Opnieuw valse Syrië-video: nu bij ABC
Video, Syrië, Aljazeera, SANA, ABC, Paltalk, Josua Landis, Ghassan Bin Jiddo, Alarabiya -

Opnieuw valse Syrië-video: nu bij ABC

vrijdag 20 mei 2011 18:48

De afgelopen weken werd de pers overstelpt met “video’s uit Syrië”. Jammer genoeg zijn velen zuivere oppositie-propaganda die totaal niet stroken met de waarheid.

Rafiq Lutf van de Arabische Journalistenunie ontdekte eerder speciale chatkamers op de Amerikaanse webstek Paltalk. Daar worden films van pro-Assad betogingen van andere slogans en geluid voorzien en doorgespeeld als “grote betogingen tegen de Syrische president”. Een handvol prominente figuren verspreid gefabrikeerde video’s en getuigenissen aan Arabische satellietzenders en sociale media. Gebeurtenissen worden in scène gezet of men gebruikt materiaal uit Irak of Libanon.

Dat de media hun bronnen niet driedubbel controleren zorgt voor een toevloed aan foutieve informatie uit Syrië.

ABC News 24 toonde zo deze week een Reuters-video over “Syrische veiligheidsagenten die betogers slaan en geweren tegen hun hoofd houden”. De beelden dateren echter van 2008 toen criminelen in Libanon werden aangehouden.

Zie hier: De valse Syrië-video van ABC.

De Duitse tv-zender ZDF verontschuldigde zich gisteren voor een gewelddadige video die ze uitzonden en waarvan ze beweerden dat het beelden uit Syrië waren, maar dat bleek een video uit Irak te zijn. Op deze manier respecteert de media dus het publiek.

Zie hier: Het Duitse nieuws over de foute ZDF-video

Eerder toonde Aljazeera nog een video over “een incident dat plaatsvond in Al Baida vluchtelingenkamp in de stad Banias”. In werkelijkheid ging het over een incident voor de winkel van Mr. Salim Ali in Irak.

In zijn artikel “Wie schoot de negen soldaten in Banyas dood?” toont Josua Landis, Directeur van het Center for Middle East Studies, eveneens aan hoe de pers zaken fabrikeert die totaal onjuist zijn. Van Syrische soldaten die werden gedood omdat ze het bevel tot schieten negeerden, is niets aan.

Oppositie gebruikt namaakbloed

Ook maakte de oppositie een valse video met namaakbloed van een “betoger beschoten door het Syrische regime”.

De gekende mediafiguur, Ghassan Bin Jiddo, verzekerde dat bepaalde ooggetuigen verklaarden dat zij zich in Syrië bevonden, maar dat ze zich in werkelijkheid in het buitenland bevonden. Ghassan nam ontslag van het tv-kanaal Aljazeera toen het zijn geloofwaardigheid verloor bij de verslaggeving van de Arabische revoluties in diverse landen.

Bin Jiddo verzkerde dat Syrië werd aangevallen door gewapende groeperingen die de demonstraties in Syrië gebruikten als een cover.

Belangen van Israël

Syrië zei donderdag dat de Amerikaanse sancties tegen president Bashar al-Assad en top-adjudanten deel uitmaakten van de langdurige inspanningen van Washington om zijn wil op te leggen in de regio en te kunnen profiteren van Israël. “De Amerikaanse maatregelen zijn onderdeel van een reeks van sancties opgelegd door opeenvolgende Amerikaanse regeringen tegen het Syrische volk, als onderdeel van een regionale regeling, voornamelijk gericht op het dienen van de belangen van Israël “, zei het persbureau SANA.

Senior journalist van Alarabiya, Maisa Akbik, roept dan weer via zijn twitter-account de Arabieren op om geen kritiek te hebben op de Amerikaanse steun aan Israël. Ook erg objectief voor deze journalist en zijn zender. Maar over de Saudische invloed omtrent de Arabsiche revoluties en de subjectiviteit van een zender als Ajazeera schreven we eerder al.

# Meer informatie over Syrië kan U terugvinden op: http://mediawerkgroepsyrie.wordpress.com

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!