Van schakel naar ketting

Van schakel naar ketting

vrijdag 12 maart 2010 16:46

De Europese vakbonden (EFFAT) bij AB InBev eisten eerder deze week dat het bedrijf het herstructureringsplan voor West-Europa intrek. In het kader van dit plan wil InBev 800 werknemers, of 10 procent van alle werksmekers, de straat op smijten.De mensen die voor AB InBev in Europa werken, hebben er genoeg van. Het management moet ophouden op hun banen te bezuinigen om gigantische bonussen te rechtvaardigen en financiële doelen op korte termijn te bereiken”, aldus EFFAT

Gisteren maakte de CGT in Frankrijk bekend dat zij op 18 April een nationale actiedag plannen binnen de petroleumsector. Total plant daar de collectieve sluiting van de raffinaderij in Duinkerke terwijl het bedrijf afgelopen jaar 8 miljard euro winst maakte. Ondertussen liet Total, onder druk van de afgelopen stakingen, al weten af te zien van de collectieve sluiting. Dit is echter niet goed genoeg. Afgelopen week bestormden een 400 protestanten de hoofdzetel in Parijs en nu heeft dus gans Frankrijk 18 April geprikt als actiedag.

In Griekenland ging de 24-uren staking van start. Ziekenhuizen en scholen sluiten de deuren en vrijwel het hele openbaar vervoer komt stil te liggen. Het is de tweede grote staking in een week tijd. Naar verwachting leggen meer dan een miljoen mensen het werk neer. Journalisten, leraren, ziekenhuispersoneel en luchtverkeersleiders staken hun werk, terwijl politieagenten, brandweerlieden en de kustwacht deelnemen aan protestacties.” Vakbonden roepen dat de gewone Griek moet opdraaien voor fiscaal wanbeleid uit het verleden. ‘Ze willen niet dat de arbeider de prijs voor deze crisis betaalt’, aldus Yiannis Panagopoulos van de grootste vakbond GSEE.”

In Italië heeft de belangrijke Italiaanse vakbond CGIL al zijn leden opgeroepen om te staken uit protest tegen het gebrek aan anticrisismaatregels van de Italiaanse regering. Het verkeer en de publieke dienstverlening zouden daardoor ernstig in de knoop geraken. De vakbond eist anti-crisismaatregelen en de opname van een ontslagprocedure. De staking zou vier uur duren in de privésector en acht uur in de openbare sector. Leden van CGIL in de luchtvaart leggen het werk neer van 10 tot 14 uur. Alitalia probeert zijn klanten naar andere vluchten over te hevelen. Het spoorwegpersoneel staakt van 14 tot 18 uur.

in Engeland kondigt het cabinepersoneel van British Airways aan te zullen staken op 20, 21 en 22 maart, en opnieuw vanaf 27 maart. Die tweede actie zou vier dagen duren. Een meerderheid van 80 procent van de 12.000 cabinepersoneelsleden stemde onlangs voor een staking in een langlopend conflict over arbeidsomstandigheden en besparingen. Afgelopen week legde ook al meer dan 250.000 ambtenaren het werk neer tegen een geplande vermindering van de ontslagvergoeding in hun sector.

De Europese vakbonden van Opel hebben de handen enkele maanden geleden in elkaar geslagen en de Europese kracht begon afgelopen week vruchtjes af te werpen. Daar waar er eerst steevast werd gesproken over een collectieve sluiting had men het afgelopen week al over enkele jobs die zouden blijven.

Al deze losse schakels liggen in Europa te wachten om verbonden te worden. Europese vakbonden moeten dringend de koppen bij elkaar steken om van al deze losse schakels een ketting te maken. Net zoals de werknemers van Opel, samen met de bevolking, zullen doen morgen vanaf 13u00 op het Steenplein te Antwerpen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!