De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Bron: Greenpeace Gent
Greenpeace Gent

Reizigers vragen minister Lydia Peeters om bushaltes te behouden

Een groep vrijwilligers uit Gent van Greenpeace Gent, Reizigersbond, Zonder Bushalte Straat en Busje Blijft Zo trok vandaag naar het Kabinet van Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters in Brussel. Ze gaven er een petitie af met 1152 handtekeningen met de vraag om geen, of in elk geval veel minder, bushaltes af te schaffen. 

woensdag 7 december 2022 17:17
Spread the love

Door de invoering van het decreet basisbereikbaarheid van de Vlaamse overheid dreigt de afschaffing van ongeveer 5000 reguliere bushaltes over heel Vlaanderen. De eerste fase van dit plan begint in januari 2023.

“In onze buurt zouden zes opeenvolgende bushaltes afgeschaft worden”, vertelt Jana Van Rossem van Zonder Bushalte Straat (Gent Sint-Amandsberg en Oostakker). “Veel van mijn buren, maar ook ikzelf zijn echt afhankelijk van deze bus. Ik ken bijvoorbeeld een buurjongen met een beperking en ik heb een vriendin met epilepsie die de bus gebruiken om zelfstandig, maar vooral veilig te geraken waar ze moeten zijn. Zelf ik geraak niet zonder zorgen met mijn dochter van acht in het centrum met de fiets.”

Met acties werden al enkele bushaltes in Gent ‘gered.“Maar we willen ook die duizenden andere bedreigde haltes in Vlaanderen bij de minister aankaarten,” zegt Jonas Busseniers van Greenpeace Gent. “As je hoort hoeveel impact één enkele halte dichtbij huis heeft, dan weet je: wij zijn niet de enigen met dergelijke bezorgdheden. Het decreet basisbereikbaarheid uitvoeren zonder extra budget is vragen om problemen. Terwijl openbaar vervoer net zo belangrijk is om de klimaatcrisis aan te pakken, maar ook voor mensen die minder mobiel zijn of geen auto kunnen betalen.”.

“De minister heeft naar ons geluisterd en belooft onze bezorgdheden mee te nemen”, vertelt Winfried Huba van Busje Blijft Zo. Een groot aantal wegvallende haltes zullen opgevangen worden door ‘Vervoer Op Maat’ – een soort belbus. Dit nieuwe systeem is vraaggestuurd: op de minst gebruikte haltes rijdt dan een busje op bestelling – telefonisch of via een app. Vervoer Op Maat is echter nog niet uitgewerkt. “Er is geen criterium voor het aantal reizigers: vanaf wanneer is de vraag groot genoeg om een echte bus in te leggen? Zeker in een verstedelijkt gebied lijkt dit toch totaal ontoereikend”, aldus Winfried.

De actievoerders kregen wel de bevestiging dat grote wijzigingen in bestaande lijnen niet zullen ingevoerd worden vóór het Vervoer Op Maat op punt staat. Wanneer en vooral hoe dit zal gebeuren, is momenteel nog koffiedik kijken.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!