De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Jazz Middelheim 2011 opent elegant, sereen en honkvast

Jazz Middelheim 2011 opent elegant, sereen en honkvast

zondag 14 augustus 2011 12:29
Spread the love

Met de Britste pianist, Matthew Bourne, Het Brussels Jazz Orchestra en de Peetvader van Jazz Middelheim, Thoots Thielemans, kreeg het publiek de eerste dag een avondje zuivere jazz aangeboden. Pretentieloos, ontroerend vaak en bewust verstoken van experimenteel geluid. Gisteren klonk de muziek in het Park Den Brandt gewoon naar jazz. Net zoals het dertig jaar geleden allemaal begon.

Het ensemble Trio Grande mocht het festival in de vooravond openen en creëerde meteen die typische serene, bijna sacrale sfeer, die zo eigen is aan Jazz Middelheim. Bijna onmiddellijk na de eerste klanken al liet het publiek zich gewillig meeslepen in een sound van oosterse melodieën, kermisgeluiden, walsmuziek en folk. Trio Grande bestaat 15 jaar en is samengesteld uit de muzikanten: Michel Debrulle: (Drums – Percussie) Michel Massot: (Tuba – Trombone) en Laurent Dehors: (Saxofoon – Clarinet – Doedelzak en Mondharp).

Cabaret

Enkele jaren geleden kwam de Britse pianist en improvisator, Matthew Bourne, de groep versterken. Diens excentrieke en expressieve manier van spelen past perfect bij de muziek van Trio Grande. Samen brengen ze sensuele elegante jazz waarbij ze elementen gebruiken uit de klassieke muziek en zelfs het cabaret. Af en toe wat wispelturig omwille van de toevoeging van dwarse klanken en ongewone ritmes is hun muziek best toegankelijk. Bovendien kon het publiek de warme stem van Matthew Bourne als toegevoegde waarde best appreciëren.

Bert Joris

Met Bert Joris kozen de programmamakers van deze 30ste editie voor vertrouwdheid en honkvastigheid. Met meer dan twintig optredens is hij de absolute recordhouder qua optredens op Jazz Middelheim. Hij kreeg de eer voor deze uitgave als solist te mogen optreden met het Brussels Jazz Orchestra, waarvan hij trouwens zowat de huiscomponist is. Het orkest zelf bestaat al sinds 1993 en bouwde zich een meer dan behoorlijke reputatie op. Het toonaangevende Amerikaans jazzmagazine Downbeat rangschikte het Brussels Jazz Orchestra als één van de beste tien big bands wereldwijd.

Signs and Signatures

Joris mocht een volle festivaltent begroeten en verwelkomde het publiek niet zonder ontroering na zoveel Jazz Middelheim. Samen met het orkest bracht hij vooral een reeks nieuwe composities uit het jongste album, Signs and Signatures, de bekroning van de samenwerking met de band. Daarna werd het ten volle genieten van wat de klankrijkdom van het Brussels Jazz Orchestra aan de jazzliefhebber te bieden heeft. Dit was topkwaliteit waarbij het samenspel van de leden van het orkest: Frank Vaganée, Dieter Limbourg, Kurt Van Herck, Bart Defoort , Bo Van Der Werf, Marc Godfroid, Lode Mertens, Ben Fleerakkers, Frederik Heirman, Laurent Hendrick, Serge Plume, Nico Schepers, Pierre Drevet, Jeroen Van Malderen, Nathalie Loriers, en Jos Machtel menige aanwezige in vervoering bracht. Bert Joris gaf dan weer in zijn solospel het beste van zichzelf. Hier werd met hart en ziel getoond hoe wonderlijk mooi jazzmuziek kan zijn.

Bossa Nova

Toots Thielemans kwam de avond afsluiten. Het Brussels Ketje, 89 jaar oud ondertussen, brengt telkens weer pure magie naar het Middelheim. Dit keer bracht hij twee meesterlijke Braziliaanse musici mee: De gitarist, Oscar Castro-Neves, die trouwens een van de scheppers is van de Bossa Nova en de drummer/percussionist, Airto Moreira.

Kenny Werner

Zijn trouwe Amerikaanse pianist en vriend, Kenny Werner, was ook van de partij. En toen kon de eerste avond van Jazz Middelheim 2011 niet meer stuk en werd het publiek ongenadig ondergedompeld in roes van mondharmonicamuziek, samba- en briljante bossa-novaritmen, aangevuld met beroemde klassiekers als Manha da Carnival en Chega de Saudade en uiteraard enkele eigen nummers van Toots.

Maar het was Kenny Werner die voor de afsluiter mocht zorgen met een pianosolo om U tegen te zeggen. Hij bezorgde het publiek pure extase, koude rillingen en verwondering alom. Zelfs de regenwolken waren onder de indruk van zoveel briljant talent en hielden hun natte buien nog even in.

 

 

 

 

take down
the paywall
steun ons nu!