Wie wil weten welk beleid Leuven de komende legislatuur gaat voeren blijft vooralsnog op zijn honger zitten. In tegenstelling tot vroeger – in 2018 bijvoorbeeld maakten Vooruit, Groen en CD&V een maand na de verkiezingen een visienota bekend – is er nog niets bekend over welke programma de drie coalitiepartijen deze legislatuur zullen uitvoeren. Dat zal pas over een paar maanden gebeuren. Belangrijk moment wordt ook de bekendmaking van de meerjarenplanning dit najaar. Het is dus onduidelijk welke garanties CD&V (7 zetels) en Groen (5 zetels) kregen dat ze iets in de pap te brokken zullen hebben bij het beleid dat de olifant – Vooruit heeft 23 van de 47 zetels – in de gemeenteraad wil gaan voeren.
Wat bijvoorbeeld met de stadsfinancien? De totale financiële schuld steeg in de periode 2020-2023 van 113,2 tot 189,7 miljoen en en zal volgens de huidige prognose in 2026 toenemen tot 353,6 miljoen. Tijdens het verkiezingsdebat van de Persclub kantten alle partijen – met uitzondering van Mohamed Ridouani die wat op de vlakte bleef – zich tegen nieuwe belastingen. Eind 2024 verhoogde de nieuwe bestuurscoalitie de prijs van de vuilniszakken echter al fors van 22,5 tot 29 euro voor 10 grote stuks. Is dit de voorbode voor een belastingverhoging zoals in 2019 toen deze coalitie de onroerende voorheffing fors optrok van 880 tot 975? Geen enkele coalitiepartij had er tijdens de kiescampagne gewag van gemaakt.
Tijdens dit verkiezingsdebat eiste David Dessers (Groen) dat prioritair geïnvesteerd zou worden in het klimaatbeleid. Met de EU werd in 2022 een klimaatcontract gesloten om de CO2-emissie tegen 2030 met 80 procent te verminderen in vergelijking met 2019. Om dit te realiseren zijn drastische maatregelen nodig. Heeft Groen garanties gekregen op dat vlak? Zijn er afspraken gemaakt over de mate waarin Leuven de 100 miljoen euro kostende podiumkunstenzaal zelf zal financieren? Naar verluidt is de Vlaamse overheid momenteel slechts bereid hierin 10 miljoen te investeren en heeft Vooruit bij de onderhandelingen voor de vorming over een Vlaamse regering dit dossier niet eens ter sprake gebracht.
Ook de bevoegheidsverdeling binnen het nieuwe schepencollege wekt verbazing. Mobiliteit en wonen waren de twee materies waarover de afgelopen legislatuur het meest om te doen was en die ook de meeste kritiek dienden te incasseren. Gezien de wereldwijde opwarming is ook het Leuvens klimaatbeleid zal voeren belangrijk. Omwille van de pijlsnelle stijging van de stadsschuld komen er ongetwijfeld maatregelen aan die niet iedereen gelukkig zal maken. Ondanks het feit dat Vooruit in Leuven met 23 op 47 zetels een fors mandaat kreeg van de kiezer heeft de partij al deze moeilijke bevoegdheden – mobiliteit, wonen, klimaat, financiën – doorgeschoven heeft naar de twee andere coalitiepartijen. Onbegrijpelijk. Dat Dirk Vansina de bevoegdheid over mobiliteit in zijn titulatuur als schepen schrapte geeft ook te denken.
Luc Vanheerentals, zelfstandig journalist
Voor meer achtergrondinfo lees mijn boek ‘Leuven zoals het is. Doorlichting aan vooravond verkiezingen 2024’ (292 blz.). Kostprijs 10 euro, te storten op BE65 7855 2875 6196