Naar aanleiding van de Internationale Dag tegen Holebifobie en Transfobie wordt voor de negende keer de campagne PAARS georganiseerd, onderdeel van de grootste LGBT+-schoolcampagne van de wereld. Vorig jaar werd de campagne onder andere opengetrokken met een splinternieuwe PAARS-krant voor alle scholieren van het secundair onderwijs, gemaakt door studenten Journalistiek van de AP Hogeschool. Ook het hoger onderwijs werd voor de eerste keer bij de campagne betrokken, nadat de Antwerpse hogescholen spontaan zelf PAARS op 14 campussen hadden georganiseerd.
Omwille van de coronamaatregelen kan de campagne dit jaar niet op de vertrouwde manier doorgaan, maar ook zonder fysieke aanwezigheid kan men toch op grote schaal en op een ludieke manier LGBT+-discriminatie aankaarten en pleiten voor verdraagzaamheid. Daarom gaat deze actie nu enkel online door.
De actie wordt georganiseerd door de organisatie PAARS, met nauwe samenwerking met çavaria (holebi- en transgenderkoepel van Vlaanderen) en Wel Jong Niet Hetero (LGBTQIA+-jongerenvereniging in Vlaanderen en Brussel).
PAARS vindt het belangrijk om de campagne te laten doorgaan, zelfs in deze moeilijke coronatijden. Homoseksualiteit is in 72 landen nog steeds strafbaar en ook in België is er nog heel wat werk op het gebied van LGBT+-discriminatie.
Samen met hoger onderwijs
Dit jaar hadden, naast meer dan 100 secundaire scholen in tientallen steden en gemeenten, in een groot gevoel van verbondenheid ook álle Vlaamse universiteiten en álle hogescholen in Vlaanderen en Brussel (Nederlandstalig) zich geëngageerd om deel te nemen aan de campagne PAARS.
PAARS wil in deze coronatijden, waar de nadruk ligt op hoop en solidariteit, dit gevoel graag verderzetten via de online campagne PAARS en zo de samenhorigheid in de maatschappij versterken.
PAARS in uw kot
PAARS heeft de Vlaamse Scholierenkoepel VSK, de Vlaamse Vereniging van Studenten VVS en alle deelnemende onderwijsinstellingen gevraagd om de scholieren en studenten op vrijdag 15 mei op te roepen om thuis een PAARS-selfie te maken. Op die manier kunnen ze tonen dat ze achter de boodschap van verdraagzaamheid staan. Ook iedereen die de campagne een warm hart toedraagt wordt gevraagd om mee te doen en zo’n selfie te maken en te delen. Foto’s, filmpjes en berichten kunnen gedeeld worden op de sociale media met de hashtag #paarstoday, door iedereen die iets paars draagt, vasthoudt, etc., als het maar met de paarse kleur te maken heeft.
Op deze manier brengt het coronavirus ons, figuurlijk dan, dichter bij elkaar en komen we er met z’n allen sterker uit. Vanuit tal van onderwijsinstellingen wordt de onlineversie van de campagne alvast met enthousiasme onthaald.
Ambassadeurs
PAARS is superblij en trots dat we dit jaar niet één, maar zelfs drie ambassadeurs hebben die onze campagne PAARS vertegenwoordigen: Jitske Van de Veire, Senne Misplon en Uwi Van Hauwermeiren. Het zijn ook de drie woordvoerders van Wel Jong Niet Hetero, de grootste holebi- en transjongerenorganisatie van het land.