De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Rikolto verkoopt geen gadgets op straat, maar lanceert de Keten voor Goed Eten
Rikolto

Rikolto verkoopt geen gadgets op straat, maar lanceert de Keten voor Goed Eten

Ieder jaar tref je ze in januari aan de supermarkten, in straten en op pleinen: de vrijwilligers van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) die gadgets verkopen. Door het coronavirus is die manier van campagne voeren geen optie. Dus gooit Rikolto het over een andere boeg: vanaf dit weekend verspreiden vrijwilligers 20.000 lepels op een coronaveilige manier via de Keten voor Goed Eten.

dinsdag 8 december 2020 09:33
Spread the love

 

Rikolto lanceert zo de nieuwe campagne “Goed eten is een recht”. Dat recht is, mede door de coronacrisis, verre van evident. Zo verwacht het Wereldvoedselprogramma dat het aantal mensen in acute hongersnood zal verdubbelen van 135 naar 270 miljoen. “Maar ook in ons land maakt de coronacrisis meer gezinnen kwetsbaar”, zegt woordvoerder Jelle Goossens. “Goede voeding dreigt dan een luxe te worden, en dat heeft op langere termijn desastreuze gevolgen voor de gezondheid.”

Geen beter moment dus voor een campagne die de toegang tot gevarieerd en gezond eten voor iedereen centraal zet. Maar een klassieke fondsenwervende campagne, waarbij vrijwilligers duizenden mensen aanspreken om gadgets te verkopen, is in tijden van COVID-19 ondenkbaar. “Daarom zochten we voorbije zomer naar een alternatief”, zegt Jelle Goossens. “Zo ontstond het idee van De Keten voor Goed Eten.”

Bron: Rikolto

Lepel als symbool voor recht op goed eten

Concreet zullen sympathisanten van Rikolto 20.000 houten lepels verspreiden over heel Vlaanderen. Een actiedoos met 10 lepels wordt op een coronaveilige manier doorgegeven, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of aan de voordeur.

“Elke lepel staat symbool voor het recht op goed eten”, zegt Jelle Goossens. “Je kan dus een lepel cadeau geven aan iemand die goed eten belangrijk vindt. De ontvanger geeft de doos weer door aan iemand die ook een lepel verdient. Zo zullen onze lepels deze winter heel wat keukens sieren, als ambassadeurs voor meer solidariteit. En we hopen ook heel wat mensen warm te maken om onze organisatie te steunen.”

Normaal mikt Rikolto met haar campagneweekend op een opbrengst rond de 350.000 euro. Of deze actie dat kan waar maken, is een groot vraagteken. “We zien dat de campagnes van andere organisaties zware klappen krijgen omdat het quasi onmogelijk is om traditionele fondsenwervende acties te organiseren”, zegt Jelle Goossens. “Wat wij doen, is een gok, maar een berekende gok. Maar we zien groot enthousiasme bij onze sympathisanten. Van de 2.000 dozen die we kunnen verspreiden, zijn er al 1.000 de deur uit. Iedereen gaat er voluit voor.”

Goed eten: huiswerk voor scholen, overheden en bedrijven

Met deze campagne wil Rikolto niet alleen geld ophalen, maar ook een signaal geven naar politici, supermarkten, voedingsbedrijven en scholen om samen werk te maken van het recht op goed eten. En dat begint volgens Rikolto bij kinderen en jongeren. “Een aanzienlijk deel van de kinderen tussen 2 en 14 jaar heeft overgewicht en dat neemt verder toe met de leeftijd. Rond 12 jaar heeft zelfs bijna 1 op 5 overgewicht. Goed eten is in deze levensfase bepalend voor hun toekomst.”

In dat kader lanceerde Rikolto samen met Gezond Leven, Test Aankoop, Fairtrade Belguim en Gezinsbond de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award. Die zet dit jaar initiatieven van supermarkten in de kijker die gezonde voeding voor kinderen en jongeren makkelijk en aantrekkelijk maken. “Onze expertenjury kon slechts twee initiatieven nomineren voor de publieksstemming”, zegt Jelle Goossens. “Het toont dat er nog veel verbetering mogelijk is.”

Daarnaast zet Rikolto van Indonesië tot België samenwerkingen op tussen overheden, cateraars en scholen om elk kind op school toegang te geven tot gezonde en duurzame voeding. “Goed eten voor iedereen is ons machtigste wapen om de crisissen aan te pakken die ons vandaag treffen. Het is de goedkoopste gezondheidszorg, de beste armoedebestrijding en een antwoord op de klimaatcrisis”, besluit Jelle Goossens.  

 

Mensen kunnen zelf een keten opstarten via www.rikolto.be/keten. De Keten voor Goed Eten wordt afgesloten op 17 januari, het einde van het traditionele actieweekend van Rikolto.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!