De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Robbedoes teruggetrokken. Vele sneeuwvlokjes maken een grote woestijn.

zondag 3 november 2024 10:32
Spread the love

Update. Status Questionis en het vreemde niet-aanvoelen van de 3 dimensies: 4.11.24, 8 AM.   – Een meisje heeft op TikTok live protest uitgesproken bij een stripverhaal van de ervaren, getalenteerde scenarist Yann en dito tekenaar Dany. Ze vond de strip die ze van haar zuster leende onaanvaardbaar in zijn karikaturale tekeningen van meiden en Afrikanen. Dat filmpje kreeg zoals wel meer gebeurd zeer veel kijkers en zie, de uitgeverij heeft besloten het goedkope en twijfelachtige protest te honoreren en adviseert verdelers het boek uit de rekken te halen. Het ding is intussen spectaculair in waarde gestegen. Zelf ben ik zoals bekend een groot striplezer, en het toeval wil dat ik het visueel spetterende en grappige en zeer eigentijdse verhaal onlangs aankocht en las. In de columns van de groep StripKnip op Facebook schreef ik volgende bedenkingen en ook enige suggesties, waarbij ik een en ander poog in een bredere historische context te plaatsen. De reactie van sommige stripfanaten om deze vormen van aandachtszoekerij, een nieuw en veelvoorkomend fenomeen inderdaad, te negeren, geen aandacht te geven, lijkt mij een tactische vergissing. Aandacht en erkenning krijgen is des mensen, daar is niets mis mee. Deze figuren worden door die motivatie ongetwijfeld voor een deel gedreven, maar omdat zij ook invloed hebben en in feite macht nastreven, kunnen we hun acties niet negeren. Het debat over dit soort generatiekloof gebonden kleine conflicten is niet van vandaag. Woke heeft al vele pennen in beweging gebracht, en “snowflakes” is een ingeburgerde term voor wie zich ongelofelijk zacht, onfatsoenlijk lichtgeraakt opstelt. Zoals met censuur van bovenaf van Kerk of Staat, mogen wij dit soort initiatieven niet blauw-blauw laten, want net als de controle in het verleden, dreigt zij onze leefwereld kaler te maken. Met volgende woorden neem ik stelling in deze casus, die in mijn veld van expertise van de strip valt, op sociale media, Facebook en Instagram. 

Ik zal nu wel klinken als de (toen gerespecteerde) volwassenen die ons 50 jaar geleden hebben opgevoed, maar dit soort mensen… “ga daar maar eens mee naar den oorlog”! Flauw is deze internetkritiek in het kwadraat, toch? Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit soort houding – van aanmatigende bemoeienis – niet in zo een juffrouw zou opkomen, als zij – en haar generatie – op tijd en stond een een pedagogisch tik hadden gekregen in de kindertijd.

FICTIE IS EEN KUNSTGENRE

Essentieel lijkt het volgende: een bepaalde groep jongeren lijkt niet meer in staat goed te begrijpen wat FICTIE is.
In het genre hoeft geen wetenschappelijke realiteit en al helemaal geen ideale, gedroomde wereld te worden getekend.
Het gaat om het genoegen Verhalen te beluisteren, te lezen. Om je te kunnen identificeren met Personages. Om zo op gecondenseerde wijze te kunnen reflecteren op de werkelijke wereld en op zijn mogelijkheden en grenzen.
Meer precies: het genre van de SATIRE lijkt bepaalde (jongere) mensen te overstijgen. Een genre waarin je mag dromen, lachen, spotten, kritiseren, dat al sinds de Romeinen bestaat. Het lijkt op een soort autisme, met gebrekkig taalgevoel. Wellicht te wijten aan de manier waarop sinds een kwarteeuw ongeveer, kleuters hun taal aanleren. Het begrip Moedertaal lijkt helemaal uitgehold. Meer kunnen we dit thema hier niet uitdiepen. Ik verwijs naar mijn andere 946 blogs bij De Wereld Morgen.
Als het om subgenres gaat, lijken jonge mensen nog minder mee, en nog meer onbegrip te ondervinden. Ter herinnering er zijn heel wat stijlfiguren en genres waarin niet gewoon “wat er is” wordt voorgesteld:
De karikatuur; de groteske; het cynisme; het sarcasme; de humor; de slapstick; de hyperbool. (Zie betekenissen onderaan).

Te sexy?

DANY kreeg ook het verwijt dat hij de vrouwen en meisjes al te sexy afbeeldt. Zou het kritische meisje beseffen dat er ook erotische strips bestaan? Zou ze die dan trachten te verbieden? Een paar overwegingen over deze claim leest u hier in de volgende blog.

Met TikTok en consorten hebben jongeren onevenredig veel macht in handen. Daar lijkt een tegenmacht nodig. Of minstens de houding niet dadelijk de handdoek in de ring te gooien, geschrokken door filmpje met hoge aantallen kijkers.

Doofheid voor dimensies

Sommige jonge mensen lijken het verschil niet aan te voelen, zoals jongeren nooit voorheen in de geschiedenis, tussen drie dimensies: de wereld van de kunst in al haar genres, disciplines en stijlen  2. de ‘echte’ menselijke ‘leefwereld’ (naar de definitie van Heidegger), de realiteit zoals die zich in journaals en wetenschap en anderzijds, belangrijk, binnen de range tussen enerzijds vreugdevolle en anderzijds tragische persoonlijke ervaringen voordoet 3. de gedroomde, de ideale wereld, de utopie. Wellicht mede doordat zij als kinderen meer dan ooit ruimte kregen en minder tot “gehoorzaamheid” werden opgevoed, handelen de jongeren vanuit dit onbegrip alsof zij het geweten (“het warme water”) hebben uitgevonden. Zij menen op te moeten staan en luid iets te verkondigen, in een vurige morele verontwaardiging, die ervaren, oudere mensen echter als misplaatst als “vreemd aan het leven” overkomt. Het nieuwe on-begrip doet enigszins denken aan autisme. In de zin dat deze mensen getekend zijn door een ‘kijk’ waarbij zij traditioneel gewone “taalspelen” vaak niet vatten, en een soort heftig-eendimensionale kijk op betekenis en oorzakelijkheid hebben.
Als we op zoek gaan naar verklaringen voor een andere Sitz im Leben bij de nieuwste generaties, dan speelt wellicht ook het feit mee, de fundamentele verandering, dat beide ouders momenteel uit werken gaan. Dat de jongvolwassenen van nu, niet zoals wij destijds, als baby, peuter en kleuter de hele dag (na de uurtjes in de peutertuin) tientallen keren de “Waarom dan, mama?!” vraag konden stellen. “Waarom? Waarom? Waarom?”. Ik herinner mij nog zeer goed hoe ik zelf als kleuter en kind geregeld verveeld zat met bepaalde archaïsche, traditionele, bevreemdende en fascinerende uitdrukkingen, zoals “God hebbe zijn ziel”, die ik onder andere in strips zoals Lucky Luke tegenkwam.  Ik herinner mij hoe ik dan rondom een soort mentale blokkade heen raakte door het antwoord van moeder. Geregeld was dit een filosofische uitleg over een diepere betekenis, soms was dit gewoon iets in de zin van : “Dat is een bestaande uitdrukking over de dood; dat wordt zo gezegd. Dat heeft niet veel belang”.

Uitgeverijen plooien, geven zich dadelijk over

Het is toch ontstellend, beschamend, hoe uitgeverijen hierin gedwee, bijna onmiddellijk meelopen en plooien? We leven blijkbaar in een wereld geregeerd door pubers die zich digitaal met massamedia op een zekere troon hijsen, en gevestigde instellingen weten daar dan geen “neen” op te zeggen? Ze slaan zowaar mea culpa. Dat is toch de wereld op zijn kop? Ik had beslist meer intellectuele moed en meer loyauteit naar de artiesten en het lezerspubliek verwacht. DANY is een éminence grise in het vak, hij is intussen 81. Ook Yann, de scenarist, is een zeer gerespecteerd en gerenommeerd maker in het genre. Zij lijken martelaren die worden opgeofferd onder de druk van ja, woke jongeren.

Mijn indruk, ook als door de wol geverfd maatschappijcriticus, historicus, stripkenner en sinds enige tijd ingelezen wat betreft de krijgsgeschiedenis, is dat dit soort fenomenen niet los is te zien van het indrukwekkende feit dat er sinds Julius Caesar nooit zoals in onze dagen 80 jaar geen oorlog is geweest in deze helft van Europa. Als gevolg veranderen de normen voorspelbaar razendsnel. Mij dunkt dat we stilaan van een ontaarding kunnen spreken.

Dit boek, deze vrolijke komedie las ik een paar maand terug. Ik had net zware werken zitten bestuderen en bepaalde problemen opgelost, en wilde een lichte strip meedoen in de winkel ter ontspanning. Dit werkje van Dany en even getalenteerd en ervaren scenarist Yann heeft voor mij dat doel goed gediend. Met hedendaagse thematieken zoals milieu-activisme en militarisme en met verrassende, grappige en ja, lekker sexy tekeningen.

Hoe bestaat het een meisje dan verbaal en visueel amok te maken tegen deze leuke strip, tegen mensen als ik die hierin een – toch onmiskenbaar onschuldig – soort amusement en verstrooiing vinden? Er zijn toch echt wel heel wat schadelijker vormen van ontspanning in omloop? Onlangs brachten grote media nog namen van beroemdheden uit de sector van cultuur en filmproductie die tijdens een bepaalde avond cocaïne snoven, maar de reeks roesmiddelen en ontspanningsmanieren die minder onschuldig lijken dan strips lezen, is waarschijnlijk erg lang.

 

Dit soort kretologie vraagt om tegenreacties. Het zou mooi zijn als deze casus een verzetsbeweging kon genereren. Want dit gevalletje staat helaas niet alleen.Dat de mensen m/v/x die door deze opstandelinge geviseerd worden, in hun kracht mogen gezet zijn (deze taal gebruiken deze mensen), en dat wij ons mannetje mogen staan! Ik ga zeker persoonlijk mee de barricades op, zoals ik dat de laatste jaren ook – samen met nog wat onzekere, maar sympathieke en verstandig gedreven jongeren – voor andere idealen heb gedaan.

 

Status questionis

Na eeuwen waarin kunst en literatuur het “imprimatur” van de katholiek Kerk moest verkrijgen, na door censoren te zijn nagevlooid, (onder andere of er niet teveel openlijke erotiek aan bod kwam: seksualiteit wordt door meerdere religies als concurrentie gezien), nadat in de geschiedenis tijdelijke regimes politieke censuur instelden, lijkt er nu in de feiten een censuur vanwege pubers en jongvolwassenen ingesteld. Daar kan een samenleving toch niet bewust voor kiezen? Is dit geen vorm van gijzeling door personen die internet als roeptoeter benutten?

______________________________________________________________________________

 

Meer uitleg vindt u op de site van de stripexperten van Stripspeciaalzaak: http://Robbedoes uit de handel gehaald

En recent: Excuses van Dany en gecanceld voor stripfestival in Frankrijk.

______________________________________________________________________________

NB. Na acht uren zijn er via sociale media vele reacties gekomen op deze analyse, de meeste aanmoedigend, enkele met afwijzing. Dit betrof onder andere de woordkeuze. Bepaalde termen vertolkten naar de klankkleur de boosheid, verbijstering en verontwaardiging van het moment en de poging een verdediging van het stripgenre en van de satire op te zetten, die heb ik aangepast.

Illustratie: cartoon van Johan Depuydt (Openbare Groep StripKnip, Facebook)

Toemaatje

Uit een aansluitend debat in de Stripknip Groep: over het meer en meer afschaffen van Zwarte Piet, omwille van (vermeend) racisme.
De jonge Congolese Belgen vormen een minderheid, natuurlijk, maar zij zijn de meest hooggeschoolde groep bij de immigrantenkinderen. Wel 90 procent universitairen. In een goed werkende democratie wordt met de mening en de noden van Minderheden rekening gehouden. Hun stem wordt gehoord en dringt door. Het zijn die mensens, zoals Nadia Nsayi, en Olivia Umurerwa Rutazibwa die hun gekwetstheid door zwarte piet zo helder en overtuigend hebben verwoord, dat er een mentaliteitsverandering is gekomen. Dat praktijken zijn bijgestuurd. Dat lijkt niet eens zo gek, vanuit hun standpunt bekeken. Maar ik heb ook alle begrip, ook juist omdat ik de zestig voorbij ben ongetwijfeld, voor de vele mensen uit de Vlaams-Belgische cultuur, die wat ouder worden en klagen dat zij zich ontheemden, verdwaalden beginnen te voelen in hun “eigen tijd”, hun “eigen stad”, “eigen land”, midden in de gemeenschap die zij al levenslang kennen, en waar zij vaak aan hebben bijgedragen op vele manieren. We leven in een tijd van (culturele) VERVREEMDING, en dat kan een zeer koud en ontwortelend gevoel worden.
___
Illustratie: de stripreeks Sjors en Sjimmie in een editie van 1952. De reeks is nog lang voortgezet, maar onder invloed van nieuwe inzichten en gevoeligheden, zijn de racistische, minder respectvolle accenten gaandeweg weggelaten, zijn personages en verhalen aangepast. Dat lijkt een goede weg.
___
Intussen is het maatschappelijk debat van belang, om de mate van aanpassing, en de snelheid van verandering te beslissen, in collectief gesprek. Middels een open debat waartoe zowel debat op sociale media, in artikels en journaals in de grote media, in kranten, in wetenschappelijke tijdschriften en blogs zal bijdragen.

Ter herinnering humor in soorten

De Hyperbool: overdrijving als stijlfiguur, de zaken uitvergroten, al dan niet humoristisch
De Groteske : de dingen worden vervormd op drie wijzen tegelijk : 1 absurd, 2 overdreven en 3 grappig
Het Cynisme: brutale spot, hard en vaak kleinerend, afstandelijk.
Het Sarcasme: subtielere, meer intelligente en verborgen maar scherpe spot.
De Satire: genre dat spot met menselijke en maatschappelijke situaties, dat vaak dieper inzicht mogelijk maakt in mens en samenleving.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!