter te realiseren in deze sector. En dat is exact wat onze enquête nog eens bevestigt: 71 procent van de huishoudhulpen zegt dat de klant (soms tot altijd) in dezelfde ruimte komt.

Veiligheid

Onze klanten maken zich geen zorgen over ons of onze gezondheid. Zolang we hun huis maar schoonmaken. De rest maakt hen niets uit”, verklaart Ayub in de enquête.

Bron: ABVV Dienstencheques

Niet enkel Ayub heeft dit gevoel wanneer hij bij klanten kuist. En terecht, want huishoudhulpen komen in huishoudens terecht waar de veiligheid niet gewaarborgd is. Stel je maar eens voor dat een klant duidelijke symptomen van COVID-19 vertoont. Wat zou je doen als je kantoorverantwoordelijke niet bereikbaar is? Dat is de realiteit waarmee 56 procent van de huishoudhulpen mee geconfronteerd wordt.

Zeer opvallend: 84 procent van de huishoudhulpen die terug gaat werken, krijgt niet alle noodzakelijke beschermingsmaterialen. Het gaat hier om zowel een mondmasker, desinfecterende gel, handschoenen, als papieren zakdoeken. 13 procent zegt zelfs geen van deze beschermingsmiddelen te ontvangen!

Uit onze nieuwe enquête bleek, nogmaals, dat huishoudhulpen terug aan het werk moeten, zonder dat de veiligheidsmaatregelen gerespecteerd worden.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!