De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Open brief aan Jo Cornu, CEO van de NMBS

Open brief aan Jo Cornu, CEO van de NMBS

vrijdag 23 oktober 2015 15:58
Spread the love

“Beste Jo Cornu,

In CC ook  federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts

Ik wil het graag hebben over uw aangekondigde prijsstijgingen bij de NMBS. Ik ben 28 jaar en neem al meer dan 12 jaar bijna dagelijks het openbaar vervoer. Ik durf mezelf een ervaringsexpert te noemen. Op de eerste plaats reis ik uit noodzaak met het openbaar vervoer. Want tot een jaar geleden had ik namelijk geen rijbewijs en vond ik dat ook niet zo erg. In die 12 jaar heb ik trein, tram, bus en metro van binnen en van buiten leren kennen. Ook na mijn rijbewijs en de aankoop van een motor blijf ik een fan. Krantje lezen, rustig ontbijten, nog snel een email versturen of rustig wegdommelen. Ik wil je als ervaringsexpert iets bijbrengen. De prijs van een ticket of abonnement zorgt wél voor een belangrijke factor in mijn beslissing om de trein te nemen. Met mijn maandloon van 1.300 euro per maand is de prijsfactor waarschijnlijk meer doorslaggevend dan bij jou met een maandsalaris van 25.000 euro per maand. Ik hoop dat je dat begrijpt. 

Appelen met peren vergelijken

Ik vond het daarom onjuist dat je gisteren prijzen zat te vergelijken met Nederland en Engeland. Je argumenteerde dat er nog marge is op onze tickets. Het is niet juist om daarmee te vergelijken. Gisteren kwam ik te weten dat in Engeland de overheid vier keer meer investeert in het openbaar vervoer sinds de privatisering daar. Treinen rijden er sindsdien minder stipt en er gebeuren meer ongevallen dan voordien. Willen we die landen echt als voorbeeld nemen?

Ik heb een ander uitgangspunt: een treinrit zou veel goedkoper moeten zijn dan een rit met de wagen. De prijzen voor een treinrit zouden moeten emancipatorisch werken en steeds meer mensen overtuigen om de wagen aan de kant te laten staan. Dat is nu niet het geval. Vaak is zelfs het tegendeel waar. Neem nu dat ik met mijn vriendin vanuit Leuven een uitstapje naar Gent wil maken. Met de wagen is dat heen en terug 172 km. Als ik ruim reken kost mij dat 15 euro aan benzine met een modale wagen. Twee dagtickets met de trein heen en terug en we zijn 48 euro armer. 

En voor een korte afstand? Voorbeeld twee. Stel dat ik een vriend wil gaan afzetten aan de luchthaven van Zaventem. Vanuit Leuven is dat 54 km heen en terug. Met de wagen betaal je dus ongeveer 8 euro. Ikzelf ben met mijn ticket heen en terug 17,6 euro kwijt, mijn vriend betaalt iets meer dan 8 euro. Drie keer zoveel geld uit onze zak als we voor de milieuvriendelijke weg kiezen.

Beloon de reizigers

In die 12 jaar heb ik nooit een schouderklopje gekregen. Ik woon in een land waar de twee grootsteden Antwerpen en Brussel in de top 10 staan van meeste files ter wereld. Nooit een dank-u-wel wanneer ik kies voor het alternatief van koning auto, zelfs niet wanneer ik in weer en wind naar het station fiets. Nooit krijg ik een extra bonus op het einde van het jaar omdat ik zelden de wagen gebruik. Dat u overweegt om wifi te installeren in elke trein is een stap in de goede richting, maar moet ik daar als reiziger extra voor betalen? 

Kosten in perspectief

De economische kost van fijn stof werd in België berekend op 17,7 miljard euro. Elke keer wanneer er weer een filerecord wordt verbroken hoor ik de journalist met miljoenen goochelen aan maatschappelijke kost. In Europa sterven tien keer meer mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling dan aan verkeersongevallen. En toch zijn alle ministers van Mobiliteit aan het schrappen in het openbaar vervoer. Is daar tout court nog een visie op het kabinet van mobiliteit? In De Morgen konden we lezen dat in 2014 de tickets van De Lijn met 1% de hoogte in gingen en dat veroorzaakte een daling van de vraag naaar biljetten met 1%. Ik kan alleen maar concluderen dat deze regering niet de ambitie heeft om meer Belgen op het openbaar vervoer te krijgen. 

Val de echte experts van het openbaar vervoer niet aan

Tegenover de echte experts ben ik een nederige student in het vak openbaar vervoer. Ik heb het over de buschauffeurs, de kaartjesknippers of de spoormannen met hun fluovestjes die ik onderweg voorbijzoef en die voor mij de sporen onderhouden. Dag in dag uit zijn zij in de weer om het mogelijk te maken om duizenden reizigers te begeleiden. En de voorbije jaren hebben ze meerdere keren alarm geslagen. Zoals de kanaries in de kolenmijnen waarschuwden voor koolstofmonoxide, slaan zij alarm omdat ons openbaar vervoer in gevaar is. Dan werken zij één dag niet en ondergaan door te staken loonverlies. Terwijl vele reizigers de dag zelf terecht staan te vloeken, strijden zij op dat moment voor een beter openbaar vervoer. Want zij merken dit het eerst wanneer het personeelsbestand op 10 jaar tijd met 15% werd verminderd terwijl het aantal reizigers met 25% toenam. En zij slaan weer alarm nu de regering nogmaals 3 miljard wil besparen bij de NMBS en er 7.000 werknemers hun job dreigen te verliezen met de nieuwe plannen. 

Beste Jo,

U bent CEO van de NMBS. Een echte leider zou voor mij de werknemers van dit overheidsbedrijf in bescherming nemen en tegelijk opkomen voor de reiziger. Vorm dus een front samen met ons tegen deze historische besparingsregering want alleen zo kunnen we komen tot een betaalbaar, kwaliteitsvol en efficiënt openbaar vervoer.

Groeten,

Sander Vandecapelle

take down
the paywall
steun ons nu!