De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Keep on Rockin’ in the Free World.

zaterdag 29 januari 2022 16:39
Spread the love

Update

Ik beloofde een update te geven in de Rogan vs Neil Young-case die MVdp eerder op deze website bekend maakte.

Eerst het goede nieuws.
Ondertussen hebben twee (2) andere artiesten bekend gemaakt Neil Young te steunen: Peter Frampton (bekend van het nummer Show Me The Way) en Barry Manilow (bekend van de tearjerker Mandy) zullen eveneens hun muziek van Spotify halen.[1] Het valt echter nog af te wachten of dat ook effectief gebeurt. Bij het schrijven van dit artikel was daar alvast nog niets van te merken.
En tussen haakjes, Frampton was goed voor 2.758.154 maandelijkse luisteraars en Manilow 2.834.659. Samen met Neil Young (6.154.216 maandelijkse luisteraars) halen deze ‘renegades’ dus 11.747.029 maandelijkse luisteraars. Dat komt ongeveer overeen met het aantal luisteraars dat Joe Rogan wekelijks haalt. Of was het dagelijks?

En net binnengekomen! Ook Joni Mitchell, is solidair met Neil Young.[2] Zij haalt op de streamingdienst maandelijks 3.732.448 luisteraars en wil nu net als haar ‘long time companion’ haar muziek van Spotify verwijderd zien. Opnieuw, valt het nog te bezien of het zover komt. En evenals het geval bij Neil Young, moet zij het voor het geld niet doen. Ook zij laat sinds vorig jaar haar (financiële en auteursrechtelijke) zaken behartigen door een extern bedrijf.[3] De deal was naar verluidt goed voor 140 miljoen dollar..

Maar nog ander goed nieuws. Het aantal dokters dat het initiële protest tegen the Joe Rogan Expierience aan Spotify voorschotelde, is nu gestegen tot iets meer 1000 ondertekenaars. Een mooi cijfer, maar zoals reeds aangehaald nog geen benadering van de 920.000 ‘artsen’ die the Great Barrington Declaration[4] hebben ondertekend.

Perspectief. Voor wie houdt van nog meer cijfertjes.
Meer hedendaagse artiesten halen op Spotify maandelijks gemakkelijk tientallen miljoenen luisteraars. Een paar voorbeelden:
Billie Eilish: 49 miljoen
Ed Sheeran: 76 miljoen
The Weeknd: 85 miljoen

En dan nu het moeilijkere nieuws.
Keep on Rocking’ in the Free World, het nummer geschreven door Neil Young en verschenen op het album Freedom (1989), wordt naast een resem andere (voornamelijk) rocknummers blijkbaar gebruikt om het groeiende protest tegen de coronamaatregelen in Canada (tevens geboorteland van Young en Mitchell) en haar vertegenwoordiging (Justin Trudeau) kracht bij te zetten.

Dat zie je bv. hier
https://www.youtube.com/watch?v=gaziDQw23lM

Soms wordt daar een draai aan gegeven
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=SZUO1L8KcJ0&fbclid=IwAR2GktSw2z7R0nHkdGi_I86iR2IqBzA42TxoZua6oxUngqXvEXNB78086-U

Maar ook andere nummers worden gebruikt. Hier We’re Not Gonna Take It (van Twisted Sister)
https://www.youtube.com/watch?v=B5ytW-t3b78

Allemaal goed en wel, maar zeker in het geval van Neil Young’s Rockin’ in the Free World is dat uiteraard problematisch. Het nummer is namelijk juist een aanklacht tegen het gewoon doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is in deze wereld. En dat in het nummer ook deze zin voorkomt: “Got Fuel To Burn, Got Roads To Drive” is natuurlijk met het Freedom Convoy of het Covoy to Ottowa 2022, waarbij duizenden auto’s en vrachtwagens op de hoofdstad toerijden, in deze milieubelastende wereld met een nakende klimaatramp, een wel zeer pijnlijke zaak.


Ze begrijpen het niet. Correctie, ze willen het maar niet begrijpen.

De problematiek legt natuurlijk ook iets heel anders bloot, namelijk dat sarcasme niet werkt. Of dat het in elk geval een tweesnijdend zwaard is. Dat zouden protestzangers ondertussen toch ook wel eens mogen leren. Bovendien hebben ze, eens hun werk in het ‘publieke domein’ terechtkomt, natuurlijk weinig controle over wie en hoe het gebruikt wordt. Dat is eigen aan het werk zou ik denken.

Interessant is hoe de tegenstanders van het ‘oneigenlijk’ gebruik dit ook zouden willen rijmen met het vrijgeven van ik zeg maar iets: de patenten op de mRNA-vaccins, wat toch ook een soort van auteursrechten zijn? Maar laten we bij de zaak blijven.

Rockin’ in the Free World is dus, tot spijt van wie het benijdt, in de drie decennia dat het bestaat uitgegroeid tot een ode aan de vrijheid die men kent en beleeft zoals ze is, zonder daar per se iets te willen aan veranderen.
Dat zie je bijvoorbeeld duidelijk hier:
https://www.youtube.com/watch?v=mwV-NH6t1YM

Men kan dat (terecht) jammer vinden, maar dat is wat het is.
In 2015 leidde het lied overigens ook nog tot een rel toen Donald Trump het gebruikte naar aanloop van zijn presidentsverkiezing. Young had geen toestemming gegeven maar het Trump kamp beweerde wel de rechten te hebben betaald en gebruikte het nummer doodleuk verder. Net zoals tegenkandidaat Bernie Sanders overigens het nummer gebruikte in zijn campagne. Wel ja, het is een grote soep!

De mis begrepen kunstenaar.

Maar het hoeft niet enkel bij protestzangers te blijven natuurlijk.
Ik ken nogal wat muzieknummers die verkeerd begrepen worden. Ik geef slechts een paar voorbeelden:
One, door U2, bijvoorbeeld. Een nummer over een pijnlijke liefdesrelatie dat vaak op trouwfeesten wordt gespeeld..
Love Will Tear Us Apart, van Joy Division. Opnieuw een nummer over een pijnlijke liefdesverhouding, dat, wanneer het live gespeeld wordt door Peter Hook (destijds bassist van Joy Division, later New Order) door de aanhangers op groot gejubel onthaald wordt en waarop verder vrolijk wordt gedanst en meegezongen.
En dan in een andere categorie:
I’m Not Like everybody Else, van the Kinks (Ray Davies) of Creep, van Radiohead, nummers over eenzaamheid en het zich onbegrepen voelen in de wereld of de massa, die niettemin massaal en luidkeels worden meegezongen wanneer live gebracht.
De mens is toch een vreemd wezen.

Klavieren aller landen verenigt U!

Ondertussen hoor ik het denkwerk van de weldenkende socio-politicoloog/filosoof reeds op volle toeren draaien. ‘Reactionair gespuis, volatiele burgermannetjes, onwetende, kapitalistische slaven, domme domme neokoloniale racisten, cis-alfaprimaten, asociale rednecks, ploerten, barbaren, rechts-extremisten, neofascisten, ouderenmoordenaars’, etc. De hoeveelheid benamingen om de groeiende protestbeweging tegen de coronamaatregelen te framen, zijn bijna onuitputtelijk, daarom kameraden: Klavieren aller landen verenigt U! Want die anti-vaxxers hebben het weer niet begrepen. Net zoals de gele hesjes van een paar jaar geleden het niet begrepen hadden. Zij zouden juist samen met ons tegen het kapitalisme moeten strijden en niet voor hun bazen en het grootkapitaal het veld moeten omploegen.

Maar ondertussen onderdrukken ze wel de stem van de massa die ze claimen te willen representeren. Ondertussen laten ze goedkeurend datzelfde grootkapitaal toe zichzelf nog verder te verrijken dan reeds voor mogelijk werd geacht. Daar bestaan ook woorden voor. Ik ga ze hier niet benoemen. Wel dit:

The Smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of the acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum.”

Wie zou dat alweer gezegd hebben?

Interessant aan het Freedom Convoy dat dit weekend de Canadese hoofdstad Ottawa de facto tot een stilstand zal dwingen, is dat ze ook ontstaan zijn en opereren buiten hun eigenlijke beroepsfederatie en dat ze als een klein begonnen organisatie stilaan een groot deel van de bevolking weet te mobiliseren. Een vergelijking met de vorig weekend georganiseerde manifestatie te Brussel ligt voor de hand.


Wat ons dit allemaal kan leren?

Het bashen op Joe Rogan en zijn podcast heeft natuurlijk weinig met de inhoud te maken. Per definitie laat hij ook gewoon andere mensen aan het woord. Stelt hij vragen en ontstaat er een gesprek. De reden van zijn succes ligt in zijn geloofwaardigheid. Hij laat een authentiek beeld van de mens zien, in tegenstelling tot de platgestreken en geüniformeerde gladjanussen van politici met in hun zog dat legertje geaccrediteerde journalisten. Een ander beeld dan de usual suspects in de dagelijkse talk- en entertainmentshows.

Een ander niet te onderschatten aspect is dat de traditionele media geen grip hebben op dergelijk format. Spotify kan derhalve ongegeneerd de corporate media blijven uitdagen, en met Joe Rogan doet ze dat op haar gemak.

Verder, wanneer artiesten zich terugtrekken van Spotify, laten we tevens de reden niet vergeten waarom een medium als Spotify bestaat. Dat was juist om het voor artiesten mogelijk te maken toch iets van auteursrechten te genereren in de zich copieus voortplantende piraterij.

Tenslotte een doordenker: alleen in totalitaire systemen wordt perceptie bestreden.

[1] https://notthebee.com/article/bad-news-for-boomers-peter-frampton-and-barry-manilow-join-neil-young-in-threatening-to-remove-their-music-from-spotify?fbclid=IwAR1dhXeunCTOerSB9TI6_HV4E_3smdl2tp4rGWqTm2JGIWpqS603eQI5H-U

[2] https://www.standaard.be/cnt/dmf20220129_93444747?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding&fbclid=IwAR0z3qhRJ5DzWNxbZV6iHhRdAGgC9q9bcq4g4pEoq_9QWU_fKjC_Iw2un4Y

[3] https://www.synchtank.com/blog/publishing-catch-up-bmi-revenue-hits-1-4b-reservoir-signs-joni-mitchell-to-admin-deal-more/

[4] https://gbdeclaration.org/

 

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!