Liefde tussen Apple en uitgeverijen is alweer over …
Apple, I-Padversies, ITunes App Store, Uitgeverijen -

Liefde tussen Apple en uitgeverijen is alweer over …

vrijdag 14 januari 2011 12:53

Het Amerikaanse techbedrijf Apple wil uitgevers verplichten hun digitale i-Padversies exclusief te verkopen via de iTunes App Store, de eigen online winkel van Apple. De Vlaamse uitgeverij Roularta (Knack, Trends,…) en de Nederlandse krant NRC Handelsblad hebben een schrijven ontvangen waarin te lezen staat dat ze tot 31 maart de kans krijgen om hun apps in regel te brengen. Tot nu eiste Apple enkel dat de losse verkoop van magazines via iTunes liep, waarbij het bedrijf van Steve Jobs een commissie van 30 procent ontving. Apple neemt daar voortaan geen genoegen meer mee en viseert nu ook de abonementenverkoop van de uitgevers. Ook daar zou 30% aan Apple moeten worden afgestaan. De uitgevers zijn not amused en overwegen hun ambitieuze iPadplannen op te bergen.

‘We zijn verrast door de toon en de inhoud van de mail van Apple’, zegt algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC Handelsblad, in De Standaard. ‘We gaan hierover volgende week ons standpunt bepalen, liefst met alle Belgische en Nederlandse uitgevers samen.’
Ook bij Corelio (De Standaard) is men bang de controle over zijn eigen klantenbestand te verliezen aan Apple.

Uitgevers dachten dat Apple’s iPad, die ze al van de koosnaam ‘Jesus Tablet’ hadden voorzien, de magazinebusiness zou redden. IPad-gebruikers blijken namelijk bereid om te betalen voor inhoud die zij op dat apparaat lezen (wat op het internet vaak niet het geval is). Uitgevers waren aanvankelijk ook aangetrokken door de goede infrastructuur die de App Store aanbiedt voor de verkoop van apps. De coup die Apple nu lijkt te gaan plegen op de abonnementenbestanden van ‘s werelds uitgevers zet dat initiële enthousiasme alweer volledig op de helling.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!