In de Zuid Franse stad Perpignan is het 36ste festival ‘Visa pour l ’image’ van start gegaan. Het festival verzameld reportages van 26 fotojournalisten uit de wereld zoals deze er vandaag voorstaat. Oorlogen, armoede en drugskartels zijn de rode draad. Tijdens de opening (31 aug) kondigde de burgemeester van Perpignan Louis Aliot (FN) aan dat hij de ‘Visa d’or’ prijs, nota bene geschonken door de stad, niet zal overhandigen aan Loay Ayyoub, een jonge Palestijnse fotograaf die werkt voor The Washington Post. Aliot verwijt de Gazaan een gebrek aan evenwicht in de berichtgeving over het Israëlisch Palestijns conflict. De organisatoren zeggen dat de weigering Loay Ayyoub niet ontslaat om de prijs in ontvangst te nemen. Hij is trouwens toegekend door een jury van onafhankelijke experten in het vak. De fotograaf leeft momenteel ondergedoken in Egypte. De Washington Post stuurde een medewerker om de prijs, waaraan ook een geldsom is verbonden, in ontvangst te nemen. Festivaldirecteur Jean-François Leroy zegt dat het festival het vuur uit de wereld capteert en dus niets uitgesloten is.
Merkwaardig genoeg reageerde Aliot niet toen vorig jaar op het festival heftige reportages werden vertoond van de confrontaties in Parijs en tussen de gele hesjes, de gendarmerie en de Black Box en president Emmanuel Marcron in het uitstalraam werd gezet door het Front National. Aliot zegt het concept van het festival te respecteren maar oefent onrechtstreeks kritiek uit door het niet respecteren van het juryverslag. De linkse partij La France Insoumise heeft inmiddels haar steun betuigt aan de fotograaf en zo krijgt de demarche van Aliot een politiek staartje.
De weigering van Aliot overschaduwt het festival dat nog nooit ten prooi is gevallen van censuur of welke weigering dan ook. Het internationale festival toont beladen foto’s van topfotografen maar ook undercover beelden die de schrijnende toestanden in de wereld blootleggen. De onwaardigheid van het menselijk bestaan wordt op de proef gesteld. De bezoekers schuiven in rijen dik aan en zien heel veel geweld en hongersnood.
Maar er zijn ook reportages over de klimaatveranderingen, de generaties jongeren die opgroeien met de beeldscherm cultuur en sociale media als spiegel op de Wereld. De Nederlandse fotograaf Ad Van Denderen (°1943) laat ons de complexe leefwereld zien van mensen die leven in de marges van de maatschappij en zoeken naar een houvast.
Traditiegetrouw is er ook een off-festival met sterke amateur fotografie, maar daarom niet minder boeiend omdat ze de kleine wereld dicht bij ons in beeld brengt.