Nieuw magazine bij De Morgen: “Wij zijn zo geweldig”

Nieuw magazine bij De Morgen: “Wij zijn zo geweldig”

vrijdag 2 september 2011 17:27

Twitter is een geweldig communicatiemiddel voor journalisten. Om jezelf en je eigen krant te bestoefen bijvoorbeeld.

Een week na De Standaard gooit ook De Morgen zaterdag een nieuw magazine in de concurrentiestrijd en dat leidt tot een opbod van gênante tweets door medewerkers van De Morgen.

Bovendien kregen enkele leading twitteraars het magazine vrijdag al in primeur in de brievenbus die dat natuurlijk ook allemaal eens moesten laten weten.

DeWereldMorgen.be

Je kan sociale media gebruiken om een product in de markt te zetten, maar er zijn nog andere manieren om het surfende publiek in te schakelen. Je kan bijvoorbeeld hun mening vragen. De vraag van de week in het nieuwe magazine van De Morgen luidt:

“Doet juryvoorzitter Yves Desmet genoeg zijn best in Mijn Restaurant”

Desmet, politiek commentator van De Morgen vervangt – voor wie het nog niet mocht weten – dit seizoen kok Peter Goossens als juryvoorzitter in het VTM-programma Mijn Restaurant.  Crossmediale samenwerking op zijn best.

DeWereldMorgen.be

De lancering van de nieuwe magazines zijn maar één signaal dat de Vlaamse mediamarkt in volle beweging is. De verkoop van de zenders VT4 en Vijftv aan Sanoma (uitgever van onder meer Story en Flair), De Vijver (de holding boven Woestijnvis) en Corelio (uitgever van De Standaard/Het Nieuwsblad) zorgt voor een aardverschuiving.

Liesbet Vrieleman, hoofdredacteur van de VRT-nieuwsdienst, en Eric Goens, voormalig directeur informatie bij de VTM-nieuwsdienst stapten al over naar Woestijnvis. Wellicht is dat pas het begin van de transfercarrousel.

De nieuwe magazines staan daar wat los van, maar in de profilering van de bladen zijn toch sporen te zien van de verschuiving. De Morgen viseert met de 48 pagina’s tellende tv-gids Humo. De Standaard dat nu een zusterblad is van Humo liet de tv-gids vallen en lijkt eerder de pijlen te richten op Knack.

DSweekblad en DMmagazine zijn een poging om iets te doen aan de dalende krantenverkoop en de krimpende reclamemarkt. Het is nu uitkijken hoe Humo en Knack (dat in juli hoofdredacteur Karl Van den Broeck bedankte voor bewezen diensten) daar op zullen reageren.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!