De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Mondmaskers en het onderwijs

zaterdag 4 december 2021 12:26
Spread the love

 

Het mondmasker, het wordt uitgebreid naar kinderen van 6 jaar. Een symbool, want we weten al lang dat het niet of nauwelijks werkt tegen besmetting met een coronavirus (1), zoals ook gecommuniceerd werd door de wetenschap in de lente van 2020.  Een mondmasker tegen het coronavirus is alsof je een tuinhek plaatst tegen de muggen. Op geen enkele plek ter wereld is het aantal besmettingen beginnen dalen na de invoering van het mondmasker. In de VS is er geen verschil merkbaar tussen staten met of zonder mondmaskerplicht. In Denemarken, dat het zonder doet, zijn er niet meer besmettingen dan in Spanje, dat het vanaf 6 jaar aandoet.

Een symbool dus, want het is erg zichtbaar. Je ziet duidelijk wie eraan meedoet en wie afvallig is. Het doet wat met de psyche van een mens, zo’n mondmasker dragen. Jij doet de inspanning om de ziekenhuizen te ontlasten, maar kijk daar, iemand die dat vertikt. Iemand die anders is dan jij. Een egoist. We moeten het allemaal samen doen of het lukt niet. Het is hun schuld dat we nog steeds met corona zitten. Interessante tijden voor wie geboeid is door groepsdynamica. Mondmaskers, symbool van de nieuwe zingeving. Zingeving om niet besmet te raken met een coronavirus. Mondmaskers als symbool, vaccineren als soort van doopritueel. De mensheid is zoekende na decennia van voorspoed.

Nu wordt het mondmasker ingezet als wapen tegen de verspreiding van het virus onder kinderen. Zij worden zelf niet ziek, en hun ouders -meestal- ook maar in beperkte mate, maar het is druk in de ziekenhuizen en de beleidsmakers moesten iets doen om de druk van bepaalde groepen te beantwoorden. Of het al dan niet helpt om besmettingen tegen te gaan doet er zelfs niet zoveel toe. Men heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. Dat er ook nadelen zijn aan mondmaskers of onduidelijkheden zoals de invloed op de ontwikkeling van het brein door een verlaagd zuurstofgehalte is onbelangrijk. Corona verslaan is het doel, we zitten in een oorlog en bij een oorlog horen nu eenmaal burgerslachtoffers.

Ik heb zelf de eer in het onderwijs te mogen werken. Een verademing. Kinderen zijn nog puur mens, ze zijn niet bevangen door de obsessie niet besmet te raken met het coronavirus. En in tegenstelling tot volwassenen staren ze niet gemiddeld om de 11 minuten eens naar hun telefoon. Ze nemen zichzelf ook niet zo serieus, zijn rechtuit, sociaal, hebben gevoel voor humor en leven in het hier en nu. Een plezier om mee te werken.

Toen het nieuws begon door te sijpelen dat kinderen vanaf 6 jaar een masker moeten dragen was de reactie dan ook één uit het hart. Ongeloof regeerde toen ik het slechte nieuws melde. Iets dat me zal bijblijven. Bij de ouders was de reactie ook overwegend negatief, sommigen reageerden gelaten.

De mondmaskers zorgen door de duidelijke zichtbaarheid, in tegenstelling tot vaccinatie, voor interne spanningen. Sommige personeelsleden die er op vertrouwen dat deze beschermen nemen het hun collega’s kwalijk die minder trouw hun mond en neus bedekken. De ene maant de kinderen aan hun mondmasker te dragen, de ander vindt die maatregel niet ok en laat het begaan. Dat is niet goed voor de sfeer in het team en ook in de samenwerking met de ouders kan dit voor ongenoegen zorgen. De tweedracht dat gecreëerd wordt door het beleid is fout. Politiek dient te verbinden, niet te verdelen.

Het is chaos in onze scholen zei de minister van volksgezondheid onlangs nog. Het is er vooral leuk werken maar wat hij zegt klopt gedeeltelijk en dat is een gevolg van de beslissingen die de man neemt. Je kan een school sluiten omwille van corona zonder dat er één iemand van het personeel of de kinderen echt ziek is door het virus. Eén personeelslid langdurig afwezig mede door de deprimerende nieuwsberichten, twee in quarantaine wegens een hoog-risico-contact,  één iemand afwezig wegens lichte verkoudheidsklachten en voor de zekerheid toch maar thuis want het kan misschien corona zijn en één iemand positief getest met milde symptomen. Neem daar nog wat positieve tests bij onder de leerlingen en je hebt ‘chaos in onze scholen’ (zonder dat er veel aan de hand is), meneer de minister ver weg in Brussel.

Die minister behoort niet toevallig tot de baby-boomers. De generatie die momenteel op pensioen gaat. Een generatie die niets dan voorspoed heeft gekend en misschien mede daardoor vatbaar is voor paniekvoetbal. Een generatie die zich heeft losgemaakt van het religieuze maar daar niets in de plaats voor heeft gevonden. Een generatie dat op leeftijd is gekomen en zich kwetsbaar begint te voelen. Een generatie die de planeet beschadigd doorgeeft (maar wel geld op de bankrekening heeft staan). Een generatie die nu kinderen verplicht mondmaskers te dragen. Niet toevallig horen vele voorstanders van harde maatregelen zoals Frank Vandenbroucke, Joel De Ceulaer of Bert Ancieux, tot deze generatie.

 

We zitten nu al 22 maanden vast in dit verhaal. Het beleid heeft gefaald. Tijd voor een nieuwe strategie. Een positief, verbindend verhaal. Een verhaal dat rekening houdt met 0.3% sterftekans in België (0.15% wereldwijd) i.p.v. de foutieve paniekcijfers uit 2020. Een verhaal dat rekening houdt met de diversiteit in de samenleving. Enkele voorstellen:

  • Stop met testen van mensen zonder klachten.
  • Geen mondmaskerplicht, net zoals in de Scandinavische landen.
  • Erken dat de coronapas discriminerend is en niet kan werken bij ‘vaccins’ die geen transmissie stoppen. Erken dat burgers geen burgers dienen te controleren.
  • Investeer fors in de zorg, met speciale covid afdelingen.
  • Aanvaard dat er corona is en blijft en dat de levensduur niet eeuwig kan stijgen. Wie als 85-plusser op een natuurlijke manier sterft, sterft van ouderdom. Sterven is plaats maken voor nieuw leven en dus ook een sociaal gegeven.
  • Voorzie in gratis vitamine D en Zinc supplementen.
  • Stop met dagelijkse angstberichten die zorgen voor stress wat een negatieve invloed heeft op het immuunsysteem.
  • Stop met de zondebok politiek naar de ongevaccineerden toe. Aanvaard dat er diversiteit is.
  • Ondersteun mensen die tot de risicogroepen behoren, de zieken, de artsen en ziekenhuizen en laat de andere mensen hun leven leiden. Laat dit een ‘oorlog’ zijn zonder ‘burgerslachtoffers’ met meer gerichte focus i.p.v. het breed mikken in de hoop iets te raken.
  • Vaccineer pas indien er transmissie stoppende vaccins op de markt zijn, vaccins volgens de oorspronkelijk gebruikte definitie, en maak meer middelen vrij voor onderzoek naar medicatie. Zet niet al je geld op één speler (het spoedvaccin).
  • Maak schoon schip in de WHO. Maak de WHO onafhankelijk van de industrie.

 

 

 

 

(1) https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/m20-6817

FE5MLsFXoAUNu00

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!