De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Radio in België, een echte liefdesverhouding
Marie Charlier

Radio in België, een echte liefdesverhouding

Honderden Belgen luisteren naar radio elke dag. Het geheim van een naadloze relatie.

woensdag 5 mei 2021 17:47
Spread the love

 

Hoe begon dit verhaal?

In 1885 was er de Wereldtentoonstelling van Antwerpen. Een echte innovatie wordt daar naar buiten gebracht en getoond aan het grote publiek: de theaterfoon. De voorganger van radio. Clément Ader heeft dit uitgevonden uit de combinatie tussen cinéma en draadloze transmissie. De machine werd voorgesteld om naar concerten te luisteren vanop afstand. Dus, kunnen we zeggen dat radio is uitgevonden in ons land! Deze datum schrijft de eerste vergadering tussen België en radio, en sinds deze dag is de vlam nooit gestopt met branden.

Nederlandstalige radio in enkele cijfers

Honderduizenden mensen luisteren elke dag naar radio in België. Om een idee te geven, ongeveer 1,3 miljoen mensen die luisteren elke dag naar Radio 2, gevolgd door QMusic die heeft zo’n 780.000 auditeurs en, op de derde plaats, vinden we Joe FM die heeft bijna 9 procent (476.000) van de dagelijkse luisteraars van Vlaamse radio’s. En dit representeert alleen de Nederlandstalige radio’s.

(Bron: Share RAM. September 2020-February 2021)

Waarom is radio zo succesvol?

Belgen gaan nog veel naar hun bureau om te werken in vergelijking met mensen in andere landen van de wereld. Werknemers brengen ongeveer een uur per dag door in hun auto om naar hun job te gaan. Natuurlijk zetten ze de radio op zodra ze in hun auto stappen.

Ook zijn er veel mensen die werken in de bouwsector en vaak luisteren ze naar radio terwijl ze werken. 

Hoe komt het dat het nog steeds zo succesvol is in het tijdperk van podcasts?

Ons land is nog niet een grote consument van podcasts. Dat komt meestal door onze consumptiegewoonten. Podcasts zijn voornamelijk beschikbaar op Spotify. Maar weinig mensen hebben de app op hun telefoon, en nog minder hebben een premiumversie waarmee ze on demand kunnen luisteren naar wat ze willen. Dus, in hun vervoermiddel, gaan ze niet gemakkelijk luisteren.

Als Belgen terug thuis zijn zetten ze liever de tv op om een achtergrondgeluid te hebben, in plaats van dat ze Spotify op hun laptop op zetten, of zo.

Een ander groot voordeel voor radio is dat men ervan houdt zich te informeren, het nieuws te luisteren. Op de radio geven ze nieuws-informatie elke half uur, of ten minste, elk uur. Een podcast doet dat niet.

Radio en België is een lange liefdesverhouding … en het zal niet morgen ophouden!

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!