‘Mediadeskundige’ Peter Vandermeersch

‘Mediadeskundige’ Peter Vandermeersch

vrijdag 6 september 2013 00:47

Ik heb met veel belangstelling gekeken naar de Panorama-uitzending over de toekomst van de gedrukte pers (Canvas, 5 september). Degelijk werk, ook al bevatte het inhoudelijk niet erg veel nieuws. De opdringerige commercie, de opkomst van de sociale media,…

Afin, je kent de klaagzang wel, want journalisten maken er in hun media zelf maar al te graag melding van. Of de mediaconsument daarmee gediend is, dat doet nu even niet ter zake.

Groot – nou ja – was m’n verbazing toen Peter Vandermeersch, vroeger hoofdredacteur van De Standaard en vandaag de dag de idem dito bij de Nederlandse krant NRC, als ‘expert’ was ingehaald. PVDM is inderdaad een ‘expert’. Vraag dat maar aan de mensen van het NRC, al dan niet ex-.

Een niet onaardig aantal Nederlanders is niet langer meer abonnee/lezer van die krant. Volgens hen heeft PVDM hun vertrouwde NRC naar de verdommenis geholpen. Of de goedgebekte PVDM die mensen ooit kan overtuigen van hun vergissing, is maar de vraag.

Voor Geert Mak, welbekend Nederlands publicist en niet bepaald een herrieschopper, was vorig najaar de maat meer dan vol. Hij schreef er een wrang artikel over. Ik raad dit iedereen ten zeerste aan. Uiteraard kon PVDM dit niet zomaar naast zich neerleggen, met deze reactie. Waarop Mak dan nogmaals reageeerde.  Wie nog niet overtuigd is van de ‘expertise’ van PVDM kan hier terecht.

Nog meer? Laat maar zitten. In 2007 werd PVDM, toen nog het redactionele opperhoofd van De Standaard, uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar door de Stichting Marketing. Die heeft, zoals dat in dit milieu gebruikelijk is, inmiddels haar naam gewijzigd in STIMA. Zoals het hoort een letterwoord dat staat voor ‘Stimulating Marketing’, uiteraard in het Engels.

take down
the paywall
steun ons nu!