De publicatie De vrouw die de honden eten gaf (Hemmerechts) zette België in 2014 op stelten. Auteur Kristien Hemmerechts probeerde zich in Michelle Martin te verplaatsen, op basis van feitelijke getuigenissen en documenten. Hemmerechts werd beticht van sensatiezucht.
Na een blunder van het gerecht in België, waardoor een psychopathische zedendelinquent vrij spel kreeg om een jonge vrouw, Julie Van Espen (+ 5/05/19), brutaal van het leven te beroven, is het onmogelijk niet terug te denken aan de Dutroux affaire. Dutroux was namelijk al gepakt voor serieverkrachting in 1989, werd veroordeeld tot 13 jaar, maar kwam reeds vrij in 1992 (DWM,15/2).
“Hoe herken je een psychopaat? Grondig diagnostisch onderzoek is vereist. Ieder van ons kan er immers een kenmerk van vertonen. Opvoeding speelt een grote rol. Er is een complex samenspel van factoren. Niet elke persoon met de diagnose psychopathie zal een moord of een ander misdrijf begaan. Prof en neurowetenschapper Fallon zou hiervan een goed voorbeeld zijn, hij beging nooit een misdrijf. Itt Ronald Janssen, die toch jarenlang als vriendelijke leraar door het leven ging, tot zijn ‘masker’ afviel (Psycholoog Kasia Uzieblo – uvv 2021) “
Regisseur Julie Van den Berghe zag heil in een samenwerking met theater-coryfee en Theo d’or en Gouden Kalf winnares, Marie-Louise Stheins, om een aartsmoeilijke artistieke opdracht aan te gaan. Het levensverhaal van een volksvijand, de vrouw van Dutroux, te laten vertolken. De biografie van “een monster”, aan de hand van De vrouw die de honden eten gaf.
Julie Van den Berghe (1981) studeerde af aan de Amsterdamse Theaterschool met De Coup/e van Mark Ravenhill (Ton Lutz Award).
“Van den Berghe heeft een sterke voorliefde voor symbolische, duistere stukken waar zij haar vrolijk-grimmige fantasie op los kan laten. Julie schuwt het grote gebaar niet en zoekt voortdurend uitersten op.” (Frascati.nl)
Bij NTGent maakte ze een remake van Messen in Hennen (2011). Samen met Frascati Producties en NTGent maakte ze Het meisje dat te veel van lucifers hield. In Gent maakte ze o.a. de grote zaalproducties Olifant Jezus (Oscar van den Boogaard) , Een Lolita en Cyrano (2014) (beide van Bernard Dewulf), bij de Münchner Kammerspiele Agatha van Marguerite Duras en Amerika (2013) naar Kafka.
In dec 2013 ging haar eerste regie bij TA-2 in première: Bloedbruiloft, van Federico Garcia Lorca. Het succes leverde Julie een uitnodiging op om met NTGent in coproductie met Het Nationale Toneel Elektra (2014) te maken: volgens NRC een van de beste voorstellingen van 2014 (frascatiproducties.nl). In 2015 creëerde ze het Spiegelproject Rosalie Niemand, ter ere van de 50ste verjaardag van het Gentse Stadstheater, opnieuw in samenwerking met Dewulf.
In maart 2016 ging haar tweede TA-2 regie in première: Liliom, van de Hongaar Ferenc Molnár. Van januari tot juni 2017 was Julie van den Berghe Artistiek Leider Toneel, van het Noord Nederlands Toneel (NNT). In 2019 bracht Van den Berghe De Indringer (Maeterlinck) tot leven in het Arca Theater.
De première, inclusief tournee, van De vrouw die de honden eten gaf is wegens corona al enkele keren uitgesteld. Vanaf september 2022 gaan ze er weer voor!
In ieder geval meer dan moedig om het monster, Martin, recht in de ogen te kijken.
Ellen Braet
De vrouw die de honden eten gaf
Piet Menu
“Theater moet ook gaan over datgene wat ons ongemakkelijk maakt. Deze voorstelling leert ons misschien nog meer over onszelf dan over Michelle Martin.”
Het Zuidelijk Toneel (HZT)
-
Oktober 2022
Za 8
20:30Tilburg
Schouwburg TilburgWo 12
20:30Utrecht
Stadsschouwburg UtrechtVr 14
20:00Première
Antwerpen
De StudioZa 15
20:00Antwerpen
De StudioDo 20
20:30Breda
Chasse TheaterNovember 2022
Wo 2
20:30Amsterdam
Theater BellevueDo 3
20:30Amsterdam
Theater BellevueDo 10
20:15Veghel
Theater De Blauwe KeiZa 26
20:15Venlo
De MaaspoortDecember 2022
Do 1
20:00Almere
Corrosia Theater, Expo & FilmZa 3
20:30Nijmegen
LUXVr 9
20:00Sint-Lievens-Houtem
Cultuurcentrum de FabriekDi 13
20:00Gent
Theater TinnenpotTicketverkoop start binnenkortWo 14
20:00Gent
Theater Tinnenpot
https://hzt.nl/speelt/de-vrouw-die-de-honden-eten-gaf
Hannah Arendt “De trieste waarheid is dat het meeste kwaad wordt begaan door mensen die nooit voor zichzelf beslissen of ze goed of slecht zullen zijn”
“Regisseur Julie Van den Berghe zet alle mogelijke theatrale middelen gretig in bij theaterstuk over Michelle Martin”
“De voorstelling is het spannendst wanneer je het personage als moeder ziet – of als kind, of kwetsbare echtgenote – en je vervolgens wordt overvallen door de brute realiteit”
“Stheins speelt Michelle Martin met verve.”
“Deze voorstelling past evenzeer binnen het thema Taboes. Omdat velen van ons tegen de doodstraf zijn maar ook niet weten hoe ze moeten omgaan met daders die vrijkomen. Zeker niet als het een vrouw is. Waarom krijgt Marc Dutroux zelfs fanmail en is zij de meest gehate vrouw van België? We praten haar zeker niet goed. We onderzoeken. Marie-Louise Stheins duikt met hart en ziel in het personage van Michelle Martin om te begrijpen wat niet te begrijpen valt.”