De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Leuvense solidaire winkel Het Perron lanceert sensibiliseringscampagne

Leuvense solidaire winkel Het Perron lanceert sensibiliseringscampagne

vrijdag 12 november 2021 11:30
Spread the love

Leuvense solidaire winkel ‘Het Perron’ lanceert sensibiliseringscampagne met bekende Leuvenaars

De solidaire buurtwinkel Het Perron in Hal 5 in Kessel-Lo lanceert een campagne om meer ‘solidaire klanten’ aan te trekken en het zo mogelijk te maken voor minderbedeelde klanten om aan lagere prijzen in te kopen. In deze winkel, die enkele jaren geleden opgestart werd door Samenlevingsopbouw Riso, buurtwerk ’t Lampeke, CAW Oost-Brabant, De Ruimtevaart en de provincie Vlaams-Brabant, kunnen personen met een beperkt inkomen allerlei producten, gaande van verse en droge voeding tot verzorgings- en schoonmaakproducten, kopen aan sterk verminderde prijzen. De andere ‘solidaire’ klanten betalen de marktconforme winkelprijs. Om financieel te overleven is het nodig dat er ook genoeg van deze klanten over de vloer komen.

Het doel achter dit winkelmodel is het recht te garanderen op betaalbare, gezonde en kwalitatieve voeding voor mensen in armoede. In een samenleving waar consumptieprijzen steeds duurder worden en de laagste inkomens onvoldoende zijn om menswaardig te leven, streeft Het Perron naar een rechtvaardige prijs voor iedereen. Voor groenten en fruit loopt de prijsreductie voor minderbedeelde klanten op tot liefst 40 procent. Voor andere producten is dat circa 15 procent. Elk product is twee keer geprijsd want zoals hierboven gezegd betalen de ‘solidaire’ klanten de reguliere winkelprijzen. Het project kan rekenen op financiële steun van de stad Leuven en de Vlaamse overheid.

In aanmerking voor het goedkoper tarief komen Leuvenaars van wie het inkomen lager ligt dan het leefloon vermeerderd met 25 procent. Momenteel zijn er 478 sociale klantenkaarten in omloop en zijn er 489 ‘solidaire klanten’. In 2020 waren deze laatsten goed voor 24 procent van de omzet. De korting op producten is mogelijk door een samenwerking met Carrefour Belgium. Er wordt ook samengewerkt met lokale boeren, Oxfam en Robin Food, een start-up die voedseloverschotten verwerkt tot appelsap, soep of tomatensaus. De winkel wordt gerund door vrijwilligers met en zonder armoede-ervaring. Het Perron behoort tot het netwerk van Solikoop (voorheen De Sociale Kruidenier), een sociale onderneming die lokale partnerschappen ondersteunt om solidaire winkels op te richten.

Het Perron koos voor een sensibiliseringscampagne waarbij elke maand een min of meer bekende Leuvenaar zijn favoriet gerecht bekend maakt. De ingrediënten om het recept te realiseren kunnen steeds in de winkel worden aangekocht. De eerste Leuvense BV is schepen van Welzijn Bieke Verlinden (Vooruit). Zij maakte het recept bekend van een spaghetti. De volgende maanden is het de beurt aan Patricio Van Gemeren, kok bij Bar Stan en bakker bij KORST, die het recept voor een pompoentaart zal aanprijzen. Nicolas Van Hole, bekend van Helden (Ketnet) lanceert de volgende maand een ‘poké bowl’. Voorlopig laatste in de rij is Michaël Cloet, een van de zaakvoerders van Bar Stan, die zal uitpakken met een pittige salade.

 

Het Perron is open van dinsdag tot en met vrijdag van 13u tot 18u in Hal 5, Centrale Werkplaatsen, Kessel-Lo. Voor meer info: hetperron@solikoop.be, Facebook Het Perron en www.solikoop.be.

 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!