Record

Record

vrijdag 2 augustus 2019 17:26
Terwijl de opwarming de aarde rond toeneemt, met vorige week donderdag nog als triest hoogtepunt toen het ene warmterecord na het andere sneuvelde, viel mijn oog afgelopen weekend op een artikel in de Standaard waarin gewag werd gemaakt over een ander spectaculair nieuw record dat op diezelfde dag gevestigd werd, zij het dan van een geheel andere orde. 
Donderdag 25 juli was het wereldwijd namelijk ook nog eens de drukste dag aller tijden in de geschiedenis van de luchtvaart. 
 
Terwijl er nog geen jaar geleden voor het eerst meer dan 200.000 vluchten binnen een etmaal werden geteld, waren dat er donderdag 25 juli 230.409. De informatie komt van Flightradar24, een Zweeds bedrijf dat de aarde rond de vluchtgegevens bijhoudt van passagiersvluchten en privéluchtverkeer, vrachtvliegtuigen en helicoptervluchten.
 
In een milieurapport dat Eurocontrol eind vorig jaar samen met het Europees veiligheidsagentschap voor de luchtvaart (EASA) en het Europees milieuagentschap (EMA) publiceerde, werd berekend dat het luchtverkeer boven Europa tegen 2040 nog eens met 42% zal toenemen. Het rapport wijst erop dat zowel de technische verbeteringen als de financiële middelen die zowel op Europees niveau als door de lidstaten geïnvesteerd werden om de nefaste gevolgen van het vliegverkeer aan te pakken, verre van toereikend zijn en zich geenszins verhouden tot de groei binnen de sector.
 
Volgens docent Geschiedenis en Klimaat aan de Katholieke Hogeschool Vives Pieter Boussemaere is de luchtvaartsector verantwoordelijk voor een dikke vijf procent van de jaarlijkse CO2 uitstoot en zal dit de komende jaren nog toenemen. Hij wijst erop dat het vliegverkeer in Europa met meer dan 40 miljard euro aan fiscale voorrechten wordt gesponsord aangezien er geen brandstofbelasting betaald dient te worden, of btw op vliegtickets. In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, het treinverkeer. Hoewel de luchtvaart dus overduidelijk een hoofdrolspeler blijft in het sombere klimaatverhaal, is er merkwaardig genoeg weinig of geen politieke bereidwilligheid om in te grijpen.
 
De luchtvaartmaatschappijen zelf lijken zich dan weer vooral zorgen te maken over de stijgende olieprijzen en de lege vliegtuigstoelen waardoor de budgetmaatschappijen zich gedwongen zien om vliegzitjes aan bodemprijzen aan te bieden. Ryanair CEO Michael O’Leary noemde de klimaatverandering overigens onzin. 
 
En hoe zit het dan met de reiziger, oftewel, wij allemaal?
Volgens een enquete die iVox eind vorig jaar deed in opdracht van Humo maken vier op de vijf Belgen zich grote zorgen over de klimaatopwarming, maar minimaliseert hij zijn eigen rol hierin. De overheid en de industrie zijn de grote boosdoeners. Bij voeding, bijvoorbeeld, primeren kostprijs en kwaliteit op de impact van het product op het milieu, autodelen blijft zo goed als onbespreekbaar, en handen af van onze citytrips en reizen. 
Kortom, we willen best iets doen voor het klimaat zolang het ons niets kost en we er op geen enkele manier onder te lijden hebben. 
Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!