Mediawijsheid

Mediawijsheid

donderdag 23 april 2015 18:04

In een e-inclusieve samenleving hebben alle burgers toegang tot het internet, weten die burgers hoe een computer te gebruiken én weten ze hoe ze die vaardigheden strategisch kunnen inzetten.

Maandag ging de Digitale Week van start, een jaarlijks initiatief van LINC vzw dat wil bouwen aan een e-inclusieve maatschappij. De Digitale Week heeft me ertoe aangezet deze blog in een nieuw jasje te steken. Als Master in Transmedia en ervaringsdeskundige in het hanteren van sociale media voel ik me geroepen om bij te dragen aan de vorming en het beleid inzake mediagebruik. Dat expertisegebied wordt ook mediawijsheid genoemd; het pakket
van kennis en vaardigheden om kritisch met media om te gaan.

Een heet hangijzer op dit vlak is de kwestie van privacy. Bedrijven als
Google en Facebook verwerken onze zoekopdrachten en gaan zo aan de haal
met onze persoonlijke informatie. Dit zijn gebruiken waar kritiek rond
bestaat en waarvan zeker niet iedereen zich bewust is.

Begin deze week gaf Annemie Peeters op Radio 1 het woord aan Kevin Van Bockryck, 28 jaar en programmeur bij ArcelorMittal: 

“Je weet niet wat Facebook met jouw data doet. Dat is allemaal achter
de schermen. Jij geeft gewoon al jouw data aan Facebook en je kan hopen
dat ze daar niks verkeerds mee doen.”

IT’ers als Van Bockryck hebben meer begrip van wat er met digitale data
kan gedaan worden en hoe er veiliger mee kan worden omgesprongen:

“Ik kan bijvoorbeeld een server opzetten en daar mijn foto’s op
plaatsen. Daar heb ik volledig controle over en ik kan die ook laten
zien aan wie ik wil.”

“Dat kunnen de meeste mensen niet.”

“Neen, maar er worden systemen ontwikkeld waarmee dat allemaal vanzelf gaat. Binnenkort kan iedereen dat.” 

Zo bestaat er de onderzoeksgroep Unlike Us,
die werd opgericht door het Nederlandse Instituut voor Netwerkcultuur.
Via een mailing list, campagnes, workshops en publieke debatten wordt er
gewerkt aan alternatieven voor de social media monopolies die zich
langzamerhand zijn beginnen vormen. Hun meest recente publicatie kan hier digitaal geraadpleegd worden.

Google en Facebook zijn haast onontkoombaar geworden in onze online cultuur,
maar daarom niet noodzakelijk incontournable. Facebook werd zopas
door
onze eigen regering op het matje geroepen. Een onderzoek van de KU
Leuven en de VUB, dat werd uitgevoerd in opdracht van de
Privacycommissie, toonde aan dat Facebook het surfgedrag van gebruikers
in kaart brengt, ook van zij die aangegeven hebben dit niet te willen én
zelfs van zij die geen profiel hebben op de site. Deze maand schreef de
Belgische vestiging van Facebook vacatures uit voor een Head of EMEA
Policy Communications en een Manager in Public Policy. De kritiek lijkt
met andere woorden niet in dovemansoren te zijn beland.

Gisteren kopte Knack met het artikel: Hoe je alles kunt zien wat je ooit gegoogeld hebt.
Washington Post had onthuld dat Google jouw hele zoekgeschiedenis
bijhoudt zolang je ingelogd bent op je Google-account. Dit betekent dat
Google die data ook analyseert en gebruikt om jouw zoekervaring te
‘personaliseren’. Zeg maar: beïnvloeden. Nu is het wel mogelijk om te
bepalen hoeveel Google van jouw informatie ontvangt. Deze functies kan
je beheren in de instellingen van jouw account.

De Digitale Week duurt nog tot 30 april en omvat tal van activiteiten in
verschillende organisaties en opleidingscentra. Zo organiseert
Bibliotheek Berchem De Poort op zaterdag een infosessie over cloud computing. Documentatiecentrum Atlas raadt dan weer een lijst boeken aan,
waaronder het geprezen Altijd Naakt – Manage Je Identiteit Online
van Clo Willaerts.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!