De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Nieuwe verkeersplan Gent een zegen voor de motorfiets?

Nieuwe verkeersplan Gent een zegen voor de motorfiets?

woensdag 27 mei 2015 15:53
Spread the love

Vooraf wil ik graag opmerken dat ik zelf niet met de wagen rijd (ik leen er af en toe eentje). Op die manier kan mij geen vooringenomenheid als excuus worden aangewreven. Het nieuwe ‘groene’ verkeersplan in Gent is tweeërlei. Vooreerst heeft onze groene schepen van mobiliteit een nieuw ontwerp voor de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto uitgetekend. Dit betekent dat je niet meer op een normale manier door de binnenstad kan om bijvoorbeeld van Noord naar Zuid, Oost naar West of omgekeerd kan rijden. Alles moet voortaan via de nu reeds oververzadigde Gentse binnenring. Je zal met andere woorden in sommige gevallen 10 kilometer moeten omrijden om een afstand van ongeveer 1 km te overbruggen. Absoluut goed voor het milieu! Alles in functie van de fiets en daar kan ik best inkomen, maar als fietsliefhebber ben ik nog altijd geen autohater. Het is immers niet altijd voor iedereen evident om de fiets te gebruiken. In de eerste plaats denk ik aan de ouderen die vaak als enig alternatief enkel nog de wagen hebben. Voorts dien je soms allerhande materiaal of boodschappen te vervoeren wat met een fiets niet mogelijk is. Mensen met gezondheidsproblemen, stortregens of alleen maar het feit dat je echt niet graag fietst (niet iedereen hoeft een fanaat te zijn) kunnen redenen zijn om de wagen te nemen. Die wagens genereren trouwens heel wat opbrengsten voor zowel de federale als de gewestelijke overheden.
Mensen stimuleren om de fiets te gebruiken als het enigszins kan is doodnormaal want onze binnenstad is inderdaad soms verzadigd. Truken uit de kast halen om nog grotere files op de binnenring te creëren is dat minder. Nadenken over een goed lussenplan om de doorgang door de binnenstad beter te regelen lijkt mij meer op zijn plaats en als sommigen liever in de file staan dan dat ze alternatieven overwegen dan is dat hun probleem en hun volste recht. Zelf woon ik in de binnenstad en verplaats ik mij met de fiets of (lichte) motorfiets (type Vespa). Die motorfiets heb ik speciaal aangeschaft omdat het minder plaats inneemt in het verkeer, het een pak goedkoper is, zowel bij aankoop als op het vlak van verbruik en omdat die het milieu minder belast. Met het nieuwe slimme verkeersplan ben ik dus verplicht mij op de binnenring te begeven tussen een gigantische massa auto’s. Motorfietsers zijn sowieso al een kwetsbare doelgroep en zullen nu nog meer in de statistieken van verkeersslachtoffers opduiken. Prachtig initiatief toch van de Gentse schepen. Dat het ‘lobbenplan’ er zal komen (er is mij als geboren en getogen inwonen van de stad nooit iets gevraagd, maar dat laat ik gemakshalve nog in het midden), staat jammer genoeg buiten kijf. Desgevallend zou het een mooie geste zijn om motorfietsen wel de binnenstad te laten doorkruisen omdat die tenminste de moeite hebben gedaan om de wagen af te zweren en door regen en wind in de openlucht rijden. Italiaanse steden zijn daar een goed voorbeeld van. Jong en oud rijdt met een Vespa. Het is niet alleen charmant, het houdt ook heel wat auto’s weg. Toevallig hetgeen Gent wil bereiken. Kan Gent het Venetië, Milaan of Palermo van het noorden worden ? Laat het ons hopen.

take down
the paywall
steun ons nu!