De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Delivroo
Foto: Flickr / CC BY 2.0
Opinie -

Paal en perk aan maaltijdkoeriers aub

Het aan huis brengen van maaltijden is een zegen voor als je je ’s avonds niet wenst te verplaatsen voor lekker eten. Maar dit gemak kent heel wat nadelen. Zo zijn de arbeidsomstandigheden bij de deelplatformen bar slecht. De maaltijdkoeriers veroorzaken bovendien veel luchtverontreiniging en bezondigen ze zich vaak aan wegpiraterij.

maandag 11 april 2022 10:09
Spread the love

 

Uit een studie van het Centrum voor Sociologisch Onderzoek (KU Leuven) bleek deze week nog dat de arbeidsomstandigheden bij de deelplatformen Takeaway, Ring Twice, Deliveroo, Yoopies en Top Help slecht tot erg slecht zijn. Bij de maaltijdkoeriers, die individuele restaurants inschakelen zal dat ongetwijfeld eveneens het geval zijn en gezien het kleinschalig karakter wellicht nog erger.

50 ways to leave your carIn mijn boek ‘Fifty Ways to Leave Your Car’ kon U bovendien reeds lezen dat de tweetaktbrommers waarvan vele maaltijdkoeriers gebruik maken onevenredig hoog bijdragen tot de luchtvervuiling in een stad.

Het onveiligheidsgevoel dat deze gemotoriseerde snelheidsduivels genereren is in de Leuvense binnenstad al lang een probleem en door de oppositie in de gemeenteraad al diverse keren aangekaart. De resultaten van een controle die de Leuvense politie en arbeidsinspectie vrijdagavond uitvoerden aan het Herbert Hooverplein en het De Becker-Remyplein uitvoerde spreekt boekdelen.

Van de 27 koeriers die zich met een bromfiets verplaatsen bleken er 8 tweewielers opgedreven. Twee onder hen haalde zelfs 60 km/uur. Twee reden met hun bromfiets over de fietsspiraal en één reed te snel over de voetgangerszone. Vier bleken niet in orde met de sociale wetten.

Het aan huis brengen van maaltijden is een zegen voor velen die zich ’s avonds niet wensen te verplaatsen voor lekker eten. Dat is zeker het geval voor wie zonder auto door het leven gaat.

Aan de ‘far west’-toestanden die we thans meemaken met de gemotoriseerde maaltijdkoeriers – en ten dele ook met degenen die zich verplaatsen op elektrische fietsen – moet echter paal en perk gesteld worden. Op plaatsen zoals de Grote Markt, de wandelstraten en de fietsspiraal moet deze ten allen tijde op verboden worden en de straffen verhoogd! En verbied omwille van de luchtpollutie zoals in steden als Amsterdam de oudere tweetaktbrommers!

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!